Monday

Mitos Manusia Hanya Menggunakan 10% otak

 Dalam erti kata lain, kenyataan itu, "Kita menggunakan hanya 10% daripada otak kita adalah palsu, ia mitos. Kita menggunakan 100% otak kita. Jika kita menggunakan 10% dimanakah 90% lagi?apa yang dilakukan?masa aku darjah 6,aku ingat 10% jela guna,rupa-rupanya mitos~seperti dijanjikan dalam post yang lalu,yang aku akan taip pasal ni~dan telah dijanjikan

Mitos 10% otak adalah mitos bahwa semua manusia hanya menggunakan kurang dari 10 persen otaknya saja. Mitos ini biasanya dihubungkan dengan beberapa tokoh, seperti Albert Einstein.[1]
Gagasan bahwa sebagian besar otak masih belum digunakan merupakan gagasan tanpa landasan yang kuat. Setiap bagian otak telah diketahui fungsinya.[2][3][4]
Barry Beyerstein, seorang ahli otak, menunjukkan tujuh bukti kesalahan mitos ini:[5]
  • Penelitian kerusakan otak: Jika 90% otak tidak digunakan, berarti kerusakan terhadap wilayah tersebut tidak akan merosakkan performa otak. Sementara itu, kerusakan sekecil apapun terhadap otak dapat memberikan kesan yang besar.
  • Evolusi: Otak sangat berharga bagi anggota tubuh lain. Jika 90% otak tidak penting, maka akan muncul kemungkinan bertahan yang lebih besar bagi manusia dengan otak yang lebih kecil dan efisien.
  • Citra otak: Teknologi seperti Positron Emission Tomography (PET) dan Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) membuat aktivitas otak dapat dipantau. Bahkan saat manusia sedang tidur, semua bahagian otak menunjukkan aktivitas. Otak hanya memiliki bagian yang "tidur" jika mengalami kerosakan berat.
  • Lokalisasi fungsi: Otak terdiri dari beberapa bagian, yang memiliki fungsinya masing-masing. Penelitian telah memetakan fungsi otak, dan tidak ada wilayah otak yang tak berguna.
  • Analisis mikrostruktural: Dengan teknik single-unit recording, peneliti memasukan elektroda kecil ke otak untuk memantau aktivitas sel. Jika 90% sel tidak digunakan, maka teknik ini seharusnya telah menunjukkan hal tersebut.
  • Penelitian metabolis: Teknik ilmiah lainnya mempelajari penyerapan molekul 2-deoksiglukosa oleh otak. Jika 90 persen otak tidak digunakan, maka sel yang tak aktif akan ditunjukan sebagai wilayah kosong dalam radiograf otak.
  • Penyakit otak: Sel otak yang tidak digunakan memiliki kecenderungan untuk mengalami degenerasi. Jika 90% otak tak digunakan, otopsi otak dewasa akan mengakibatkan degenerasi berskala besar.
Mitos 10% otak telah menyebar luas, bahkan kadang-kadang muncul dalam iklan-iklan.[6] Beberapa tokoh Zaman Baru mengklaim bahwa sembilan puluh persen bagian yang belum digunakan ini dapat memunculkan kekuatan psikik.[2]

 Otak kita terbahagi kepada kawasan-kawasan yang berlainan yang memberi khidmat kepada fungsi-fungsi yang berlainan. Sebagai contoh, mata anda bersambung terus ke beberapa bahagian tertentu otak anda. Kawasan-kawasan ini menyambung kepada beberapa kawasan-kawasan otak yang lain yang dipanggil "cortices visual," semua yang disambungkan ke kawasan-kawasan lain dan ke dalam seterusnya. Setiap kawasan-kawasan ini otak menerima maklumat visual dari mata anda, tetapi perkara yang berbeza dengan maklumat tersebut. Sebagai contoh, beberapa kawasan di cortices visual ditumpukan untuk mengesan arah di mana objek yang menghalakan ke arah, atau khusus ditala untuk mengesan pergerakan.

Begitu juga, terdapat kawasan-kawasan otak yang dikhaskan untuk setiap deria anda yang lain, kawasan-kawasan untuk mengawal pergerakan badan,kawasan memanipulasi daya ingatan, kawasan-kawasan terhadap bahasa. Kawasan-kawasan ini boleh dibahagikan lagi, satu kawasan otak yang mengesan sentuhan anda, misalnya, disusun jenis seperti peta tubuh badan anda (dipanggil homunculus), kecuali otak yang berkadarannnya lebih banyak di kawasan yang dikhaskan untuk menyentuh di kawasan-kawasan yang sangat sensitif seperti jari dan bibir.


Baru-baru ini, perubatan teknologi imejan bahawa aktiviti langkah dalam otak manusia tanpa pembedahan telah membolehkan ahli-ahli sains untuk menjawab soalan-soalan seperti "apa yang bahagian-bahagian otak yang terutamanya aktif apabila melaksanakan satu tugas kompleks daya ingatan?", "Apa yang bahagian-bahagian yang paling aktif semasa jenis tidur?",Teknik-teknik ini dapat membantu saintis lebih memahami bagaimana kawasan-kawasan yang berbeza otak bekerja bersama-sama untuk mencipta web yang amat kompleks , pengalaman, pengetahuan dan bahawa kita semua menikmati. Mereka juga menunjukkan dengan jelas sekali bahawa setiap kawasan cahaya otak untuk sesuatu.

Di manakah "mitos 10%" pertama kali datang ? Ianya  tidak jelas sama sekali.Ia mungkin kerana kurang daripada 10% daripada sel-sel dalam otak kita sebenarnya neuron (sel saraf) - yang lain dipanggil sel-sel glial. Sel-sel Glial menjalankan semua jenis tugas yang berbeza, dari penebat "wayar" otak untuk mengekalkan kimia otak untuk membantu mengawal selia banyak sambungan antara neuron (dipanggil sinaps) di mana daya ingatan boleh disimpan. Sel-sel Glial tidak neuron, tetapi mereka pasti digunakan! Mitos juga boleh timbul kerana banyak otak agak menyesuaikan diri, membenarkan orang (Orang ramai terutama muda) untuk mendapatkan kembali sebahagian besar daripada keupayaan mereka walaupun selepas kehilangan bahagian-bahagian otak mereka untuk kecederaan, kanser, atau pembedahan.Walau bagaimanapun, ia adalah lebih sukar untuk orang dewasa yang lebih tua untuk mendapatkan kembali fungsi selepas mengalami kecederaan otak, dan kita tahu bahawa walaupun dalam jumlah yang kecil kerosakan otak (seperti sebatan) dalam hanya tempat-tempat yang salah boleh mengakibatkan kemusnahan.


jadi jaga otak anda dengan baik,jangan nak rempit seret pala ja tau.tak mau gaduh-gaduh.k.ty sbb sudi melawat~nak lebih sikit baca kat "sini"(english)jgn click kalau tak suka english,

terima kasih kepada:Thomas Cleland


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...