Sunday

Warna Aurora Berwarna-warni yang Memukau Mata

Pelbagai Warna Telah dihasilkan akibat Letupan Matahari Berganda atau dalam bahasa orang putehnya  "Double Sun Blast",Aurora ialah fenomena cahaya terang yang dapat dilihat di langit malam, biasanya di kawasan kutub. Kerana inilah sesetengah saintis memanggilnya "aurora kutub" (atau "aurora polaris"). Aurora yang berlaku apabila tenaga zarah daripada matahari mencapai ke bumi dan dapat menyalurkan ke planet garisan medan magnet ke arah Kutub. Sepanjang perjalanan,zarah dicaj dan kemudian dihancurkan menukarkan kepada oksigen dan atom nitrogen dalam atmosfera kita dan meningkatkannya,yang berakhir sehingga ia dipancarkan sebagai cahaya berwarna-warni.


       Dancing Sky
    

Hijau kelip redu,hijau tua,muda dan biru.cantik sekali permandangannya,rasa bagai di syurga.Aurora meliputi jalur besar langit di  Kanada pada 5 Ogos. "Pada  terbesarnya, kira-kira 60% daripada dancing sky,



        Green Lantern
 Satu aurora "nyalaan api" berkelipan di Tibbitt Lake di Wilayah Barat Laut awal di Kanada pada 7 Ogos. Sepanjang hujung minggu lalu, aurora shimmered di negara-negara utara seperti atmosfera Bumi telah dilanda ribut geomagnetic kuat dalam bertahun.

2 Ogos ,Tiga nyala setiap suria disertai oleh gas awan gergasi- atau jisim korona dicaj  halauan-Tujuan bumi mencetuskan pertunjukkan langit.Kira-kira 48 jam selepas Solar Dynamics Observatory NASA telah mengesan letusan pertama, "angin suria" membidas ke dalam medan magnet bumi, mewujudkan ribut geomagnetic yang berlangsung selama empat jam.



Aurora borealis Purple
Yang ini, amat memukaukan seperti pecahan elektron tenaga tambahan menembusi atmosfera bumi jauh ke selatan daripada biasa,pukulan nitrogen  dan menyebabkan cahaya udara dalam warna merah jambu dan ungu.Rasa teringin bersama dengan seseorang di bawah pokok yang rendang,dengan permandangan yang indah.Romantiknya.....

Aurora adalah disebabkan oleh caj zarah-terutamanya elektron dari ruang hujan turun di atmosfera Bumi- menyebabkan udara kepada cahaya. Warna hijau adalah yang paling biasa dan berlaku apabila molekul oksigen dipukul/berlanggar, kira-kira 60 batu (97 kilometer) atau lebih di atas permukaan Bumi.








   Aurora borealis calgary kaleidoscope

Ribut geomagnetic bermula lewat pada 5 Ogos,  warna bermandikan kaleidoskop di utara langit Calgary, Kanada.indahnya..

"Pada hujung minggu yang lalu telah mempaperkan aurora ini adalah disebabkan oleh Pelonjakan besar-besaran korona dua kali ganda, Pelonjakan angin suria daripada permukaan matahari," kata ahli astronomi Raminder Singh Samra.




  Superior Sky Show

Sky-Watchers di kawasa nyang jauh dari  aurora tradisional  boleh dilihat  di negara yang menyaksikan cahaya utara.

Ia adalah menakjubkan melihat aurora bergerak dari horizon Lake Superior overhed.


Stairway to the Heavens


 Selain mempersembahkan langit berwarna-warni, ribut geomagnetic menunjukkan  keburukan yang boleh menjejaskan spacewalking di angkasawan, satelit Bumi-mengorbit, dan juga komunikasi dan sistem kuasa di atas tanah,




   Aurora borealis calgary clouds
 Aurora hijau dan awan berwarna jingga daripada ribut yang melalui langit berhampiran Calgary, Kanada, pada awal pada 6 Ogos lalu.


                     Northern Reflections


 Auroral "sungai" di Garden Hill, Kanada sejurus selepas tengah malam pada 6 Ogos.Ini kerana mereka lebih dekat kepada Kutub Bumi, di mana zarah bercas angin suria menembusi atmosfera, latitud tinggi Hemisfera Utara tradisional mempamerkan lebih cerah daripada kawasan-kawasan jauh ke selatan.



Oz Above the Clouds




 



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...