Monday

Penerbangan Peribadi Zaman Moden & Dahulu serta Kisahnya



Dalam tahun 2008 Yves Rossy terbang melintangi BEX, Switzerland,dengan menggunakan  jet-powered wings yang direka olehnya sendiri.



 Di ambang

Di Australiam Jim Mitchell terbang di Ottawa Peak di Pulau Baffin Kanada pada masa yang sama dengan  memakai wing suit  pada bulan April 2010. Beliau meninggal dunia seminggu kemudian apabila lompat(hendak terbang) dari gunung berhampiran  dan telah pergi dengan tragedi buruk tersebut.




 Jeb Corliss mencuba wing-suit prototaip 12.000 kaki dari Perris, California.



    seni oleh Gianni Dagli Orti, Corbis

    1480-an

  "Skru udara," salah satu alat terbang yang dilakarkan oleh Leonardo da Vinci, petunjuk daripada gerakan Pusaran helikopter moden.



 seni oleh  Corbis

1783

Sebuah belon udara panas daripada kain taf telah membawa dua lelaki ke Paris. Pencipta yang dikatakan mendapat ilham oleh kertas atau seluar terapung di udara ang bergerak ke api.



 1891-1896

Untuk membuktikan hang glider lebih daripada cantik dan menarik.Jurutera Jerman, Otto Lilienthal telah  terbang versi sendiri kira-kira 2,000 kali sebelum kejatuhan maut beliau.




Saudara Wright perintis pesawat dan membangunkan lebih baik daripada glider. Model 1911 Orville soars  terbang hampir sepuluh minit.




1935

Clem Source Melebarkan sayapnya daripada kanvas buatan sendiri .beliau melompat 10,000 kaki,beliau digelar "Bird-man", Clem Source dengan tunggangan anginnya untuk 75 saat. Dua tahun kemudian, orang ramai yang terkejut melihatnya lagak ngerinya yang telah gagal terjun.





 1948

Jurutera angkasa Rogallo Francis dan isterinya mencipta "paraglider" sayap yang fleksibel.




  1955

Pelantar Flying Hiller, juruterbang berdiri di atas kipas berkembar. Ini membuktikan terlalu susah dipakai untuk kegunaan tentera.



 1956
Tentera AS dozen De Aerocycles Lackner,penerbangan ujian memikirkannya adalah pemutar terdedah yang tidak selamat.




 1961

Graham Bell jurutera Harold menggunakan tali pengikat pada hidrogen peroksida Rocket dan menggunakan tali pinggang dan terbang selama 13 saat sahaja.


  1970-1983 

Jet-berkuasa sistem pelantar Williams Aerial ,Tahun kemudian, New York Times memanggilnya "sampah terbang."

 1977
Anugerah British yang ditubuhkan pada tahun 1959 bagi pesawat pertama yang berkuasakan manusia yang akhirnya dituntut oleh Condor, yang mempunyai sayap Mylar dan juruterbang mestilah mengayuh dengan pantas untuk terbang lebih tinggi.


 1990-an

Bahasa Perancis disebut skydiver Patrick de Gayardon soars. Beliau meninggal dunia apbila menguji model baru pada tahun 1998.




 2008

Pesawat Martin menguji dengan berkuasakan kipas "Jetpack" dan berkata ia merancang untuk menjualkan model rekreasi. Masa penerbangan: 30 minit. Harganya ialah: $ 100,000.



 2010

Konsep Puffin NASA, 300-paun elektrik "flying suit," 


 "Saya mengemudi diri sendiri di dalam ruang dengan hanya badan saya," kata juruterbang Yves Rossy, yang mencipta sayap berkuasa jet peribadinya.










No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...