Thursday

Asal Usul Perkataan Coffee

Masa-masa aku kecil,aku heran tau pasal apa la orang tua-tua suka minum kopi?sekali aku rasa tak minum dah masa dulu-dulu,sekarang tak lagi la.Tok Wan aku selalu menjamu aku kopi -_- masa aku kecil-kecil. tahukah anda bangsa muslim adalah yang pertama kali menemui dan mengolah minuman kopi sehingga menjadi salah satu minuman paling digemari di dunia pada saat ini.Salah satu cerita popular mengenai penemuan biji kopi adalah kisah tentang pengembala kambing berasal orang Arab yang menemui biji pahit namun menyegarkan dan meningkatkan kewaspadaan.

Alkisah,pada abad pertengahan ,seorang penggembala bernama Khalid sedang membawa kawanan biri-birinya di kawasan Kaffa,Ethiopia,ketika tiba-tiba dia menyedari bahawa biri-birinya menjadi semakin aktif setelah memakan sejenis buah seperti beri liar.Dia kemudian mengumpulkan beri tersebut dan merebusnya untuk membuat kopi pertama dalam sejarah.Namun,catatan yang lebih sahih menyatakan bahawa sejenis biji menyerupai kacang dieksport dari Yaman ke Ethiopia.Biji tersebut diminum  oleh para ahli sufi agar tidak mengantuk sepanjang malam sehingga dapat beribadah dengan segar pada waktu malam tertentu.
Pada penghujung abad ke-15,biji kopi telah smapai di Mekah dan Turki.Dari Turki inilah kopi kemudian tersebar sehingga ke Venice pada tahun  1645.

Biji kopi akhirnya dibawa ke Britain pada tahun 1650 oleh seorang Yunani bernama Pasqua Rosee yang kemudian membuka kedai kopi pertama di dunia di Lombard Street di Kota London.Perkataan kopi dalam bahasa Arab adalah qahwa kemudian diserap menjadi kahve dalam bahasa Turki.Orang Itali kemudian menyebutnya dengan caffe sementara orang Inggeris memanggilnya coffee.Oleh kerana ia berasal dari negara muslim,pihak gereja di Eropah pernah mengeluarkan larangan miminum kopi pada umat Kristian di Eropah?tu la jeles kot?Bagaikan serangan pasukan Islam yang gagah berani menguasai Andalusia pada abad ke-8,pengaruh kopi tidak dapat dibendung oleh institusi kerajaan Eropah.Sehingga kini,kopi sebagai salah satu produk campuran umat muslim telah begitu terkenal dan digemari di seluruh dunia.

Kopi pun banyak kegunaannya dan faedahnya seperti:

Mencegah penyakit saraf. Peminum kopi berkafein cenderung tidak akan mengembangkan penyakit Alzheimer dan Parkinson. Kandungan antioksidan di dalam kopi akan mencegah kerusakan sel yang dihubungkan dengan Parkinson. Sedangkan kafein akan menghambat peradangan di dalam otak, yang kerap dikaitkan dengan Alzheimer.
Melindungi gigi. Kopi yang mengandung kaein memiliki kemampuan antibakteri dan antilengket, sehingga dapat menjaga bakteri penyebab lubang menggerogoti lapisan gigi. Minum kopi secangkir setiap hari terbukti dapat mencegah risiko kanker mulut hingga separuhnya. Senyawa yang ditemukan di dalam kopi juga dapat membatasi pertumbuhan sel kanker dan kerusakan DNA.

Menurunkan risiko kanker payudara. Menjelang masa menopause, wanita yang mengonsumsi 4 cangkir kopi sehari mengalami penurunan risiko kanker payudara sebesar 38 persen, demikian menurut sebuah studi yang dipublikasikan di The Journal of Nutrition. Kopi melepaskan phytoestrogen dan flavonoid yang dapat menahan pertumbuhan tumor. Namun konsumsi kurang dari 4 cangkir tidak akan mendapatkan manfaat ini.

Mencegah batu empedu. Batu empedu tumbuh ketika lendir di dalam kantong empedu memerangkap kristal-kristal kolesterol. Xanthine, yang ditemukan di dalam kafein, akan mengurangi lendir dan risiko penyimpanannya. Dua cangkir kopi atau lebih setiap hari akan membantu proses ini.

Melindungi kulit. Konsumsi 2-5 cangkir kopi setiap hari dapat membantu menurunkan risiko kanker kulit nonmelanoma hingga 17 persen. Kafein dapat memacu kulit untuk membunuh sel-sel prakanker, dan juga menghentikan pertumbuhan tumor.

Mencegah diabetes. Orang yang mengonsumsi 3-4 cangkir kopi reguler atau kopi decaf (dengan kadar kafein yang dikurangi) akan menurunkan risiko mengembangkan diabetes tipe II hingga 30 persen. Asam klorogenik dapat membantu mencegah resistensi insulin, yang merupakan pertanda adanya penyakit ini.



Saintis kini semakin hampir dalam menemukan penawar bagi mencegah dementia dan penyakit Alzheimer. Salah satu darinya adalah dengan semudah ‘secawan kopi setiap hari’.

Adalah dipercayai bahawa banyak faktor kompleks yang akhirnya menyebabkan Alzheimer- penyakit neurodegeneratif yang ‘menghakis’ prestasi memori, personaliti dan kemahiran berbahasa seseorang, tetapi saintis telah menjumpai klu untuk menghentikan perkembangan penyakit itu.

Di dalam satu paper di dalam Jurnal Penyakit Alzheimer, saintis melihat pada perbezaan-perbezaan di dalam tikus transgenik yang diberikan diberikan kafein, kopi biasa dan kopi dinyahkafein di dalam air minuman tikus-tikus tersebut.

Penemuan terdahulu daripada pasukan yang sama mencadangkan kopi boleh mencegah demetia, tetapi tidaklah jelas sama ada kesannya itu turut dipunyai oleh kafein atau kompaun-kompaun lain yang boleh ditemui di dalam kopi.

 Starbucks sekarang juga banyak di Malaysia.
STARBUCKS telah disahkan haram oleh JAKIM. Semua chocolate, vanilla dan coffee drinks kat Coffee Bean dan Starbuck contains E471 (Emulsifie r 471), mono di-glycefi deswhich dr animal origin (pork). Raspberry Frap guna cherries yg dicelop dlm arak & the tiramisu ada RUM. Tlg sebar kat kekawan Islam. Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 utk dpt maklumat lanjut...


dan juga ciptaan sendiri setarbak kopi....

ok,sesiapa anda maklumat lebih tentang kopi,boleh berkongsi ja.komen...share pun tak pa...ty for reading~



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...