Wednesday

Keajaiban Posisi Rukuk Sains&Al-Quran/Hadis

Solat khusyuk dapat menenteramkan jiwa dan mengelurkan hormon yang bersifat menghilangkan rasa sakit seperti a-endorfin.Hormon ini adalah berbentuk morfin endogen yang memberikan rasa nyaman.Hormon ini senang dikeluarkan dan dilepaskan dengan banyak ke dalam liquor caerebrospinal.Posisi rukuk dan sujud ibaray mendistribusikan hormon-hormon morfin endogen itu ke setiap bahagian tubuh.Gerakan ini meregangkan ruas antara tulang belakang dengan manipulasi aliran cairan otak iaitu liquor caerebrospinal yang berada di dalamnya.Peregangan rangka tulang belakang menjaga kelenturan,kesempurnaan posisi dan fungsi tulang belakang sebagai penyangga tubuh.Pusat saraf serta melancarkan aliran cairan tulang belakang yang mendistribusikan analgestik endogen,hormon yang memiliki kesan 1000 kali ganda morfin sintenik.


      Manipulasi hemodinamik pula terjadi kerana posisi jantung pada kedudukan yang sejajar dengan otak.Dengan itu aliran darah tertumpu pada bahagian tengah tubuh.Tangan yang tertumpu pada lutut pula berfungsi meregangkan dan merelakskan otot-otot dari bahu sehingga ke bawah.Posisi rukuk,terutama ketika terjadi peralihan menuju iktidal juga memberi tekanan pada pundi kencing oleh tulang belakang dan tulang kemaluan bagi melancarkan proses membuang air kecil dan mencegah gangguan prostat.Pada saat kedudukan rukuk,tubuh berada dalam posisi sudut 90 darjah.Postur ini menjaga kesempurnaan posisi dan fungsi tulang belakang sebagai penyangga tubuh dan pelindung sistem saraf serta mengurangkan tekanan antara tulang-tulang belakang.

Dari sudut fisiologi,keadaan ini mampu melancarkan pergerakan sendi dan mengelak penyakit sendi.

1) وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ 

(  سورة البقرة  43)

Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.

Rukuk adalah rukun fi’li yang kelima, dalam rukuk ini disyaratkan tamakninah malah dikira sebagai satu rukun. Di sinilah kadang-kadang kita lihat mereka rukuk dalam keadaan tidak tamakninah. Untuk menjadikan rukuk itu tenang (tamaninah) Rasulullah SAW dalam solatnya meletakkan kedua telapak tangan di atas lutut. (HR Bukhari dari Sa'ad bin Abi Waqqash).


 Hadis Malik bin Huwairis r.a: Diriwayatkan daripada Abu Qilabah r.a katanya: Dia pernah melihat Malik bin Huwairis sembahyang. Beliau memulakannya dengan bertakbir serta mengangkat kedua tangannya. Apabila dia ingin rukuk, dia mengangkat kedua tangannya. Begitu juga apabila dia bangkit dari rukuk, dia mengangkat kedua tangannya. Setelah selesai dia menceritakan bahawa itulah cara yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w

 Hadis Abu Hurairah r.a: Diriwayatkan daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman r.a katanya: Bahawa Abu Hurairah sembahyang mengimami para sahabat. Beliau bertakbir setiap kali turun dan bangkit semasa sembahyang. Sebaik sahaja selesai, beliau terus berkata: Demi Allah, sesungguhnya aku melakukannya adalah berdasarkan kepada apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w

A026
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang).
(Al-Hajj 22:26) | <Embed> | English Translation
Behold! We gave the site, to Abraham, of the (Sacred) House, (saying): "Associate not anything (in worship) with Me; and sanctify My House for those who compass it round, or stand up, or bow, or prostrate themselves (therein in prayer)

Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
(Al-Hajj 22:77) | <Embed> | English Translation
O ye who believe! bow down, prostrate yourselves, and adore your Lord; and do good; that ye may prosper.
  A043
"Wahai Maryam! Taatlah kepada Tuhanmu, dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang) bersama-sama orang-orang yang rukuk ".
(A-li'Imraan 3:43) | <Embed> | English Translation
"O Mary! worship Thy Lord devoutly: Prostrate thyself, and bow down (in prayer) with those who bow down."


your search:kelebihan posisi rukuk,hikmah rukuk,keajaiban posisi rukuk,kesan rukuk,


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...