Thursday

5 Makanan Utama Penyebab Kanser | Danger

 Korang jangan belagak tak kena kanser,jangan cabar dia..kalau menjelma,terkejut beruk~

Makanan penyebab kanser biasanya tinggi kandungan gula, karbohidrat yang diproses, pengawet dan hasil sampingan dari menggoreng dan memanggang. Makanan sebegini juga boleh menyumbang kepada obesiti, kencing manis dan penyakit jantung.

Minuman Manis

Makanan yang tinggi kandungan gula halus seperti minuman manis, soda dan jus meningkatkan risiko kanser. Individu yang mengambil minuman manis dengan kerap mempunyai risiko mendapat kanser pankreas dan kolon. Walaupun gula tidak menukar sel-sel yang sihat menjadi kanser, ia adalah sumber makanan utama untuk sel-sel kanser dan membantu pertumbuhan tumor.

Kentang Goreng
Makanan bergoreng meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser terutama jika ia mengandungi minyak hidrogenasi (hydrogenated oil), lemak trans dan hasil sampingan dari proses menggoreng dipanggil acrylamide. Acrylamide adalah neurotoksin dan ejen penyebab tumor. Makanan yang tinggi karbohidrat seperti kentang mudah menghasilkan acrylamide semasa proses menggoreng. Ia meletakkan banyak porduk kentang seperti french fries, potato chip dan hash brown di senarai tertinggi makanan penyebab kanser.

Donut
Donut adalah salah sejenis makanan utama penyebab kanser. Ia sepatutnya dalam senarai teratas makanan penyumbang kepada penyakit kanser. Ia digoreng secara deep fried, mengandungi tahap gula yang tinggi berdasarkan karbohidrat diproses (refined). Gabungan tepung yang diluntur, karbohidrat diproses dan proses menggoreng adalah gabungan terbaik untuk meningkatkan risiko kanser.

Hot Dog
Daging yang diawet adalah faktor yang diketahui penyebab kanser perut dan masalah sistem penghadaman. Daging lebih merbahaya apabila bahan pengawet utama seperti sodium nitrite ditambah ke dalam campuran. Hot dog sepatutnya dielakkan dengan apa cara sekalipun terutama kepada mereka yang mempunyai risiko yang tinggi mengidap kanser perut.

Daging Bakar Hangus/Satay


Apabila daging haiwan dibakar, beberapa toksik terbentuk. Ia sama seperti toksin yang dihasilkan semasa proses pembakaran tembakau dari rokok. Proses memanggang juga menghasilkan acrylamide. Menurut National Cancer Institute (Amerika), kanser kolon, perut dan lain-lain berkaitan dengan pengambilan yang tinggi makanan daging hangus atau yang dipanggang terlalu lama.


sumber;http://thesecretmedicines.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...