Tuesday

Lelaki Kahwin Lewat Awal Anak Kurang Bijak?huh?


Artikel asal : Berita Harian

bagi aku,tak heran la,kalau ada ibubapa kahwin lambat ada juga anak bijak..pasal apa??hello,
0 to Hero.ultraman to batman,batman to superman,superman to spiderman,and last transform genius man.spenda man x dak ...Walaupun lahir anak IQ tak sama dengan orang lain,tapi kalau dia usaha gigih tiada apa yang mustahil dalam hidup ini,diri sendiri memang berharga :) apatah lagi masa umur muda ,otak fresh/segar lagi.


Mitos 10% otak adalah mitos bahwa semua manusia hanya menggunakan kurang dari 10 persen otaknya saja. Mitos ini biasanya dihubungkan dengan beberapa tokoh, seperti Albert Einstein.[1]
Gagasan bahwa sebagian besar otak masih belum digunakan merupakan gagasan tanpa landasan yang kuat. Setiap bagian otak telah diketahui fungsinya.[2][3][4]
Barry Beyerstein, seorang ahli otak, menunjukkan tujuh bukti kesalahan mitos ini:[5]
  • Penelitian kerusakan otak: Jika 90% otak tidak digunakan, berarti kerusakan terhadap wilayah tersebut tidak akan merosakkan performa otak. Sementara itu, kerusakan sekecil apapun terhadap otak dapat memberikan kesan yang besar.
  • Evolusi: Otak sangat berharga bagi anggota tubuh lain. Jika 90% otak tidak penting, maka akan muncul kemungkinan bertahan yang lebih besar bagi manusia dengan otak yang lebih kecil dan efisien.
  • Citra otak: Teknologi seperti Positron Emission Tomography (PET) dan Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) membuat aktivitas otak dapat dipantau. Bahkan saat manusia sedang tidur, semua bahagian otak menunjukkan aktivitas. Otak hanya memiliki bagian yang "tidur" jika mengalami kerosakan berat.
  • Lokalisasi fungsi: Otak terdiri dari beberapa bagian, yang memiliki fungsinya masing-masing. Penelitian telah memetakan fungsi otak, dan tidak ada wilayah otak yang tak berguna.
  • Analisis mikrostruktural: Dengan teknik single-unit recording, peneliti memasukan elektroda kecil ke otak untuk memantau aktivitas sel. Jika 90% sel tidak digunakan, maka teknik ini seharusnya telah menunjukkan hal tersebut.
  • Penelitian metabolis: Teknik ilmiah lainnya mempelajari penyerapan molekul 2-deoksiglukosa oleh otak. Jika 90 persen otak tidak digunakan, maka sel yang tak aktif akan ditunjukan sebagai wilayah kosong dalam radiograf otak.
  • Penyakit otak: Sel otak yang tidak digunakan memiliki kecenderungan untuk mengalami degenerasi. Jika 90% otak tak digunakan, otopsi otak dewasa akan mengakibatkan degenerasi berskala besar.

semakin kamu mengasah otak,semakin otak berkembang,rugilah kalau umur 18 tahun dah berhenti belajar,sedangkan boleh tahap yang tinggi lagi..apabila sudah tua fhm2 ar.secara jujurnya aku pun nak kawin awal ==''... huhuhu,tak sabaq ar.ceh,PMR,SPM aq x ambil lg -_- ..dah berangan dh..

Allah s.w.t berfirman:

"Dialah yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Dia ciptakan isterinya,agar dia merasa senang kepadanya".(Surah Al-A'raf:189)


Di dlm kitab Shahih Al-Hakim dan yang lainnya disebutkan "Setiap kali seseorang itu mencintai orang tertentu,pasti ia akan dipertemukan dengannya(pada hari kiamat)."

Hadis palsu !!:
"Sesiapa diserang penyakit 'cinta',kemudian ia menjaga kesuciannya,kemudian ia meninggal dunia,maka ia akan mati syahid"



Dalam penemuan sains pada masa dahulu, minda termasuk di dalam sistem perhubungan sel. Kini, ahli sains menemui minda sebagai alat komunikasi antara otak dengan seluruh sel badan. Bayangkan badan kita ini umpama komputer yang menyimpan seluruh maklumat. Minda kita pula umpama manusia yang mengoperasi komputer itu. Kadangkala apabila komputer diserang virus, kita perlu membuang segala makiumat lama yang tidak diperlukan. OIeh itu, komputer berfungsi bergantung pada makiumat yang kita beri.

Begitu juga dengan badan, sama ada ia berfungsi ataupun berada pada tahap kesihatan yang baik bergantung pada makiumat yang dihantar oleh minda. Badan manusia juga memeliki kebijaksanaannya (intelligence of 6dy). Ia diselaraskan oleh minda sedar dan minda separa sedar. Ia membina segala segi termasuk aspek pemafasan, berjalan, bercakap, emosi,mood,kesihatan dan lain-lain.

Seorang insan yang mempunyai minda dan sedar mengenainya bila-bila masa sahaja dapat mengalahkan sepuluh insan yang tidak mempunyai minda dan tidak sedar mengenainya.
-Geoge Bernard Shaw -







No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...