Thursday
Perbezaan Psikologi Islam dan Psikologi Barat
Ilyas Ba-Yunus dan Farid Ahmad (1985) mengatakan bahawa Ibn Khaldun adalah orang yang memperkenalkan sains sosial (cIlm al-cumran), iaitu sekitar tahun 1377. Antara
cabang sains sosial adalah psikologi dan sarjana-sarjana Islam adalah
antara orang yang paling awal membuat kajian dalam bidang ini. Antara
sarjana-sarjana Islam yang dimaksudkan ialah Ibn Sina, Al-Ghazali dan
Al-Farabi. Ibn Sina dalam bukunya, Al-Shifa’, ada membincangkan akal, kewujudannya, hubungan akal dan tubuh, perasaan dan persepsi (Husain t.th.).
Menurut
Ibn Sina, jiwa manusia mempunyai kemampuan secara teori dan praktikal
yang membentuk kecerdikan atau kecerdasan minda. Menurutnya lagi, jiwa
itu sendiri boleh mencapai idea yang tidak disedari oleh seseorang
melalui perasaan, imaginasi dan anggaran. Beliau menganggap kebolehan
tersebut sebagai faktor utama kepada tingkah laku (Husain t.th.).
Al-Ghazali
menyatakan bahawa jiwa adalah suatu entiti spiritual yang mengawal
fungsi fizikal dan organik manusia serta menguasai deria untuk
menjalankan keperluan-keperluan badan (Husain t.th.). Walau
bagaimanapun, ilmu-ilmu yang diperkenalkan oleh sarjana-sarjana Islam
ini telah dikembangkan oleh cendekiawan Barat tanpa memberikan kredit
kepada pengasas ilmu tersebut.
Habibah
dan Noran (1997) menyatakan bahawa dari perspektif Islam, personaliti
dimaksudkan sebagai sahsiah atau secara umumnya akhlak. Menurutnya lagi,
faktor-faktor lain yang dianggap penting dalam perkembangan personaliti
manusia ialah hubungan manusia dengan Allah s.w.t., interaksi roh dan
jasmani serta peranan akal.
Personaliti
boleh dibahagikan kepada dua iaitu akhlak terpuji dan akhlak tercela.
Manusia yang berakhlak atau mempunyai personaliti positif menurut
perspektif Islam adalah manusia yang melakukan kebaikan dan menyerah
diri secara total kepada Allah (Mohd Nasir 1992). Sarjana-sarjana Islam
melihat bahawa perspektif baru dalam psikologi di bawah pengaruh
Al-Quran dan hadith boleh mengisi lompang kekosongan dan mempengaruhi
perubahan sosial untuk kebaikan manusia dan masyarakat (Husain t.th.).
Islam
berpendapat, pengajian berkenaan jiwa manusia merupakan aktiviti
saintifik yang berguna dan patut digalakkan sepertimana ilmu pengetahuan
yang lain (Abdul Hamid 1989). Menurut Abdul Hamid (1989), penyelidikan
mengenai diri manusia ternyata merupakan jalan paling singkat dan paling pasti kepada mempercayai Tuhan. Ini berpandukan maksud ayat-ayat dari Al-Quran berikut:
“Kami
akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di
segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi
mereka bahawa Al-Quran itu adalah benar” (Al-Quran: Al-Fussilat: 53)
“Dan di bumi ini terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri” (Al-Quran: Al-Dhariyat: 20-21).
Sesetengah
ahli psikologi berpendapat bahawa psikologi telah menjadi sains yang
kekurangan subjek utamanya, iaitu jiwa (Fromm, 1950). Hassan Langgulung
(1986) menyatakan bahawa kesemua mazhab psikologi dari Barat tidak
mengkaji jiwa tetapi sebaliknya berat kepada kajian tingkah laku.
Menurutnya lagi, dari mana asal dan bagaimana bentuk jiwa tidak dikaji
oleh ahli psikologi barat. Menurut Mahyudin Yahaya (1986):
Berbeza
daripada pemikiran dan falsafah sejarah moden yang berbentuk sama ada
empiris, material atau spiritual semata-mata, pemikiran dan falsafah
sejarah Islam adalah hasil gabungan daripada ketiga-tiga aspek tersebut
dalam bentuk bersepadu, dan dengan mengambil kira unsur-unsur teologi
dan metafizik (hlm. 64).
Namun,
jika ilmu psikologi Barat diketepikan keseluruhannya, mungkin juga
sebahagian daripada warisan Islam itu sendiri akan hilang (Malik Badri
1980) kerana kebanyakan ilmu tentang kejiwaan diceduk dari hasil
pemikiran sarjana-sarjana Islam seperti Ibn Sina dan Imam Al-Ghazali
No comments:
Post a Comment
ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih