Friday

Kajian Sikap Optimistik|Psikologi&al-Quran/Hadith


                     Baca sampai habis,jangan lupa 'share' ≧◠◡◠≦

Satu kajian yang diterbitkan di dalam Journal of Personality and Social Psychology, Ogos 2002. Kajian ini diketuai oleh Becca Levy, Ph.D. dan Jabatan Kesihatan Awam dan Epidemiologi, Universiti Yale, Amerika Syarikat. Kajian mi berlangsung selama 28 tahun dan melibatkan pengukuran pada persepsi masa tua 660 responden yang terdiri daripada 338 lelaki dan 322 wanita. Hasil pengukuran itu dibahagikan pula kepada persepsi positif dan negatif berkaitan masa tua. Becca mendapati, jangka hayat kumpulan yang mempunyai persepsi positif pada masa tua mereka adalah 7.5 tahun lebih panjang daripada kumpulan yang mempunyai persepsi negatif. Menurut Becca, jangka hayat manusia ditentukan oleh kehendak hidup dan persepsi positif masa tua mereka.
Dr. Walter Staples mengatakan orang yang optimistik adalah orang yang
meningini kehidupan yang terbaik, melihat segala hal dari sudut kebaikan,
menyedari bahawa dari kesusahan juga akan memperolehi sesuatu
kebaikan.

Mereka yang terpilih, menanggapi perkara yang sukar secara optimistik. Mereka menganggap semua itu adalah kebaikan, sesuai dengan cara yang betul. Allah berkata dalam surah al-Baqarah;ayat 216, 

 "...boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."| English Translation

Allah berfirman,

 Mereka menjawab, ‘Kami menyampaikan berita gembira kepadamu dengan benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang berputus asa’. Ibrahim berkata, ‘Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Rabb-Nya, kecuali orang-orang yang sesat’'( Al Hijr: 55-56)


Abu Yahya Shuhaib bin Sinan r.a. berkata, bahawa Rasulullah saw. bersabda: 

 “Sungguh menakjubkan sikap seorang mukmin itu, segala keadaan dianggapnya baik dan hal ini tidak akan terjadi kecuali bagi seorang mukmin. Apabila mendapatkan kesenangan, dia bersyukur, maka itu lebih baik baginya, dan apabila ditimpa penderitaan, dia bersabar, maka itu lebih baik baginya.”(H.R.Muslim)

Soal Cinta

 
Begitu juga,apabila kekasih minta break.Mungkin kita ada buat kesalahan terhadapnya.Kesalahan yang kita ketahui tersebut,sudah tentu kita tidak akan mengulanginya lagi .Kemudian mungkin anda akan kata ‘berikan aku peluang sekali lagi’.Yang minta break tersebut janganlah berpendirian ‘takkan ludah ku telan kembali’.
Manusia boleh berubah,penagih dadah,perogol,perompak juga boleh berubah .Di sini bukanlah saya ingin menyamakan seseorang sampai tahap yang demikian tetapi ialah ‘belajar dari kesilapan’ .Sejahat mana seseorang itu,jika dia bersunguh-sungguh untuk berubah tidaklah mustahil.Perkara tersebut tidak akan berubah melainkan kita yang ingin mengubah menjadi lebih baik.
Selain itu,mungkin ada reader di sini yang pernah putus cinta?Lepas dari peristiwa hitam tersebut,mesti tersentak dalam hati Andai ku bercinta lagi suatu hari nanti,aku tidak akan mengulangi kesilapan yang sama,aku akan muhasabah diri untuk jadi yang terbaik sedaya yang mampu
Mereka yang berfikiran pesemis selepas putus cinta,mungkin akan berkata 
aku tidak layak untuk mana-mana lelaki/perempuan,aku telah gagal dalam percintaan.Cintaku bukan terlahir untuk mana-mana perempuan/lelaki' Pemikiran begini boleh bertukar menjadi Fobia Cinta’.Percaya pada luka,penawarnya ialah anda berusaha untuk jadi lebih baik.Apabila sentuh soal cinta,luas,jangan sempitkannya.Fitrah dalam setiap manusia.
Hubungan Suami Isteri 

Dalam hubungan suami isteri,sebagai contoh si suami dapat tahu si isterinya keluar dating dengan lelaki lain.jika anda belajar secara mendalam tentang bab penceraian dengan detail.Dalam Islam ada fasa-fasanya.Bukanlah si suami terus saja minta cerai begitu saja.Si suami juga tanyalah diri sendiri ‘mengapa jadi demikian?’ .Mungkin si suami tidak menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami menyebabkan jadi begitu.Kemudian si suami mestilah berubah jadi yang terbaik selepas ini.
Bagaimana jika memang benar isterinya berbuat perbuatan demikian sedangkan  suaminya akhlak dan agamanya baik?Ya!ada fasa-fasanya yang perlu dilakukan si suami bila si isteri masih tidak lagi berubah.Dalam hal ini,saya terus ringkaskan.Tuntutlah ilmu termasuk dalam bab ‘hubungan suami isteri’ walaupun anda umur 15 tahun seperti saya.Saya galakkan sangat untuk belajar bab ini dari awal.Nanti tidaklah kalut sangat.Jangan malu menuntut ilmu.
Salah satu tips yang diajar rasulullah ialah kalau kita tak suka perbuatan si isteri contoh suka membebel,kita lihat perbuatan yang kita sukai contoh pandai masak,pandai layan,masa kita susah dia banyak tolong,sudi dengar masalah kita dan lain-lain..InsyaAllah hubungan kekal lama.Tips ini sesuai juga mereka yang bercinta.Perempuan pada penilaian ia bengkok dia suka manja,merajuk,hati dia sensitif..Jangan hairanlah kepada mereka yang first time bercinta.Yang ada experience mesti tahu  (>‿◠)



 Rahmat  الله mendahului murkanya




عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ كَتَبَ فِى كِتَابِهِ - هُوَ يَكْتُبُ عَلَى نَفْسِهِ ، وَهْوَ وَضْعٌ عِنْدَهُ عَلَى الْعَرْشِ - إِنَّ رَحْمَتِى تَغْلِبُ غَضَبِى

Dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ia berkata, “Tatkala Allah menciptakan makhluk-Nya, Dia menulis dalam kitab-Nya, yang kitab itu terletak di sisi-Nya di atas ‘Arsy, “Sesungguhnya rahmat-Ku lebih mengalahkan kemurkaan-Ku.” (HR. Bukhari no. 7404 dan Muslim no. 2751)
Dalam buku Husnuddzan Billah oleh Ibnu Abi ad-Dunya,. beliau menyenaraikan 150 nas daripada al-Quran, sunah dan athar yang menganjurkan kita supaya sentiasa bersikap optimistik, rnenjauhi rasa putus asa, selalu berbaik sangka kepada Tuhan dan memperbanyakkan amal soleh. Sebenarnya, nas yang mengandungi janji baik seperti pahala dan syurga adalah jauh lebih banyak daripada nas yang mengandungi ancaman seperti dosa dan neraka. Di samping itu, dalil yang mengandungi rahmat dan kasih sayang Allah adalah jauh lebih banyak daripada dalil yang mengandungi kecaman dan kemurkaannya.

Optimis vs Pesemis
 
Menurut Daniel Goleman, optimisme bermakna mempunyai harapan kuat secara umum serta percaya segala perkara dalam kehidupan mampu diselesaikan sekalipun ditimpa kemunduran dan kekecewaan. Daripada sudut pandang kecerdasan emosi, optimisme adalah sikap yang menghalang manusia daripada terperangkap dalam kebingungan, rasa putus asa ataupun kemurungan apabila berhadapan dengan kesulitari. 


