Friday

Keistimewaan Istinsyaq | Sains dan Wudhu

 Istinsyaq ataupun menghirup air ke dalam hidung adalah perbuatan yang jarang dilakukan orang.Menurut pakar bedah tumor yang tersembunyi di dalam hidung aliran air ke dalam hidung yang menyapu bahagian nasopharyng  merangsang pendarahan pada tumor itu.Apabila kita melakukan Istinsyaq,kegiatan ini membantu dalam pengesanan awal tumor di bahagian nasopharyng yang tersembunyi.

وَبَالِغْ فِي الْاِسْتِنْشَاقِ إِلاَّ أَنْ تَكُوْنَ صَائِمًا
“Bersungguh-sungguhlah engkau dalam beristinsyaq kecuali bila engkau sedang puasa.” (HR. Abu Dawud no. 123, at-Tirmidzi no. 718, dan selain keduanya, serta disahihkan oleh asy-Syaikh Muqbil dalam al-Jami’us Shahih 1/512)

 Dari Laqit bin Sabirah radhiyallahu ‘anhu berkata: "Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku tentang wudhu’! Baginda bersabda: Sempurnakanlah wudhu’ kamu, sela-selalah celah-celah jari-jemari kamu dan basuhlah hidung dengan menyedut air ke hidung melainkan ketika kamu berpuasa (dengan tidak menyedut bersungguh-sungguh)”. (H/R at-Tirmizi, 38. Juga disahihkan oleh Ibnu Hajar al-‘Asqalani)

Struktur perjalanan nafas kita melalui hidung adalah struktur pertahanan pertama kita kepada dunia luar.Di dalam rongga hidung juga mungkin terdapat kuman seperti Streptococcus pneumonia,Neisseria sp dan Hemophilus sp.Selain daripada saluran penghadaman,saluran pernafasan kita adalah pintu masuk yang mudah bagi banyak penyakit berjangkit.

SARS("Severe Acute Respiratory Syndrome") adalah sejenis penyakit pernafasan akut yang teruk yang boleh mengakibatkan penyakit radang paru-paru ("atypical pneumonia").

Bolehkah ia berjangkit dan bagaimana ia merebak?
Ya, SARS adalah sejenis penyakit berjangkit yang berbahaya. SARS merebak melalui titisan cecair dari hidung dan mulut. Pesakit SARS yang bersin atau batuk akan mengeluarkan titisan cecair di udara dan individu yang berdekatan akan menyedutnya. Penyakit ini berkemungkinan boleh merebak melalui udara atau apabila titisan cecair dari pesakit SARS mencemari benda-benda di sekelilingnya (seperti telefon dan tombol pintu).

Melalui cara Istinsyaq kita mampu membersihkan selaput dan lendir hidung yang mungkin dikontaminasi oleh udara kotor dan kuman seperti ini.

Muhammad Salim menjelaskan, orang yang rajin berwudhu dengan melakukan istinsyaq dan istintsar (mengeluarkan air dari hidung), kemudian melanjutkannya dengan mendirikan solat, maka hal itu dapat menghilangkan 11 kuman penyakit membahayakan yang ada di dalam lubang hidung, terutama dalam hal gangguan pernafasan, radang paru-paru, panas rumatik, penyakit rongga hidung, dan lain-lain. Sebaliknya, orang yang tidak berwudhu, akan lebih mudah terkena penyakit gangguan pernafasan.

Dr Mehmet Oz,yang pernah dipaparkan pada rancangan Oprah Winfrey Show ada mendemonstrasikan alat pot neti binet ciptaannya yang dipakai dengan cara menuangkan air ke dalam satu lubang hidung.Air yang dituang itu keluar dari lubang hidung yang satu lagi.Beliau mengatakan alat ciptaannya itu bertindak sebagai pembersih saluran pernafasan dalam hidung.Alat itu dapat mengurangkan ganguan penyakit sinusitis  ataupun resdung.Sebenarnya menuangkan air ke dalam hidung melalui alat pot neti yang dikatakan penemuan baru ini mirip dengan aktiviti istinsyaq ketika berwudhu yang diamalkan orang Islam semanjak beratus tahun lamanya.


digalakkan untuk share,sama-sama kita beramal~



carian anda:instinsyaq untuk resdung ,petua hilangkan resdung,petua atasi resdung,petua hapuskan resdung,petua ubati resdung,cara-cara hilangkan resdung keistimewaan wudhu



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...