Wednesday

Di sebalik Teka-teki Voynich


Apa kejadah semua ni?tulisan misteri apa ni?Sekitar tahun 1912,seorang pengumpul barangan antik,Wilfrid M. Voynich menemui senaskah manuskrip bertulisan ganjil.Naskhah setebal 140 halaman itu dianggap sesuatu yang luar biasa oleh Wilfrid Voynich kerana dia tidak pernah jumpa tulisan sebegitu.Usaha menjejak tulisan sebegitu.Usaha menjejak tulisan sebegitu akhirnya manjadi satu teka teki dalam hidup Wilfrid.Kemudian teka teki itu terus menjadi satu daripada benda paling misteri di dunia pada hari ini.Ini kerana,tidak ada seorang manusia tahu apakah yang ditulis dalam manuskrip berkenaan.Disebabkan perkara itu,lalu masyarakat dunia menamakannya sebagai Voynich.

Di percayai,manuskrip itu berasal dari Eropah.Berkemungkinan ia ditulis pada abad ke 15 ataupun 17.Tapi semua pengkaji setuju,mereka tidak tahu siapa yang menulisnya.Inilah teka teki yang masih berlegar di fikiran ahli Kriptologi(bidang kajian tulisan kuno).Mereka bingung dan hairan kenapa huruf-huruf yang terdapat dalam buku tersebut tidak pernah ditemui dalam mana-mana tamadun silam sebelum ini.Lebih pelik lagi apabila ahli sejarah membuktikan,pada abad ke 15 hingga 17,sistem tulisan moden yang menggunakan huruf roman telah digunakan di Eropah dan Semua manuskrip yang ditulis mempunyai nama penulisnya.Fakta itu benar-benar membingungkan pakar Kriptologi . semua halaman muka surat manuskrip voynich, menjadi misteri

Kebanyakan teori tentang makna buku yang pasti diinformasikan oleh ilustrasi, kata Prof Rubio. Gambar-gambar dibuat dalam pelbagai warna tinta hijau, coklat, kuning, biru, dan merah, yang - seperti script yang digunakan dalam 240 halaman naskah itu yang tersisa - unik. Namun sementara kata-kata tidak boleh dibaca, ilustrasi memberikan petunjuk tentang sifat buku. Mereka berpendapat bahawa buku tersebut adalah teks ilmiah, sebahagian besar manual herbal diilustrasikan dengan beberapa bahagian tambahan pada astronomi, biologi dan farmasi. Script itu sendiri secara meluas diyakini tentang alkimia, ilmu pengetahuan abad pertengahan dengan nada metafizik dan magis.

Tapi bagaimana dengan bahasa yang tertulis di dalam? Beberapa "glyph" menyerupai huruf latin, menyarankan "abjad" Voynich sekitar 20-30 bentuk yang berbeza. Ini ditetapkan ke dalam blok-kata seperti hingga 10 huruf, dengan jumlah patah perkataan sekitar 35 000. Namun, beberapa puluhan halaman dianggap hilang.

Ramai penyelidik telah berspekulasi bahawa abjad aneh digunakan untuk menyembunyikan maklumat yang mungkin telah sesat, mendoktrin bahawa itu dihasilkan dengan menukar bahasa Eropah melalui suatu cipher. Tapi cipher sederhana dari jenis yang digunakan pada abad ke-15 hampir pasti telah retak sekarang.Jika kaedah ini memang bekerja, selain cipher, lalu menterjemahkan isi mungkin sangat sulit.

