Tuesday

Pasangan 웃❤유 Fosil di Utara Itali Mantua

Ahli-ahli arkeologi menemui sepasang manusia rangka pada Isnin 6 Feb di tapak pembinaan di luar bandar di utara Itali Mantua. Rangka dipercayai  seorang lelaki dan wanita dari zaman Neolitik , dikebumikan di antara 5000 kepada 6000 tahun yang lalu.


Ahli-ahli arkeologi yang bekerja pada malam hari Valentine dengan berhati-hati mula menggali tulang beberapa pra-sejarah pada hari Selasa, dengan harapan untuk menjaga pelukan yang berusia 5000  tahun agar mereka tidak terganggu.Pasangan, dikebumikan di antara 5,000 dan 6,000 tahun lalu pada zaman Neolitik , ini dipercayai merupakan seorang lelaki dan seorang wanita yang mati muda, kerana gigi mereka didapati tidak terjejas.

Perkuburan itu telah ditemui di pinggir Mantua semasa kerja-kerja pembinaan. lokasinya 25 batu dari  selatan Verona, bandar di mana Shakespeare menetapkan kisah "Romeo dan Juliet,"


Menotti juga berkata terdapat sedikit keraguan dalam pasangan itu ia digambarkan dengan lahir kasih sayang yang mendalam, tetapi  ianya mungkin mustahil untuk menentukan sifat sebenar hubungan mereka dan bagaimana mereka mati?

Pejabat arkeologi Mantua katanya dalam satu kenyataan hari ini bahawa, dalam beberapa tempoh kes yang lalu, isteri akan dikorbankan apabila suaminya meninggal dunia dan dikebumikan dengan dia. Bagaimanapun, kata kenyataan itu bahawa "di peringkat semasa penyelidikan" tidak ada bukti bahawa ini adalah yang berlaku kepada pasangan Mantua.

Di samping pasangan itu, ahli-ahli arkeologi menemui alat batu api, termasuk Arrowhead dan pisau. Pakar-pakar merancang akan menganalisis alat bersama dengan pasangan itu untuk  melihat sekiranya terdapat bunga atau tumbuh-tumbuhan pada mayat yang mungkin telah dihiasi di badannya, kata Menotti.

Mereka juga akan melihat pada rangka untuk pengesahan seks mereka dan mencari tanda-tanda sakit atau lain-lain kemungkinan punca kematian, kata beliau.

Selepas menjalani ujian makmal, pasangan itu akan dipamerkan di Muzium Arkeologi Mantua.

Penemuan ini telah dibuat di rantau yang kaya dengan khazanah Neolitik, termasuk kira-kira 30 tapak pengebumian, semuanya tunggal,serta tinggalan kampung makmur yang dipenuhi dengan artifak yang diperbuat daripada tembikar batu api, dan tanduk haiwan. 


 dah habis baca?romantik kan?hanya Allah saja yang tahu kisah sebenarnya~
Like kalau suka 웃❤유,ty sebab baca k.ni berita tahun 2007 kot....... (╥﹏╥)  




No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...