Saturday

Kelebihan Memeluk dan Memegang Isteri Anda | Sains dan Hadis



 


Peluklah isteri anda setiap hari di rumah,dll!pelukkan juga berlaku ketika hubungan seks dengan isteri.. aku tak nafikan walaupun aku belum berkahwin.LOL!tetapi telah disalahgunakan oleh para couple....depa berpeluk di jusco,tesco,dll..


Aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
Dia membelaimu dengan izin dan permisi
Sentuhan katanya semuanya kau iakan
Sentuhan jari kau diamkan dan biarkan{
Lirik Lagu Teman Pengganti : Black ft Malique}

"Sesungguhnya ketika seorang suami memandang isterinya dengan senyum jernih dan begitu pula dengan isterinya,maka Allah memperhatikan mereka dengan penuh rahmat(kasih sayang).Dan manakala suaminya memegang tapak tangan isterinya dengan mesra(santun dan penuh ceria),berguguranlah dosa-dosa suami isteri itu daripada sela jemarinya." [Adab Al-Mufrad.Karya Imam al-Bukhari(1/175-176)]

FAEDAH BERPELUK UNTUK KESIHATAN

Berdasarkan para pengkaji kesihatan dan Universiti Vienna terdapat banyak manfaat berpeluk terutatama dengan pasangan. Antaranya adalah: 

1. Hormon oksitosik akan dilepaskan ke dalam darah saat berpelukan membantu menurunkan tekanaan darah. 


2.Hormon oksitosik yang dihasilkan dan tubuh kita mampu meningkatkan ikatan emosional, perilaku sosial malah mendekatkan hubungan antara kita dengan  insan tersayang.


3.Selain itu, homon ini juga mampu mengurangkan tekanan bahkan dapat meningkakan memori.



apabila berpeluk berlakunya sentuhan
 

Satu kajian psikologi telah diterbitkan di Journal American Psychosomatic Society Mereka membandingkan beberapa pasangan yang menunjukkan suami isteri yang menonton rancangan video selama 10 minit sambil memegang tangan, kemudian di akhir sesi itu berpelukan selama 20 saat.

Sementara sekumpulan pasangan lain hanya ,melihat video yang sama di kerusi berasingan tanpa berpelukan di akhir sesi.


Kemudian setiap pasangan ditemuramah untuk menceritakan saat yang pailing stress sepanjang hari itu sambil diperiksa tekanan darah dan denyutan nadi Pasangan suami isteri yang berpelukan tadi dengan tenang mencenitakan masalah mereka dan ramai yang hampir lupa saat yang pailing stress yang mereka tempuhi pada hari itu.


Sementara pasangan yang duduk berasingan ketika menonton video, pula bercerita dengan penuh emosi saat-saat stress mereka pada hari itu sambil tekanan danah meningkat dan denvutan nadi sangat pantas.


Ramai saintis yang berpendapat bahawa sentuhan dan pelukan suami dan isteri akan mengurangkan pengeluaran hormon yang bertindakbalas dalam tubuh ketika tertekan seperti cortisol dan adrenaline. Pelukan juga akan menyebabkan kelanjar di otak akan mengeluarkan hormon serotonin dan dopamine. yang memberikan rasa tenang dan tenteram







Pelukan dan oxytocin

Oxytocin juga akan menghalang pengeluaran hormon yang menyebabkan stress iaitu hormon cortisol dann norepinephrine. Secara tidak Iangsung oxytocin akan mengurangkan resiko seseorang mengalami sakit jantung. 

  Ini bertepatan dengan banyak kajian mendapati wanita yang tidak bahagia dalam perkahwinannva mempunyai yang tinggi untuk mendapat penyakit jantung.


Print



p/s ; x sabaq nak kawin~





No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...