Dr Hodgins berkata: "Itu sama ada teks alkimia rahsia, dengan gambar bercerita - atau, kerana beberapa telah mencadangkan,ia dibuat,atau diciptakan,untuk membolehkan penulis untuk keuntungan darinya dengan menjual sebagai naskah berharga. "

Prof Rubio lebih skeptis, mencatatkan bahawa walaupun berkongsi persamaan struktur utama yang dikenali dengan bahasa seperti bahasa Inggeris dan bahasa Latin, ada sekurang-kurangnya satu aspek mengganggu tentang struktur buku. "Bagi saya, ada sesuatu yang aneh tentang teks," katanya. "Hal-hal yang kita tahu 'penanda buku gramatikal' sebagai - hal yang terjadi biasanya di awal atau di akhir kata, seperti 's' atau 'd' dalam bahasa kita, dan yang digunakan untuk mendedahkan tata bahasa, pernah muncul di tengah 'kata' dalam naskah Voynich. Itu keterlaluan untuk setiap bahasa Indo-Eropah, Hungary atau Finland.

"Saya berani bahawa naskah adalah sesuatu, lelucon dibuat untuk menyenangkan atau bahkan dilakukan untuk menghantar teks alkimia di sekitar tempoh Tapi masalahnya begitu unik, sukar untuk mengetahui: .. Ada apa-apa untuk membandingkannya dengan"

Dia juga membantah teori bahawa jika ada hadir bahasa dalam buku ini, akan telah diterjemahkan oleh para ahli. "Para cryptologists NSA bekerja pada tahun 1950-an," titik dia keluar. "Komputer telah pindah sejak itu." Tapi dia mengatakan bahawa membina sekali dan untuk semua apakah benar-benar ada sesuatu untuk difahami akan memerlukan pasukan up-to-date dan berdedikasi ahli bahasa dan saintis komputer pelu bekerjasama.

"Saya tidak berfikir itu akan terjadi," ianya menyimpulkan, "kerana para ahli telah menghabiskan masa 30 atau 40 tahun dari kehidupan mereka di ini dan masih tidak mendatang jawapan Dan saya tidak berfikir orang akan bersedia untuk dilakukan ini."

"Saya berani bahawa naskah adalah sesuatu, lelucon dibuat untuk menyenangkan atau bahkan dilakukan untuk menghantar teks alkimia di sekitar tempoh Tapi masalahnya begitu unik, sukar untuk mengetahui: .. Ada apa-apa untuk membandingkannya dengan"
Selain mempunyai muka huruf yang sukar difahami,terdapat juga beberapa ilustrasi yang meninggalkan pelbagai tanda Tanya.Salah satu daripadanya adalah ilustrasi yang memaparkan beberapa jenis spesies tumbuhan,lakaran peta seperti benua Antartika,planet-planet,galaksi dan sekumpulan wanita yang sedang berendam di sebuah kolam.

Mengikut kajian,manuskrip ini mengandungi 170 000 patah perkataan.Setiap patah perkataan itu mempunyai 20 hingga 30 jenis muka hruf yang berbeza.Uniknya,setakat ini belum satu huruf pun yang mempunyai kesamaan dengan huruf tulisan kuno di Eropah.

Sebelum itu,pada tahun 1921,seorang profesordari Universiti Pennsylvania,Amerika Syarikat,Wiliam R.Newbold mendakwa,setiap patah perkataan yang terdapat dalam manuskrip Voynich merupakan penemuan sains yang ditulis pada abad ke-13.Bentuk tulisan itu hanya boleh dilihat di bawah kanta pembesar kerana ia adalah perkataan daripada tulisan Yunani kuno.Bagaimanapun,New-bold memberitahu,manuskrip berkenaan telah ditulis oleh seorang ahli falsafah Inggeris yang bernama Roger Bacon.Namun penjelasan penjelasan Newbold tidak diterima komuniti akademik kerana tidak ada pembuktian yang jelas dan nyata.Apa yang dikemukakan Newbold hanya andaian beliau semata-mata.

Kemudian pada tahun 1940,dua orang pemecah kod amatur yang bernama Joseph M Freely dan Leo nell C. Strong telah menggunakan kaedah penggantian tulisan untuk menggantikan tulisan
untuk mengkaji Voynich.Melalui kaedah itu,mereka telah gantikan muka huruf manuskrip itu kepada tulisan Rumi dan mendapati ia adalah sebuah karya tulisan Anthony Ascham yang bertajuk ‘A little Herbal’.Karya ini telah diterbitkan pada tahun 1550.