Sementara itu, Martin Seligman, pakar psikologi dan Universiti Pennsylvania mendefinisikan optimisme dalam falsafah cara orang yang menanggapi kejayaan dan kegagalan mereka. Orang yang optimis menganggap kegagalan adalah disebabkan perkara yang dapat diubah. Ini menyebabkan mereka berusaha mencapai kejayaan pada masa hadapan. Sebaliknya, orang yang pesimis pula menganggap kegagalan adalah disebabkan oleh kesilapan intrinsik sendiri. Mereka menganggap kegagalan mereka berasal daripada pembawaan dalam diri mereka yang tidak dapat diubah lagi.
Kedua-dua pola pemikiran ini mempengaruhi gaya hidup manusia Mereka yang optimis sering berbadapan dengan kegagalan melalui respons yang aktif.Mereka tidak pernah berputus harap malah sentiasa merancang tindakan dalarn mencapai kejayaan. Mereka juga sentiasa berusaha mendapatkan pertolongan dari nasihat. Bagi mereka, kegagalan adalah perkara yang dapat diperbaiki. Sebaliknya, mereka yang pesimis berhadapan dengan kegagalan secara beranggapan,tiada yang dapat dilakukan hagi memperbaiki prestasi ataupun keadaan pada masa hadapan. Akibatnya, mereka tidak melakukan apa-apa dalam menyelesaikan masalah.

 Bukti 1:Kisah Mengenai Ejen Insurans
  Salah satu daripada bukti yang paling menonjol berkaitan manfaat optimisme dalam falsafah motivasi adalah kajian lain rang dijalankan Seligman ke atas ejen insurans MetLife. Mereka sangup menerima penolakan tanpa berasa sakit hati. Inilah sifat penting dalam segala bentuk aktiviti jualan, terutamanya produk seperti polisi inurans ataupun takaful.Ini kerana dalam penjualan polisi insurans, nisbah antara ‘ya, saya mahu beli dan ‘tidak’ adalah memang ketara.

Disebabkan ini juga lebih kurang 75 peratus ejen insurans bertukar kerja dalam 3 tahun pertama mereka berkecimpung dalam bidang itu. Seligman mendapati, dalam 2 tahun pertama mereka, jualan ejen insurans baru yang bersikap optimistik adalah 37 peratus lebih tinggi daripada ejen insurans yang bersikap pesimistik. Selain itu, dalam tahun pertama, ternyata jumlah si pesimis yang bertukar kerja adalah dua kali lebih tinggi daripada si optimis.

Di samping itu, Seligman meyakinkan MetLife supaya menggaji mereka yang mencatatkan markah yang tinggi dalam ujian optimisme tetapi gagal dalam ujian saringan biasa. Ternyata dalam tahun pertama, jualan mereka adalah 21 peratus lebih tinggi daripada golongan pesimis. ini meningkat kepada 57 peratus lebih tinggi dalam tahun kedua.

Ini juga membuktikan, sikap optimistik adalah salah satu daripada unsur kecerdasan emosi. Bagi yang optimis, penolakan adalah hanya kegagalan kecil. Reaksi emosi pada keadaan itu adalah sangat penting bagi meningkatkan emosi supaya tetap bertahan.


Bukti 2:Sikap Optimistik Jadikan Jantung Makin Sihat 


  
Sikap Optimistik Jadikan Jantung Makin Sihat. Berfikiran positif dan selalu optimistik tidak hanya membuat Anda lebih semangat menjalani hidup tetapi juga bagus untuk kesihatan jantung. Berlawanan dengan pernyataan ini, sikap pesimis justeru meningkatkan risiko penyakit jantung dan kematian. Hal ini ditemukan oleh kajian yang g dilakukan para peneliti dari University of Pittsburgh Medical Center. 

Menurut pengkaji, sikap optimistik membantu orang untuk bersikap positif sehingga boleh melindungi dari penyakit jantung dan menurunkan risiko kematian akibat berbagai hal. Perempuan yg menyimpan kebencian dan bersikap sinis, terang pengkaji, berisiko lebih besar mengalami kematian dibandingkan mereka yangg berpembawaan gembira."Kami tak tahu pasti mengapa, tetapi sikap sangat berpengaruh terhadap penyakit jantung dan kesehatan," tutur salah seorang pengkaji, internis Hilary A. Tindle, MD, MPH, seperti diambil laman web md. Dalam kajian ini, para pengkaji menganalisis perkembangan 97.000 dari 162.000 perempuan postmenopause yang terlibat dalam Womens Health Initiative, sebuah kajian  sebelumnya yang berlangsung selama 15 tahun. Tidak seorang pun peserta yg terdiagnosis menderita penyakit jantung saat kajian dimulai.

