Friday

Otak atau Jantung yang Berfikir?Sains&Al-Quran

 Terdapat manusia yang mengatakan Jantung Berfikir pada beberapa abad yang lepas,ada manusia yang tidak bersependapat dengan perkara tersebut..Timbul persoalan adakah benar?Demi Al-Quran yang tidak ada syak dan sebarang keraguan!Al-Quran tidak pernah menyatakan sesuatu yang salah!fakta sebenarnya ialah jantung juga mempunyai sel memori yang bersambung dengan sel memori otak~

Sebelum penerangan selanjutnya,jom usya&baca kisah ni dulu k..sgt menarik entri kali ini,

Graham menerima jantung seorang pemuda yang meninggal kerana membunuh diri.Pemindahan jantung tersebut berjaya dan kesihatan beliau semakin hari semakin baik sehingga beliau pulih seperti biasa.Apabila sembuh,beliau mencari keluarga penderma untuk memberi penghargaan dan ucapan terima kasih.Beliau bertemu dengan balu pemuda yang mati membunuh diri itu.[dipetik menerusi Daily Mail bertarikh 10 April 2008]

Pertemuan itu membawa maksud yang tersendiri kerana Graham secara tiba-tiba telah jatuh cinta kepada balu tersebut.Beliau merasakan seolah-olah telah lama mengenalinya serta sangat berharap untuk tinggal bersama.Akhirnya kedua-duanya bersetuju untuk berkahwin ,dan mereka hidup mewah di sebuah banglo.

Pada waktu sama,suatu perkara ganjil telah berlaku pada diri Graham.Daripada sifat lemah lembut sebelum pemindahan jantungnya,beliau mula bersikap kasar kepada masyarakat termasuk isterinya sendiri.Menurut  isteri yang baru dikahwininya,perangai Graham sama seperti perangai bekas suaminya yang meninggal dunia itu.Kegemaran buruk bekas suaminya dulu,kini diikuti oleh suami barunya.Beliau benar-benar berubah sifat daripada sifat penyantun kepada sifat pembengis dan tidak bertimbang rasa.Akhirnya,beliau mengambil pistol dan membunuh diri sendiri,sama seperti yang dilakukan oleh pemuda penderma jantungnya.

Dalam kes lain dilaporkan professor University of Hawaii yang bernama Paul Peasall,seorang pemuda yang gemar menggubah muzik telah terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya lalu jantungnya didermakan kepada seorang pemudi yang sebayanya.Secara tiba-tiba pemudi tersebut menjadi pandai dalam muzik dan gubahan lagu.Lebih menyayatkan hati,lagu yang terbengkalai oleh pemuda penderma jantung tersebut disiapkan secara berasingan oleh pemuda penerima jantung tersebut.Apabila ibu pemuda itu mendengar lagu yang dimainkan pemudi tersebut,dia tiba-tiba menangis kesayuan keraga lagu itu pernah dimainkan oleh anaknya yang meninggal dunia itu.

sila rujuk surah> (Surah al-Hajj: 46);

"Apakah mereka tidak berjalan di permukaan Bumi lalu menjadikan jantung hati mereka berfikir dengannya?Maka Sesungguhnya bukanlah penglihatan mereka yang buta akan tetapi yang buta ialah jantung hati mereka yang berada di dada "


Para pasikoanalisis berasa sungguh kagum dengan penemuan organ jantung yang menyimpan sel memori yang bersambung dengan otak ,akan tetapi aktiviti berfikir hakikatnya berpusat di jantung.Parasaintis menemui sejenis sel dalam jantung manusia yang dikenali sebagai ganglia cells  yang mempunyai memori lebih kuat daripada sel otak.Sel ini berfungsi seperti kapasiti memori sebuah komputer yang menyimpan maklumat yang lebih kekal berbanding otak.Rangkaian sel ganglia ini bersambung antara satu yang disifatkan oleh para pengkajinya sebagai brain cell in the heart.Rangkaian sel ini mengeluarkan gelombang elektrik yang disebarkan menerusi edaran darah.

Penemuan ini merungkaikan pula bahawa darah manusia turut membawa memodalam kapasiti tertentu yang diceteuskan oleh sel ganglia tersebut.Kajian juga turut memperlihatkan bahawa sel memori otak dan jantung saling bertukar maklumat menerusi mekanisme yang sangat kompleks,tidak balas kimia,asid amino dan gelombang elektrik.


Dari sekian peneliti psychophysiological untuk hubungan otak dan jantung, beberapanya adalah John dan Beatrice Lacey. Melalui 20 tahun penelitian, mereka temukan bahwa jantung berkomunikasi dengan otak dalam cara-cara yang secara signifikan mempengaruhi bagaimana cara kita memandang dan bereaksi terhadap fenomena. Kedua peneliti itu juga menemukan betapa jantung sepertinya punya logika “anehnya” sendiri yang memiliki alur berbeda (dan mandiri) dari arahan dari sistem syaraf tak-sadar (autonomic). Jantung ini tampak selalu mengirimkan pesan sarat-makna kepada otak yang tidak hanya dipahami oleh si otak, namun juga dipatuhi. Maka menariknya, pesan dari jantung tersebut akan berpengaruh pada pilihan perilaku seseorang.


Do they not travel through the land, so that their hearts (and minds) may thus learn wisdom and their ears may thus learn to hear? Truly it is not their eyes that are blind, but their hearts which are in their breasts. 

Pada 1991, Dr. J. Andrew Armour memperkenalkan konsep “otak jantung”. Hasil kerjanya menyatakan bahwa jantung memiliki sistem syaraf intrinsik kompleks yang sedemikian rumitnya hingga boleh dikatakan bahawa dia memiliki “otak kecil”nya sendiri. Jantung memiliki sistem sirkuit yang menjadikannya mampu bertindak independen atas otak – untuk secara mandiri belajar, mengingat, dan bahkan merasa dan mengindera.
Sistem syarat jantung terdiri dari 40.000 neuron yang disebut sensory neurites. Komunikasi antara jantung dan otak dilakukan melalui jalur afferent. Melaluinya, sinyal sakit (pain) dan sensasi rasa lain masuk ke otak, tepatnya yang disebut medulla. Lebih dari itu, ada juga sinyal yang terus masuk lebih dalam ke wilayah otak sedemikian rupa berpengaruh pada persepsi, pengambilan keputusan dan proses kognitif yang lain.
The heart is the most powerful generator of rhythmic information patterns in the human body.
Institute of Heartmath menemukan bahwa manakala pola ritme otak bersifat baik dan koheren, informasi syaraf yang dikirimkan ke otak akan memfasilitasi cortical function. Efek darinya adalah: kejelasan pikiran yang meningkat, kemampuan pengambilan keputusan yang lebih baik, dan meningkatnya daya kreatif. Sebagai tambahan, input yang koheren dan positif dari jantung cenderung akan membentuk cara pandang dan rasa yang baik.



Since emotional processes can work faster than the mind, it takes a power stronger than the mind to bend perception, override emotional circuitry, and provide us with intuitive feeling instead. It takes the power of the heart.”~Doc Childre, founder, Institute of Heart
  

carian anda;jantung ada memori


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...