Monday

Observation dalam Kaedah Saintifik | Sains&al-Quran

  Assalamualaikum,reader and 'form 4 no honeymoon',Bagi siapa yang amik aliran sains tulen yang belajar fizik ,kimia dan bio,mesti ada point berkaitan penyiasatan saintifik kan?sebenarnya dari sekolah rendah lagi natang tu..Bab tersebut sangat Penting,Kaedah Saintifik secara sistematik terbahagi banyak.Salah satunya  Observation/Pencerapan atau pemerhatian.Aku agak terkejut juga,tahun ni kali pertama belajar sains dalam bahasa Melayu.Bukannya apa,sebelum ni dari sekolah rendah dah biasa belejar dlm BI..tak dak masalah pun,..demi sains,Ku Relakan Jiwa Tuk menjadi penghuni dalam sangkar hatimu..LOL!


Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? - bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya) dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;
(Al-Furqaan 25:45) | <Embed> | English Translation  

   Sains, (bahasa Latin; "scire") merupakan ilmu yang dicipta melalui pemerhatian, hipotesis, eksperimen, dan logik yang mana bertujuan untuk menerangkan dan menjangkakan sesuatu kajian. Pemerhatian, eksperimen, dan alasan yang kritikal memberikan peranan yang besar dalam kepentingan kemajuan ilmu sains. Satu disiplin kebanyakannya boleh dianggap sebagai satu sains. Jika para pengamal mengaplikasikan 'cara saintifik' merujuk kepada falsifikasionis. Ini melibatkan pembentukan satu hipotesis, diikuti percubaan untuk mengesahkan kajian melalui pemerhatian, hipotesis, eksperimen, dan logik. Hipotesis yang telah diuji daripada pelbagai keadaan dan masih lagi dapat bertahan, secara tepatnya diterima sebagai satu anggaran kepada kebenaran, dan memperoleh status teori; pemerhatian masa depan mungkin boleh mengenepikannya.

 Kaedah saintifik atau kaedah sains merupakan kaedah-kaedah yang digunakan untuk menyiasat sesuatu fenomenon, menceburi ilmu baru, atau membetulkan dan menyepadukan ilmu terdahulu. Kaeadah ini berasaskan bukti yang boleh cerap, empirik dan boleh diukur berdasarkan prinsip penakulan. Kaedah saintifik meliputi mengumpulan data melalui pencerapan dan pengujikajian, serta perumusan dan pengujian hipotesis.





Dan katakanlah (wahai Muhammad): "Segala puji tertentu bagi Allah (yang melimpahkan nikmat-nikmatNya yang tidak terhitung), Ia akan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanNya supaya kamu dapat mengetahuinya (dengan jelas nyata)"; dan Tuhanmu tidaklah lalai akan segala yang kamu lakukan.
(An-Naml 27:93) | <Embed> | English Translation 


 Observation/Pencerapan atau pemerhatian ialah aktiviti atau proses aktif yang menerima pengetahuan dunia luar melalui deria. Mencerap melibatkan proses mendengar, memberi perhatian dan mengingat. Pencerapan juga boleh jadi perakaman data menggunakan alat-alat sains.

 
Membuat pemerhatian tentang situasi.

Sebagai contoh, seorang pelajar mengalami dan memerhatikan keadaan seperti berikut:
Apabila dia menambah 20g gula 100cm3 air panas dan dikacau, semua gula tersebut yang dilarutkan. Walau bagaimanapun, apabila 20g gula ditambah kepada 100cm3 air pada suhu bilik dan dikacau, masih terdapat sebahagian gula tidak larut dalam air. Beliau juga mendapati bahawa jika 20g gula ditambah 200cm3 air pada suhu bilik dan dikacau, semua gula larut di dalamnya, tetapi tidak semua 20g gula akan larut dalam 100cm3 air pada suhu bilik.




Menurut Kerlinger (1973), terdapat beberapa kategori pe­merhatian iaitu kategori tingkah laku, unit tingkah laku, paras tafsiran pemerhati, generalisasi dan penggunaan serta pensampelan tingkah laku. Kategori-kategori tersebut memperincikan ciri-ciri tingkah laku yang perlu diperhati dan direkodkan.

Tingkah laku saling berkaitan antara satu sama lain. Tingkah laku yang berkait dan berlaku berterusan ini perlu dikategorikan ke dalam golongan yang eksklusif. Dengan kata lain, semua kemungkinan tingkah laku yang berlaku seharusnya upaya dikenal pasti dan tidak bertindan antara satu sama lain. 


Sistem pengkodan kategori tingkah laku oleh Flanders (1974) adalah satu contoh kaedah merekod maklumat yang melalui kaedah ini proses merekod maklumat dapat dilakukan dengan mudah dan te­pat.

Semakin kecil unit tingkah laku digunakan untuk merekod pemerhatian, semakin senang tingkah laku tersebut diperhati dan direkodkan. Penggunaan unit tingkah laku yang kecil akan meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan pemerhatian. Selain itu, paras tafsiran pemerhati juga akan mempengaruhi ketepatan maklumat mengenai tingkah laku yang diperhatikan. Kesukaran mengadakan piawaian dalam paras tafsiran pemerhati sering menjejaskan ketepatan dan kesempurnaan data yang diperoleh.


Perhatian khusus perlu diberikan dalam membuat generalisasi sesuatu tingkah laku kerana sesetengah tingkah laku bersifat khusus untuk penyelidikan tertentu sahaja, sementara sesetengah yang lain boleh digunakan dalam pelbagai penyelidikan. Selain isu mengenai generalisasi ini, isu yang lain ialah pensampelan tingkah laku. Umumnya tingkah laku yang kompleks terjadi secara berterusan dan agak mustahil penyelidik dapat memerhati tingkah laku tersebut secara berterusan.


Bagi mengatasi masalah ini, penyelidik mestilah membuat pensampelan sama ada pensampelan tingkah laku atau pun pensampelan masa. Persampelan tingkah laku merujuk kepada jenis kejadian yang hendak dijadikan sampel, sementara pensampelan masa pula merujuk kepada perwakilan masa yang dapat mewakili masa berlakunya tingkah laku yang diperhati.





 Sebagai seorang manusia yang normal,kita mestilah bersyukur dikurniakan nikmat Allah S.W.T..setiap hari kita dapat lihat persekitaran,orang yang tersayang dll..


Dan Dia lah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur; tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
(Al-Mu'minuun 23:78) | <Embed> | English Translation 



Dia lah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir), dan memberi harapan (dengan turunnya hujan); dan Ia yang menjadikan awan tebal yang berat (dengan air).
(Ar-Ra'd 13:12) | <Embed> | English Translation    



Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.
(An-Nuur 24:43) |





http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQW8fE3HlUvL5J5_pWX7GpXQCZBAAX8JFH2V6GHZxYdpbqnfQ_W

Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-'Ankabuut 29:20




No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...