Saturday

Manusia-manusia Elastis

SEKALI pandang, tiada apa yang menarik tentang lelaki ini. Tetapi, jika mengetahui di sebalik susuk tubuh lelaki ini, tentu sahaja anda berasa teruja. Garry Tunner, merupakan satu-satunya lelaki yang mampu menarik kulit badannya sehingga mencecah ke muka. Tentu sahaja kita terbayangkan kesakitan yang dialaminya, tetapi itulah keistimewaan yang dimiliki oleh lelaki yang berasal dari Lincolnshire, England ini.

Francisco Domingo Joaquim
Kebolehan yang dimiliki oleh Garry Turner ini berjaya menempatkan dirinya di dalam Guiness World of Record di Los Angeles. Disebabkan kelebihan yang dimilikinya, dia sering kali dipanggil untuk membuat persembahan secara langsung di hadapan penonton dan juga rakaman televisyen.

Keelastikan kulit yang dimiliki Turner terutamanya di bahagian perut boleh mencapai sehingga 15.8 sentimeter. Sungguh menakjubkan. Pada pemikiran manusia biasa, tindakan seperti menyeksa diri ini dan pastinya dianggap tidak masuk akal. Tetapi kata lelaki berbadan kurus ini, setiap kali dia melakukan aksi menarik kulit, dia tidak pernah merasai sebarang kesakitan malah merasa seronok ketika melakukannya.

Bagaimanapun, kelebihan yang dimiliki oleh Turner sebenarnya bukanlah sesuatu yang baik kerana ia merupakan sejenis penyakit. Menurut pakar yang mengkaji kelebihan Turner, fenomena ini dikenali sebagai Ehlers-danlos Syndromem (EDS), iaitu sejenis penyakit yang mengganggu jaringan tisu-tisu penghubung dalam badan.

Garry Turner
Tisu perantara ini membantu menyokong kulit, otot-otot, ligamen dan organ-organ dalaman. Tanpa tisu penghubung ini, ia akan menyebabkan kolagen yang bertanggungjawab sebagai agen penguat dan keanjalan pada kulit akan menjadi rosak. Malah, ia akan mengganggu bahagian-bahagian lain terutamanya sendi-sendi badan.

Walaupun Turner tidak pernah merasai kesakitan sewaktu beraksi, namun jika kondisi kulitnya semakin lama semakin mengendur dan tidak anjal, ia boleh menjadi begitu merbahaya. Keadaan yang serius akan mengakibatkan pembuluh darah di dalam badan pecah, yang akhirnya boleh mendatangkan kecacatan dan kematian.

Selain Garry Turner, masih terdapat beberapa individu lain yang mempunyai tahap keelastikan yang tinggi tetapi daripada segi yang berbeza. Misalnya, lelaki yang bernama Francisco Domingo Joaquim, 20, merupakan antara pemegang rekod mulut paling elastis di dunia.
 
Mampu membuat bukaan mulut sepanjang 6.69 inchi, Joaquim berjaya memasukkan sebotol tin minuman ke dalam mulutnya sebanyak 14 kali dalam tempoh satu minit sahaja. 
Berasal dari Rom, negara itu pernah mengadakan pertandingan mulut paling elastis. Walau pun mendapat sambutan daripada penduduk tempatan, ternyata tiada siapa yang mampu menyaingi Joaquim.

Malah, dia tidak pernah sekali pun bertemu dengan pakar mulut atau gigi berhubung keanehan dirinya. Namun, para doktor tempatan mengandaikan kelebihan yang dimiliki oleh Joaquim ini adalah sesuatu yang istimewa dan tidak merbahayakan dirinya.

Begitu juga dengan Zlata, gadis yang berasal daripada Rusia yang mempunyai tahap keelastikan tubuh badan yang tinggi. Dia mampu melipat seluruh badannya untuk dimasukkan ke dalam sebuah kotak kecil berukuran 20 inci persegi. Ia adalah sesuatu yang mustahil bagi manusia normal untuk melakukan aksi seperti ini.

Namun, keistimewaan yang dimiliki oleh Zlata tidak berlaku secara serta merta. Dia menyedari tubuhnya mempunyai kebolehan membuat pergerakan yang begitu elastis sejak berusia 14 tahun. Semenjak itu dia kerap melakukan latihan dan akhirnya dia dikenali oleh kebanyakan rakyat Rusia. 

Di seluruh dunia, bagai-bagai manusia yang boleh ditemui yang mempunyai kebolehan luar biasa. Hanya membezakan mereka sama ada keistimewaan itu memberi kelebihan dan kebaikan mahupun ia hanya mendatangkan bahaya.

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...