Friday

Matahari Bukannya Warna Kuning,ianya Putih



Masa kecil-kecil,aku masih ingat....warna matahahari adalah kuning,sebenarnya hanya mitos.

Untuk sesiapa yang bekerja dalam bidang  graphics atau sedang membuat  laman web  atau buat templates blog,selalu guna photoshop...dll  , warna sebenar matahari ialah # fff5f2,itu adalah kodnya....Sebab Matahari kelihatan kuning kepada kita di Bumi ini kerana atmosfera kita menyerakkan cahaya daripada Matahari.

Khususnya, apa yang sedang berlaku di sini adalah atmosfera Bumi menyerakkan cahaya dalam jarak julat gelombang biru dan ungu, jadi jarak gelombang cahaya kelihatan kuning. Ini adalah kesan yang sama mengapa langit juga sering muncul kuning apabila Matahari hilang di atas horizon, serta mengapa langit / matahari boleh kelihatan lebih berwarna merah ada kalanya dalam fasa hari ini.

Apabila matahari terbenam,kelihatan lebih nampak biru pada jarak gelombang yang lebih pendek sedang bertaburan disebabkan penurunan sudut matahari secara relatif kepada anda, oleh itu cahaya telah melalui atmosfera untuk sampai kepada anda.Ini telah meningkatkan hasil berkurangnya difusi gelombang biru yang boleh dilihat kepada anda dan dengan itu apa yang kekal hanya kelihatan kuning. Begitu juga,sekiranya ianya berdebu atau terdapat banyak zarah yang lebih besar yang lain di udara, ini akan menapis jarak gelombang yang lebih besar, menyebabkan langit berwarna merah dan matahari berwarna merah. 

warna perenambelasan mereka yang berkaitan:

 read more here  

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...