Wednesday

Merendah diri lebih bersifat Membantu | Sains & al-Quran

merendah diri photo manipulation
.Nak cari calon suami pun,jangan cari yang ego~Jika anda sedang mencari tangan yang suka membantu, anda akan lebih mudah untuk mendapatkannya dari orang-orang yang merendah diri berbanding dengan orang-orang yang lebih sombong, satu kajian oleh penyelidik di Universiti Baylor di Texas telah mendapati Ini adalah salah satu daripada hanya beberapa kajian akademik yang telah menemui kaitan antara personaliti dan satu darjah kesediaan membantu yang ditawarkan.

"Kajian menunjukkan merendah diri itu adalah satu kualiti yang positif dengan manfaat yang berpotensi," kata Wade Rowatt, profesor bersekutu psikologi dan Neuroscience di Baylor dan pengarang bersama kajian ini.

"Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."  (Surah An-Nisaa’: ayat 36)




"Tidak diragukan lagi bahawa Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka lahirkan. sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong."  (Surah An-Nahl : Ayat 23)

"Walaupun beberapa faktor mempengaruhi sama ada orang akan menawarkan diri untuk membantu sesama manusia yang memerlukan, ternyata bahawa orang-orang yang rendah hati, secara purata, lebih membantu daripada individu-individu yang egois atau sombong."

Rowatt memberi tumpuan bahawa orang biasanya membuat keputusan sama ada untuk membantu berdasarkan pelbagai faktor keadaan atau peribadi sementara. Ini termasuk tekanan masa, empati dan bilangan pemerhati lain yang hadir.

"Penemuan ini mengejutkan kerana hampir 30 tahun penyelidikan untuk membantu tingkah laku, kajian sangat sedikit telah menunjukkan apa-apa kesan pembolehubah personaliti tentang membantu," kata penulis bersama Jordan LaBouff, pensyarah psikologi di University of Maine yang bekerja dalam kajian ini di samping menjadi calon kedoktoran di Baylor.

Penyelidik berkata langkah seterusnya adalah untuk memahami jika merendah diri adalah sifat berfaedah dalam bidang-bidang lain seperti sains, perubatan dan kepimpinan.

Kajian ini telah diterbitkan dalam talian pada hari Isnin dalam Journal of Positive Psychology.

[CBC News]
 


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...