Para perempuan ini diminta melengkapi survei yang disain untuk memeriksa tingkat optimistik dan tingkat kebencian dan sikap sinis mereka. Untuk survei mengenai optimistik, para perempuan ini diminta untuk menjawab "ya" atau "tidak" terhadap beberapa pernyataan, misalnya "Dalam kondisi yang tak menentu pun, saya biasanya mengharapkan yang terbaik," dan "Jika sesuatu yang buruk harus terjadi padaku, maka terjadilah." Untuk sikap sinis, kebencian, dan pesimistis mereka diminta menjawab "ya" atau "tidak" terhadap pernyataan seperti, "Saya selalu menjalankan perintah dari seseorang yang tak lebih pintar dari saya," dan "Lebih aman untuk tak mempercayai siapa pun." 

Setelah penelitian ini berlangsung selama 8 tahun akhirnya diketemukan beberapa kesimbulan sebagai berikut; Skoring Perempuan dengan skor tertinggi dalam optimistik berisiko 9% lebih kecil mengalami penyakit jantung dan berisiko 14% lebih kecil mengalami kematian akibat berbagai sebab dibandingkan perempuan dengan skor terendah. 


Neural Responses Reveal Our Optimistic Bent 

Most of us hold unrealistically optimistic views of the future, research shows, downplaying the likelihood that we will have bad experiences. Now a study in Nature Neuroscience last October has found clues to the brain’s predilection for the positive, identifying regions that may fuel this “optimism bias” by preferentially responding to rosier information.

Tali Sharot, a University College London neurology researcher, and her colleagues asked 19 individuals between the ages of 19 and 27 to estimate their odds of experiencing 80 unfavorable events, such as contracting various diseases or being the victim of a crime. Participants were then told the actual average probability of each before repeating the exercise.

The participants revised most of their estimates the second time around, but 79 percent of those tested paid much more attention when their actual risk was lower than what they had initially guessed. After getting the good news, these subjects rated their risk for these events as significantly lower than they did earlier. In contrast, when they had underestimated their odds of meeting with a particular misfortune, they made less drastic revisions to their guess or none at all—clinging to their earlier belief that they would probably avoid the bad luck.







Areas in the prefrontal cortex spring to action when we learn our risk of misfortune is lower than we thought. If the risk is higher, the right inferior frontal gyrus responds. Image: From "How unrealistic optimism is maintained in the face of reality," by Tali Sharot, Christoph W. Korn and Raymond J. Dolan, in Nature Neuroscience, Vol. 14; 2011


Using functional MRI, the resear­chers found areas in the prefrontal cortex, where conscious reasoning takes place, that were active when participants received infor­mation that was better than anticipated. The greater the difference between the subjects’ initial guess of their risk and the true probability, the more activity appeared in these regions, hinting that they contribute to positive error correction.

Activity in another part of the brain, the right inferior frontal gyrus, changed in response to discouraging information. There, however, activity did not correspond as closely with the magnitude of error in the participants’ initial risk estimates, matching the poorer correction later. That incon­sistent neural response was ob­served most clearly or most often in individuals who scored higher on standard tests for optimism as a personality trait.

This finding jibes with past studies that observed an optimism bias in about 80 percent of the population. Its absence can signal anxiety or depression. Yet being overly optimistic has consequences, too, Sharot says, preventing us from taking some precautions to avoid harm or misfortune. Realizing the brain’s partiality may be half the battle. “If you are aware of the optimism bias, you can commit to actions or rules that will help protect you,” Sharot notes.

carian anda :apabila firma bersikap pesimis terhadap jualan pada masa hadapan


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...