Friday

Semakin Tinggi,Semakin Sesak Nafas Sains&Al-Quran

Pada pertengahan kurun ke-17,seorang pakar matematik Perancis,Blaise Pascal,telah mengemukakan konsep tekanan udara untuk membuktikan kewujudan lapisan ini.Beliau mendakwa,kepadatan udara udara akan berkurangan secara menegak sehingga mencapai tahap yang paling minimum,seterusnya akan lupus secara total apabila melepasi sempadan atmosfera.


Teori ini menyatakan bahawa hubungan tekanan udara dan faktor ketinggian bergerak secara songsong.Dengan kata lain,komposisi tekanana udara menjadi semakin rendah apabila kedudukan dari atas laut semakin meningkat.Keadaan ini akan menyebabkan seseorang itu mengalami sesak nafas apabila berada di tempat tinggi.

Selepas diperkenalkan,teori ini terus berkembang dan mendapat tempat dalam dunia sains,sehinggakan tekanan udara diukur dalam unit Pascal.Dari semasa ke semasa,teori ini menjadi bertambah kukuh dengan pembuktian daripada kemajuan teknologi yang semakin berkembang maju.

Selain daripada teori Pascal,al-Quran turut menjadi salah satu sumber terawal yang mengetengahkan konsep lapisan atmosfera dan tekanan udara ini.Kitab suci agama Islam yang diwahyukan pada abad ke-7 itu telah memberi gambaran jelas tentang perkara ini melalui surah Al-An'am,ayat 125.

Menurut pensyarah di Pusat Pengajian Umum Universiti Kebangsaan Malaysia,Prof.Madya.Dr Arip Kasmo,ayat tersebut sudah cukup untuk menjelaskan hukum tekanan udara yang bergerak secara songsong dengan paras ketinggian

Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.
(Al-An'aam 6:125) | <Embed> | English Translation
Those whom Allah (in His plan) willeth to guide,- He openeth their breast to Islam; those whom He willeth to leave straying,- He maketh their breast close and constricted, as if they had to climb up to the skies: thus doth Allah (heap) the penalty on those who refuse to believe. 


Dr Arip menjelaskan ,perkataan 'mendaki/naik ke langit' menjadi kunci yang menunjukkan ayat ini mempunyai unsur saintifik.Daripada perkataan tersebut,dapat dijelaskan bahawa komposisi udara akan berkurangan apabila kedudukan kita berada di suatu lokasi yang lebih tinggi.Perkara ini berlaku disebabkan jumlah tekanan dan oksigen mengalami penurunan sehingga menyebabkan kesempitan pada dada dan berlakunya keadaan sesak nafas-dyspnea

Dalam sains moden,fakta sains menunjukkan bahawa isi padu atmosfera bumi terdiri daripada sebahagian besar nitrogen,oksigen,argon,karbon dioksida,wap air dan gas-gas lain.Atmosfera tidak mempunyai sempadan yang mendadak,tetapi menipis perlahan-lahan apabila bertambahnya ketinggian.Secara kasar,tekanan tersebut akan berkurangan 100 hPa per kilometer.Justeru,fakta ini mempunyai persamaan dengan apa yang telah dijelaskan di dalam al-Quran.

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya. 
 (Al-Baqarah 2:269)

 carian anda :sesak nafas ketika berada di tempat tinggi kaitan udara dan nafas manusia




No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...