Tuesday

Berhadapan dengan Kematian | Near Death Experience Sains&Al-Quran


MATI itu pasti.Itulah penghujung setiap benda yang bernyawa di dunia ini.Tetapi,seseorang merasai pengalaman kematian dan hidup semula selepas itu?Itulah kekuasaan Allah!

“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya dan jiwa orang yang tidak mati: Dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).” [surah al-Zummar : 42]
 It is Allah that takes the souls (of men) at death; and those that die not (He takes) during their sleep: those on whom He has passed the decree of death, He keeps back (from returning to life), but the rest He sends (to their bodies) for a term appointed verily in this are Signs for those who reflect.

Berdasarkan data kuantitatif,sekitar lapan juta orang Amerika mendakwa diri mereka pernah mempunyai pengalaman berdepan dengan kematian.Pengalaman tersebut membuatkan diri mereka seolah-olah telah mati,dan kebanyakkan dapat merasai situasi roh keluar daripada tubuh.Malah,ada juga yang telah disahkan mati,tetapi hidup kembali dalam jangka waktu tertentu.

Keajaiban ini memperlihatkan ia seperti satu fenomena yang melangggar hukum biologi alam,yang mana mati akan tetap mati dan tidak mungkin hidup kembali.Disebabkan itu,ia masih menjadi perbincangan dan pertikaian di kalangan ahli sains seluruh dunia.

Dalam dunia perubatan moden,fenomena ini diistilahkan sebagai Near Death Experience(NDE)yang merujuk kepada pengalaman seseorang yang menuju ke arah kematian.Ia sebenarnya satu fenomena yang dialami oleh kebanyakkan orang,namun ramai yang tidak mengetahui apa sebenar yang berlaku kerana iadikatakan tidak mempunyai kaitan dengan sebarang kepercayaa kerohanian.

Secara fizikalnya,jika seseorang individu itu mengalamai serangan jantung ia boleh mengakibatkan kematian ataupun koma.Namun,jika dalam beberapa minit atau beberapa jam kemudian jantung mereka kembali berfungsi,individu-individu ini lebih cenderung mengalami pengalaman keluar dan berada di alam dunia lain-alam roh.Fenomena inilah yang dinamakan NDE.


Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja".
(Al-Israa' 17:85) | <Embed> | English Translation
They ask thee concerning the Spirit (of inspiration). Say: "The Spirit (cometh) by command of my Lord: of knowledge it is only a little that is communicated to you, (O men!)"

Ramai yang beranggapan kehidupan selepas kematian adalah sesuatu yang sangat mustahil.Namun,bagi pakar-pakar psikiatri dunia seperti Dr.Raymond,Dr.Ken Ring dan Dr.Bruce Greyson,mereka mempunyai alasan tersendiri untuk mempercayai fenomena ini.Ini kerana mereka mendakwa pesakit yang mengalami NDE.

Selepas menterjemahkan pengalaman para pesakit,mereka percaya bahawa terdapatnya bukti tentang kewujudan antara jiwa dan kehidupan setelah kematian.Hasil pengumpulan data selama 30 tahun daripada pesakit-pesakit yang mengalami NDE,telah menunjukkan adanya lonjakan aliran elektrik pada otak manusia.Ia berlaku dalam masa beberapa saat menjelang kematian selepas melakukan ujian gelombang pada otak mereka.

Malah,fakta ini juga turut disokong oleh sejumlah doktor dari Medical Center Universiti George Washington.Mereka yakin gelombang yang hadir tatkala individu yang menghampiri kematian yang sebenar,sebaliknya akan melalui NDE.Dengan kata lain,individu yang mengalami NDE akan melihat diri mereka sendiri berjalan keluar dari badan dan menuju ke suatu tempat yang bercahaya.

Walau bagaimanapun,terdapat sesetengah pakar mempercayai pengalaman yang dialami seseorang itu hanya sebagai satu halusinasi sahaja.Walaupun terdapat pelbagai pendapat,hanya individu yang mengalami NDE ini sahaja yang tahu kerana mempunyai pengalaman seperti itu.

