Tuesday

CIA mendedahkan laporan Resipi Dakwat Halimunan “German secret ink”

Central Intelligence Agency telah mengeluarkan enam dokumen rahsia kerajaan AS yang tertua ,yang bertarikh-kan tahun 1917 dan 1918 dan dipercayai mempunyai rekod rahsia yang masih tinggal pada Perang Dunia era I. Hampir 100 tahun selepas memo dan arahan telah ditulis untuk perisik,jeneral dan para diplomat, rakyat biasa akhirnya dapat belajar bagaimana untuk membuka sampul surat tanpa sebarang kesan dan tanpa orang mengetahuinya,Mencipta "German secret ink" dan menulis mesej yang tidak dapat dilihat dengan menggunakan instrumen yang canggih seperti pencungkil gigi dicelup ke dalam susu.Macam cerita Detektif Conan o.O...secara jujurnya ku pun pening dengan artikel aku taip ni ~.~  bahan kimia tak dak.aku nasihat jangan baca apa yang ada di bawah:tumpang menyemak....jgn baca artikel ni.saja ja buat semak post dlm blog



"German Secret Ink" Recipe

Dua dokumen yang mempunyai resepi yang ditulis dalam bahasa Perancis untuk "German secret ink" serta cara untuk membuat ia muncul semula.



 Menghilangkan Formula Dakwat



satu memo yang menyediakan satu resipi untuk menghilangkan dakwat ("larutan nitrat dan soda dalam air") dan menasihati merendam sapu tangan atau kolar berkanji di dalam campuran. Bahan ini kemudiannya boleh dikeringkan dan dihidratkan semula untuk membebaskan larutan pada kemudian masanya.Beberapa Ramuan boleh digunakan untuk membangunkan tulisan rahsia, berdasarkan dokumen tersebut.




Arahan untuk  membuka sampul surat tanpa diketahui




Formula Untuk Menghilangkan Dakwat dari seorang Ahli-Kimia




Invisible Photography and Ink Instructions
 Empat muka surat penyelidikan dan arahan pada fotografi dan dakwat yang tidak dapat dilihat menggariskan pelbagai kaedah untuk menulis dan mendedahkan mesej rahsia.Maklumat sulit yang terkandung dalam laman-laman web yang disusun oleh Theodore Kytka, pakar tulisan tangan San Francisco, menurut dokumen itu.


kalau tak nampak save images.zoom lebih dekat...yeah..aku ternampak la sikit seperti bahan lemon juice,nitric acid,...bla..bla...aku tak dak semua bahan tu kat rumah...tapi kalau  yang buat guna lemon lepas tu aku tau la.pastu bagi panas utk tengok balik.ala dlm crita chibi maruko chan.LOL!


credit to:http://www.history.com/
to CIA(kalau ag faham bahasa melayu):lain kali taip terus la,susah nak baca la,kabur...LOL!tunjuk gambar kecil ja?scan la fail saiz besar sikit.bukannya susah sangat,check kat setting scanner.maaf kalau terkasar bahasa,

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...