Saturday

Dimensi Tertinggi-Multidimensi Alam Semesta

Multidimensi Alam Semesta

السلام عليكم ,semoga anda sihat selalu dan dirahmati الله. Saya memberi amaran keras,kalau tak nak gila,jangan baca!yang tengah tenssion pun jangan baca!kalau baca,akan membuatkan anda serabut pala otak,Saya yang menaip pun pening~~memusing...yang berminat sahaja baca sampai habis,kalau baca sekerat jalan memang tak akan faham,ibarat "ibarat membina highway,tak cukup bajet",selamat membaca..maaf kalau tak faham,saya translate ja.....faham la juga sikit2...

"Bagi seorang lelaki yang kelihatan bijak ke angkasa lepas dan dia tahu tiada dimensi yang terhad."

- Lao Tzu. Tao ahli falsafah Cina, pengasas Taoisme,
Penulis Tao Te Ching atau The Book of the Way. 600-531 B.C.

   Bayangkan kita hidup di atas permukaan yang rata dua dimensi,(Flatland/tanah datar). Kita langusng tidak  mempunyai apa-apa pengetahuan tentang dimensi ketiga,bergerak ke dalamnya, ataupun menghuraikan tentannya.

  Jika datang seseorang di dalam tiga dimensi, kuasa mereka seolah-olah tidak dapat dilihat atau dikatakan ajaib.Jika mereka menjatuhkan objek tiga dimensi melalui satah, kita akan melihat beberapa perkara yang aneh. Flatlander terhad kepada kehidupan dalam satah, garis akan kelihatan seperti satu titik atau satu baris, lihat sfera seperti titik perubahan ke dalam bulatan yang semakin berkembang kerana ia melalui satah.

           


Bagaimana kalau kita hidup dalam empat dimensi?

Jika dimensi keempat wujud apa yang akan dilihat dimense keempat hypersphere kepada kita,sebagaimana ia jatuh melalui tiga dimensi kita yang rata?

Bayangkan sekarang kita masih makhluk dua dimensi, tetapi kita tidak hidup di tanah datar. Kita hidup di atas permukaan sfera, Sphereland.

Sekali lagi, kita tidak mempunyai pengetahuan dimensi ketiga tetapi hanya tahu tentang permukaan sfera kita, seperti kita bergerak di sepanjang permukaan ini, apakah jarak terpendek di antara dua titik?

Flatland  adalah satu garisan lurus. Di Sphereland, ianya juga muncul untuk menjadi satu garisan,bagaimanapun di dalam 3-D realiti,Sphereland adalah satu segmen bulatan.





Inih adala model yang mudah boleh membantu kita membayangkan tentang Alam Semesta kita sebagaimana "sfera" berkembang dalam (sekurang-kurangnya) 4-D ruang fizikal (termasuk waktu sebagai dimensi ke-5).
                                                                          Curtesy 

Alam Semesta di dalam sfera yang berkembang.Galaksi yang paling jauh bergerak paling pantas,dengan itu ia mengalami kontraksi yang panjang dan seterusnya menjadi lebih kecil untuk seorang pemerhati di tengah-tengah. 

Dalam Bab 10 Cosmos, Carl Sagan menggunakan cerita yang cukup indah, dan mudah untuk menjelaskan bagaimana makhluk dalam dimensi yang lebih tinggi mungkin boleh dilihat melalui makhluk dalam dimensi yang lebih rendah.Untuk menguraikan  cerita beliau ... sebilangan besar dari bentuk hidupan dalam dunia dua dimensi yang dipanggil Flatland di mana semua orang hanya mempunyai lebar dan panjang tetapi tidak mempunyai ketinggian. Dalam erti kata lain, mereka boleh bergerak ke kiri dan kanan dan ke belakang dan ke hadapan, tetapi tidak ke atas dan ke bawah.Bentuk yang dilihat antara satu sama lain hanya rata,garisan segmen;Faktanya adalah bahawa bentuk ada "di dalam"  ianya tidak diketahui oleh mereka. Satu hari, epal tiga dimensi berlegar di atas Flatland dan dalam gerak isyarat persahabatan kepada interdimensional, mengatakan "Apa khabar?"kepada permukaan rata di bawah.Untuk bahagian ini, Flatland hairan melihat kiri dan kanan, ke belakang dan ke hadapan dan tidak melihat apa-apa. Yang lebih buruk ialah bahawa suara tersebut, yang datang dari atas, seolah-olah berpunca dari badannya sendiri, dari dalam. Tidak mendapat tindak balas ,lalu epal membuat keputusan untuk turun ke dalam Flatland. Masih tidak mendapat jawapan, epal kecewa dan flatland dihantar  terbang ke udara ke dalam dalam misteri dimensi yang ketiga di atas. segi empat sama benar-benar keliru dan tidak tahu di mana dia  sekarang sehingga dia melihat ke bawah dan menyedari bahawa dia melihat Flatland dari sudut pandangan yang baru:Perjalanan ke dalam dalam dimensi lain telah membenarkan dia melihat ke dalam kawan-kawannya yang rata, ia diberikan kepadanya penglihatan X-ray. Akhirnya, segi empat sama jatuh kembali ke dalam Flatland. Kepada kawan-kawannya, yang sedih bahawa dia tiba-tiba hilang dan kemudian muncul semula entah dari mana, segi empat sama yang teruja menjelaskan...



