Tuesday

Penciptaan berpasang-pasangan Sains&Al-Quran




Pada pertengahan abad ke-19,Gregor Mendel telah menemui hukum-hukum genetik pewarisan ketika mana beliau sedang mengkaji bagaimana bentuk kacang pea diwariskan.Penemuan itu telah memberi manfaat yang besar kepada bidang botani dunia,dan dalam masa yang sama turut mengesahkan fakta yang dinyatakan oleh Al-Quran sejak 1200 tahun sebelum itu.

It is Allah Who created the heavens with no support-you can see them-and cast firmly embedded mountains on the earth so that it would not move under you, and scattered about in it creatures of every kind. And We send down water from the sky and make every generous plant grow in it, in pairs. (Qur'an, 31:10)

It is He Who made the earth a cradle for you and threaded pathways for you through it and sent down water from the sky by which We have brought forth diverse pairs of plants. (Qur'an, 20:53)


Menurut pensyarah di Pusat Pengajian Umum,Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM),Profesor Madya Dr.Mohd Arip Kasmo,fakta ini telah dijelaskan oleh Allah S.W.T dalam surah Thoha,ayat 53.Firman Allah yang bermaksud :

"Dan dia telah menurunkan dari langit air maka Kami keluarkan dengannya berpasang-pasangan dari tumbuh-tumbuhan yang beraneka ragam(warna dan rasa)." (Surah Thoha;ayat 53).

Jelas Dr.Arip,berdasarkan kepada sains botani moden,adalah jelas bahawa tumbuhan juga mempunyai jantinya.Bagi spesies-spesies tertentu,organ pembiakan jantan yang mengeluarkan debunga dikenali sebagai stamen manakala pistil adalah organ pembiakan betina yang mengandungi ovul.

Katanya,pembiakan tumbuhan berlaku melalui proses pendebungaan.Butir debunga akan bercantum dengan ovul untuk membentuk zigot.Zigot akan berkembang memjadi embrio dan akhirnya menjadi buah,yang mana buah ini akan masak ranum dan membebaskan bijinya.

Dalam beberapa spesies tertentu,jelas Dr.Arip,terdapat juga tumbuhan yang mempunyai kedua jantinanya bersekali-uniseks.Buah-buahan dari spesies ini terhasil daripada debunga yang tidak disenyawakan.Bagaimanapun,masih terdapat perbezaan yang jelas antara elemen-elemen jantan dan betinanya.Antara contohnya ialah pokok pisang dan sebahagian jenis nanas dan anggur.Antara lain penciptaan secara berpasangan juga turut dikhususkan kepada benda bukan hidup yang wujud dimuka Bumi ini.

Firman Allah yang bermaksud;

"Maha suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya,baik apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan diri mereka mahupun dari apa yang tidak mereka ketahui"(Surah Tasin;ayat 36) 


Meskipun gagasan tentang pasangan umumnya bermakna lelaki dan perempuan atau jantan dan betina,tetapi pengkhususan dalam ayat di atas memiliki cakupan yang lebih luas.Secara dasarnya,ia menerangkan bahawa apa sahaja yang wujud di muka bumi ini memunyai pasangannya yang tersendiri.

Jelas Dr.Arip lagi,jika diperincikan dengan lebih spesifik,ternyata asa kewujudan di seluruh alam semesta ini terdiri daripada partikel-partikel yang berpasangan.Perkara ini telah dibuktikan oleh seorang saintis Inggeris Paul Dirac yang telah dianugerahi hadiah Nobel dalam bidang fizik pada tahun 1933.Penemuan ini disebut sebagai 'Parite'.

Falsafah fizik menyatakan,apa sahaja objek atau jirim yang memenuhi segenap pelosok cakerawala ini terbina daripada partikel-partikel kecil yang sangat halus dan tidak mampu dilihat dengan mata kasar.Dirac pula membuktikan setiap partikel memiliki anti-partikel dengan muatan yang berlawanan.Ini menunjukkan bahawa penciptaan berpasang berlaku di dalam vakum pada setiap saat dan di setiap tempat.

Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang? (An-Naba' 78:8) | <Embed> Close Translation
And (have We not) created you in pairs, 

ini burung kat tepi tingkap sebelah bilik aku jaaa,yang selalu mai melawat

“Dan Allah telah menjadikan bagi kamu pasangan hidupmu dari jenis kamu juga”. (Surah an-Nahli ayat 72)

Firman Allah (mafhumnya), “Dan di antara tanda-tanda keagungan Allah dijadikan bagi kamu dari jenis kamu juga, pasangan-pasangan hidup, supaya kamu mendapat ketenangan dengannya dan dijadikan bagi kamu kasih sayang dan rahmat daripada Allah S.W.T.” (Surah ar-Rum, ayat 21).
                                                        semasa membersihkan bulu

                                                              pada waktu malam bersama...

Inilah realitinya.AL-Quran telah lama menggariskan kebenaran ilmiah ini yang hanya mampu diungkai oleh manusia ribuan tahun berikutnya dan kita tidak boleh meragui kebenaran Al-Quran,

Menurut Dr.Muhammad Hassan Hito,saintis Islam mendapat idea kewujudan antijirim berdasarkan ayat al-Quran dalam surah Yasin ayat 36.Kajian dan pemikiran Profesor Inayatullah Mushriqi melayakkan beliau menerima Hadiah Nobel tetapi beliau menolak hadiah tersebut kerana kajiannya bukan untuk mendapat pujian atau sanjungan.




Surah AlHajj. Ayat 062.
Bersifatnya Allah dengan kekuasaan dan luas ilmu pengetahuan itu kerana bahawasanya Allah, Dialah sahaja Tuhan Yang Sebenar-benarnya dan bahawa segala yang mereka sembah selain dari Allah itulah yang nyata palsunya dan (ingatlah) sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Tinggi keadaanNya, lagi Maha Besar (kekuasaanNya)


berpasangan dalam penciptaanayat quran berpasangan berkasih-sayang al-quran menjadikan pasang pasangan
 ayat al-quran berkenaan penciptaan pasangan

 


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...