Bagaimanapun,para saintis berpendapat,penyelidikan yang dilakukan dua orang pemecah kod ini hanya berdasarkan imaginasi saja.Ini kerana,tidak mungkin tulisan yang tidak diketahui makna alfabetnya dapat memberikan makna apabila ditukarkan ke alphabet tulisan yang bermakna.Ini jelas menunjukkan,suatu yang tidak lojik apabila ia diterjemahkan sebagai sesuatu yang bermakna.
Selepas itu,padatahun 1945,sekumpulan pemecah kod rahsia professional pula mencuba nasib menterjemahkan manuskrip itu.Malangnya,kumpulan rahsia yang pernah memecah kod rahsia tentera Jepun ketika perang dunia kedua itu,turutgagal menyingkap misteri Voynich.

Pada tahun 1987,seorang pakar Fizik yang bernama Leo Levitov menyatakan bahawa manuskrip tersebut dihasilkan oleh kaum Cathar.Menurut Levitov,huruf yang digunakan itu adalah campuran daripada bahasa Belanda,Jerman dan Perancis kuno.Walaupun jawapan itu seperti masuk akal,namun terjemahan yang dihasilkan Levitov langsung tidak boleh dibaca.Malah sejarah dan teologi kaum Cathar juga bertentangan dengan dakwaan Levitov.

Setelah berpuluh-puluh tahun manuskrip ini diteliti,muncul satu teori yang dianggap paling diterima akal iaitu manuskrip Voynich adalah ‘hoax’ atau tipu helah.Teori ini dikemukakan oleh seorang pakar psikologi yang bernama GordonRugg di dalam jurnal Kriptologi pada tahun 2004.
Menurut Rugg,selama tiga bulan dia meneliti manuskrip tersebut,hasilnya,manuskrip itu tidak mengandungi apa-apa maklumat.Ia hanya tulsian palsu yang mengaburi mata orang.Justeru,Rugg melabelkan manuskrip berkenaan sebagai tipu helah.Kata Rugg,pada tahun 1550,terdapat sejenis alat yang dicipta khusus untuk melakukan penipuan sebagai Carden Grille.Alat ini dicipta oleh rakyat Perancis yang bernama Girolamo Cardano.

Jelas Rugg,apabila menggunakan alat tersebut,seorang yang pintar mampu menulis satu halaman manuskrip Voynich dalam tempoh masa satu atau dua jam.Dan,sekiranya untuk menyiapkan keseluruhan halaman manuskrip ini,ia hanya memerlukan masa tiga atau empat bulan termasuk ilustrasinya.Dia turut mendakwa,manuskrip itu telah ditulis oleh seorang ahli kimia Inggeris bernama,Edward Kelly.

Persoalannya,sekiranya manuskrip ini hanyalah sebuah tipu helah,mengapa penulisnya bersusah payah menghasilkannya?Jawab Rugg,ia hanyalah disebabkan wang.Mengikut sejarah,sewaktu zaman pemerintahan Rudolph II,manuskrip itu telah dibeli dengan harga 600 dukat emas atau $50 dolar pada zaman sekarang.Kemudian nilainya terus meningkat hinggalah menjadi pada tahun 1964,nilainya telah mencecah 24 ribu dolar dan ia telah dibeli oleh H.P Kraus.Selepas itu,Kraus telah menggandakan harganya menjadi 160 ribu dollar kerana nilai rahsia yang ada padanya.

Ringkasnya,sepertinya misteri manuskrip naskah di planet ini,ianya manuskrip aneh yang masih ditetapkan untuk kekal.namun,bilakah manuskrip tersebut akan terbongkar?

untuk melihat semua halaman boleh la klik di sini

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...