Thursday

Angkasa Bukan Hampa Gas Sains&Al-Quran

 Einstein pernah berkata,"Alam tidak berjalan dengan sendiri tetapi ada kuasa mutlak yang mengawalnya."
 Abu Nasir Al-Farabi adalah ilmuwan Islam pertama yang melakukan uji kaji mengenai kewujudan hampa gas pada abad ke-9 Masihi.Sebelumitu,pelbagai teori dan andaian telah diutarakan oleh manusia mengenai ruang vakum yang mana kebanyakkannya mengatakan keadaan itu hanya wujud di luar Bumi,yakni di angkasa raya.
 
Berdasarkan kepada catatan sejarah,terdapat banyak pertikaian di kalangan ilmuwan kuno mengenai kewujudan ruang hampa gas ini.Falsafah Yunani misalnya agak sukar untuk mengakui wujudnya keadaan hampa gas kerana ahli-ahli falsafahnya lebih cenderung mengandaikan setiap ruang pada asasanya mempunyai isi padu dan jisim.

Antara individu terawal yang teguh berdiri di belakang teori itu ialah Plato.Beliau percaya bahawa semua benda fizikal merupakan kejadian platonik abstrak yang ideal.Malah,Plato sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana bentuk unggul bagi ruang vakum yang sebenarnya.

Begitu juga dengan Aristotle yang menganggap penciptaan hampa gas adalah mustahil-dengan kata lainnya,ruang kosong itu tidak boleh ditakrifkan menjadi sesuatu.Baginya,setiap ruang yang wujud di cakerawala ini mempunyai tekanan dan itu membawa maksud wujudnya jisim.Apa yang membezakanya hanyalah tahap tekanan yang tinggi atau rendah sahaja.

Bagaimanapun,menjelang awal abad pertama Masihi,hakikat itu mula berubah apabila masyarakat Yunani mula percaya ruang vakum itu boleh wujud.Namun,keadaan di luar kosmos sahaja,tetapi tidak di Bumi.

Di blok Timur,ilmuwan Islam turut mempunyai pelbagai pandangan mengenai perkara ini.Ada yang bersetuju dengan teori hampa gas di luar kasmos manakala ada juga pihak yang menolaknya.Perdebatan itu telah mencetuskan beberapa siri uji kaji kecil,namun kewujudan hampa gas secara sempurna di kosmos terlalu sukar untuk dibuktikan.

Isaac Newton(1642-1727) beliau pernah berkata "Jangan kamu ragu terhadap Tuhan pencipta,kerana menurut penelitiannya berdasarkan kepada pergerakan bintang-bintang yang ada sekarang,pergerakan itu tidak mungkin terjadi semata-mata daripada perbuatan tarik-menarik antara satu planet dengan planet lain,tentu ada kuasa lain yang Maha Kuasa yang mengaturkan perjalanannya tanpa terjadi sebarang pelanggaran"

Pada abad ke-17 dan ke-18,teori ruang kosmos adalah vakum kembali menjadi pertikaian.Ini kerana,hali sains mulai mempertikaikan tentang sifat cahaya yang sepatutnya bergerak dan bergantung pada kewujudan bahan perantara.Dengan kata lain,cahaya tidak mampu untuk bergerak dalam keadaan vakum.

Sehinggalah pada tahun 1912,pakar kaji bintang Henry Pickering Mengesahkan ruang kosmos sebenarnya terisi dengan molekul yang bergas.Perkara itu kemudiannya telah berjaya dibuktikan secara saintifik oleh Paul Dirac pada tahun 1930.

Stephen William Hawking(1942-kini) banyak memberi sumbangan beliau terhadap fizik adalah dalam kosmologi,lubang hitam,fizik kuantum,kerelatifan dan kuasar.Henry Schaefer saintis kimia kuantum mengatakan,"Hawking seorang ahli fizik terkenal abad ini belum memenagi Hadiah Nobel".Walaupun namanya pernah dicadangkan untuk memenangi hadiah nobel,sehingga kini tidak dapat pengiktirafan.Ini disebabkan unsur ketuhanan yang dimasukkan dalam kajian saintifiknya.Semasa membincangkan teori Letupan Besar,beliau berkata:

"Walaupun sains boleh menyelesaikan persoalan bagaimana alam terjadi,tetapi sains tidak dapat menjawab kenapa alam perlu wujud.Tuhan sahaja yang dapat menjawab persoalan ini"

Di sebalik pelbagai teori yang diutarakan oleh manusia,Al-Quran juga turut menyentuh tentang perkara ini.Menurut pensyarah di Pusat Pengajian Umum Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM),Prof.Madya.Dr Arip Kasmo,Al-Quran telah menyedarkan kita bahawa di samping penciptaan langit dan Bumi, Allah juga telah mencipata ruang di antara kedua-duanya.


Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) tujuh ayat yang diulang-ulang bacaannya dan seluruh Al-Quran yang amat besar kemuliaan dan faedahnya.
(Al-Hijr 15:87) | <Embed> | English Translation

1.
"Apa yang ada di langit dan di Bumi,segala yang wujud antara kedua-duanya dan semua yang ada di bawah tanah,semuanya kepunyaan Allah."(Surah Thoha;ayat 6)

2.
Dan (ingatlah) tiadalah Kami mencipta langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya itu, melainkan dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat; dan sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang; oleh itu biarkanlah (golongan kafir yang mendustakanmu itu wahai Muhammad) serta layanlah mereka dengan cara yang elok.
(Al-Hijr 15:85) | <Embed> | English Translation
We created not the heavens, the earth, and all between them, but for just ends. And the Hour is surely coming (when this will be manifest). So overlook (any human faults) with gracious forgiveness.


3.
Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy, Ialah Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah); maka bertanyalah akan hal itu kepada Yang Mengetahuinya.
(Al-Furqaan 25:59) | <Embed> | English Translation
He Who created the heavens and the earth and all that is between, in six days, and is firmly established on the Throne (of Authority): Allah Most Gracious: ask thou, then, about Him of any acquainted (with such things). 


4.
(Ingatlah), tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya melainkan dengan ada gunanya yang benar dan dengan ada masa penghujungnya yang tertentu (yang padanya dijalankan pembalasan); dan orang-orang yang kafir berpaling dari menerima peringatan yang diberikan kepada mereka mengenainya.
(Al-Ahqaaf 46:3) | <Embed> | English Translation
We created not the heavens and the earth and all between them but for just ends, and for a Term Appointed: But those who reject Faith turn away from that whereof they are warned.


5
Tuhan (yang mencipta dan mentadbirkan keadaan) langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; kalau betul kamu orang-orang yang yakin (akan hakikat itu, maka terimalah sahaja apa yang diutuskan kepada kamu).
(Ad-Dukhaan 44:7) | <Embed> | English Translation
The Lord of the heavens and the earth and all between them, if ye (but) have an assured faith.

6
Dan tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, secara main-main;
(Ad-Dukhaan 44:38) | <Embed> | English Translation
We created not the heavens, the earth, and all between them, merely in (idle) sport: 

   
7
Tidaklah Kami menciptakan keduanya (serta segala yang ada di antaranya) melainkan kerana menzahirkan perkara-perkara yang benar; akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).
(Ad-Dukhaan 44:39) | <Embed> | English Translation
We created them not except for just ends: but most of them do not understand. 



 Berdasarkan kepada ayat ini,kata Dr.Arip,Allah telah menerangkan kepada kita bahawa di antara langit dan Bumi itu sebenarnya terdapat sesuatu yang tidak dijangka oleh manusia.Secara kiasan kita boleh menganggap apa yang dinyatakan di sini merupakan unsur-unsur tertentu yang mengisi ruang kosong tersebut.

Jelas Dr.Arip lagi,sains pada hari ini mengesahkan ruang-ruang antara bintang dan galaksi(intersteller space) mengandungi unsur-unsur tertentu.Ia dikenali  sebagai interstelller matter dan intersteller radiaton field.Unsur terpenting yang memenuhi ruang ini adalah gas,termasuk plasma dan habuk kosmik.

Kesemua unsur-unsur ini wujud dalam bentuk ataom,molekul,cahaya,radiasi dan yang seumpama dengannya.Adapun gas-gas yang wujud itu 90% daripadanya adalah hidrogen manakala selebihnya adalah helium.Daripada gas-gas inilah lahirnya bintang-bintang serta galaksi-galaksi baru.

Dalam abad ini,isu mengenai angkasa raya semakin hangat diperbincangkan terutamanya apabila melibatkan bintang dan galaksi,unsur apa pula yang menyebabkan wujudnya tarikan graviti secara seimbang?

Setakat ini,saintis hanya menyatakan ia sebagai materi gelap atau pun dark matters.Bagaimanapun,persoalan menenai misteri gelap ini masih dianggap samar.Namun apa yang pasti ia benar-benar wujud dan mengisi di antara langi dan Bumi.

Itulah antara mukjizat dan kehebatan Al-Quran yang dibuktikan melalui sains.Perkara ini telah pun dijelaskan 1400 tahun yang lalu,tetapi ia hanya dapat diungkai oleh manusia pada abad ke-20.الله أكبر!!!

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )


digalakkan untuk share :)  ty sbb baca.





No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...