 Begitu juga, kita boleh bayangkan bagaimana terkejut semut akan mendapati bahawa makhluk gergasi yang dikenali sebagai "manusia" berkongsi dunia kecil. Atau bagaimana ikan akan menghadapi kesukaran mempercayai dan memahami bahawa dunia udara wujud di luar alam semesta yang berair. Adakah ia sukar, maka, untuk membayangkan kewujudan dimensi yang lebih tinggi. Oleh itu,ia sukar untuk membayangkan  bahawa makhluk tidak diketahui oleh kita yang mungkin menghuni dimensi yang lebih tinggi? Jika makhluk-makhluk itu wujud,siapakah mereka? Di manakah mereka datang? Bagaimana mereka melihat kita?Bagaimana jika, seperti persegi, kita kadang-kadang disediakan dengan sekilas ke dalam dimensi lain dan buat sementara waktu menunjukkan jenis penglihatan X-ray ke dalam dalam dunia kita sendiri empat dimensi? Itu mungkin satu cara untuk menjelaskan visi mistik / khayalan ramalan (contohnya Ezekiel) dan fenomena psikik.

PS ilmu Psittacula Ruang Masa:-

Kita hidup dalam (sekurang-kurangnya) ruang 4 dimensi (dipanggil ruang-masa kontinum): 3-D ruang fizikal ditambah Masa.
Pada 2-D Euklidan ruang jarak terpendek di antara 2 titik ialah garis lurus (180 sudut deg).
Pada 3-D Euklidan ruang jarak terpendek di antara 2 mata ialah satu segmen bulatan yang besar (360  sudut deg).

4 / 3 = 1 +1 / 3 = 1,33333 ...

Setiap titik pada permukaan Bumi mengambil masa 1 hari untuk melengkapkan bulatan penuh ..
1 hari 24 jam, setiap jam 60 minit, setiap minit 60 saat - Oleh itu,
1 hari = 86.400 saat (24x60x60 = 86400).

Ia seolah-olah bahawa 86.400 entah bagaimana menghubungkan unit masa, jarak, dan kawasan.

Jika Masa adalah dianggap linear dan diwakili oleh garis lurus 180 °, maka ia ialah mudah untuk sangkaan semata-mata ( infiniti ).
 

Sebuah bulatan tiada permulaan dan tiada penghujungnya. Sebuah bulatan mungkin boleh dibahagikan  kecil atau lebih besar bergantung kepada kedudukan orang-orang, "pi" untuk infiniti / eternity
Tak terhingga lagi membahagikan bulatan mewakili ruang fizikal dan selama-lamanya masa yang diperlukan untuk membuat bahagian-bahagian.
 

Infinity / eternity boleh menghuraikan melalui 360 °. 

 180 (masa) x 360 (eternity) = 64.800

86400/64800 = 03/04 = 1 1 / 3 = 1,33333 ...

Jumlah sudut segi tiga sama sudut lurus (180 darjah).

180 + 360 = 540 (dengan tepat 1 / 10 batu nautika daripada salah satu kutub ke khatulistiwa.)

Anggaran moden untuk diameter Matahari ialah 1.392.000 km (109 diameter Bumi).
  1 km sama 0,621371192237 batu, diameter Matahari dalam batu ialah 864948, nilai yang sangat dekat dengan 86.400 10x.

Platonic Precession (Precession ekuinoks) = 25.920 yrs = (360 ° putaran)
Orang purba membahagikan langit kepada 12 buruj. Tanda zodiak yang baru muncul di kaki langit setiap 2160 yrs (30 °) (25920 / 12 = 2160) dan tanda setiap bergerak 1 ° di kaki langit dalam masa 72 tahun. (lebih kurang).

Nota1: 6 x 10 x 6 = 360 dan 360 x 6 = 2160
Nota2: 2 x 2160 = 4320 atau 12 x 360 = 4320 tahun
Nota3: 1612 = 161 x 161 = 25921 dan 6x12x360 = 25920

86400/25920 = 10 / 3 = 3 +1 / 3 = 3,33333 ...
86.400 = 25.920 x 3,333 (10 / 3) (nota: 10 ialah nombor kuno kesempurnaan.)

64800/540 = 120 (nombor tepat tahun Yobel dalam 6000 tahun ... 4000bc + 2000ad)




No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...