Contohnya,seorang pemandu trak Amerika,AL Sullivan yang berusia 55 tahun telah mengalami fenomena NDE.Ketika dia menjalani pembedahan jantung,Sullivan mendakwa telah bertemu dengan ibu serta adiknya di alam lain.Ibunya berpesan kepadanya supaya kembali dan memberitahu doktor dan keluarga yang anaknya itu sihat sahaja.Apa yang menakjubkan,kesihatan Sullivan selepas itu bertambah baik.Namun,doktor meragui pengalaman yang dialaminya dan menganggap ia sebagai satu halusinasi sahaja.Adalah lumrah jika ada orang yang telah mengalami NDE dan memberikan maklumat yang tepat dari pengalamannya. Kadang-kadang maklumat sangat fizikal dan kadang kala sangat spiritual.Seorang ahli neuropatologi, George Rodonaia, mengalami NDE selama 3 hari,ia sedar kembali pada saat para doktor sedang mempersiapkan otopsi untuk dirinya. Sebelum pengalaman ini, ia adalah seorang agama ateis. Setelah melewati pengalaman di alam roh yang begitu mendalam, ia kemudian melanjutkan pelajaran kedokteran di bidang spiritual agama dan menjadi seorang pendeta.Dalam satu kes juga,sekumpulan petugas pemadam kebakaran api hampir mengalami kematian semasa memadam api yang marak di hutan. Mereka melaporkan bahawa mereka dapat saling bertemu dengan sesama mereka pada saat NDE dan keluar dari tubuh mereka yang tidak bernyawa, akan tetapi pada akhirnya mereka dapat diselamatkan.

Pengalaman menghampiri saat kematian adalah peristiwa yang mendalam.Kebanyakkan individu yang mengalami fenomena NDE ini akan sentiasa cuba berfikiran positif dan berusaha memperbaiki kehidupan mereka.Dengan kata lain,mereka bagaikan diberi peluang kedua dalam kehidupan.

"Pengalaman menjelang kematian" dipopularkan oleh dr. Raymond Moody, dalam bukunya, "Life after Life (Kehidupan selepas Kehidupan)". Dr. Moody juga merupakan penulis laris untuk kesebelas bukunya - yang telah terjual lebih dari 13 juta naskhah di seluruh dunia. Selain itu, ia juga menulis pelbagai artikel akademik dan literatur profesional seperti "Near Death Experiences (Pengalaman Menjelang Kematian)", "Death with Dignity (Meninggal dengan Mulia)", dan "Life after Loss (Kehidupan selepas Kehilangan)"




Dr. Moody telah mengadakan penelitian terhadap lebih dari seratus kes "mati klinikal" dan hidup kembali"Life after Life (Kehidupan selepas Kehidupan)" telah mengubah pandangan kita terhadap hidup dan kematian. Salah satu ringkasan penjelasannya dari pengalaman menjelang kematian adalah "suatu ketika melayang dan ketidakterhubungan dengan tubuh fizikal kita". Ia bermaksud bahawa "jiwa melihat tubuh tanpa kehidupan dari sudut langit-langit dan perasaan tenang dan hening mendominasi pada saat waktu berhenti. Jiwa merasa ditarik ke terowong gelap dengan cahaya putih berkilauan di hujungnya. Saat kita memasuki cahaya putih, orang yang kita cintai atau tokoh agama akan menyambut kita, dan kita akan melihat gambaran berwarna dari kilas kehidupan yang telah dilalui. "Menakjubkan, banyak orang dari berbagai belahan dunia telah mengalami hal yang sama seperti ini. Sesudah mengalami NDE, orang itu akan lebih menghargai kehidupan, mementingkan hubungan sendiri dan lebih gigih dalam usaha mencapai matlamat.
 
Moody juga melaporkan sebahagian orang dengan pengalaman menjelang kematian di mana mereka enggan untuk kembali setelah meninggalkan tubuh fizikalnya. Beberapa pesakit telah marah kepada para doktor yang membawa mereka kembali(hidup). Dari sini kita dapat mengetahui bahawa mereka pasti mengalami pengalaman yang sangat berkesan!
 
Dr. Ken Ring adalah seorang profesor psikologi di Universiti Connecticut. Ia telah mendokumentasikan 102 NDE. Dalam kajiannya yang terkini termasuk NDE daripada seorang yang buta, dan penemuannya boleh dibaca pada bukunya "Mindsight (Penglihatan Fikiran)". Buku-bukunya terdahulu termasuk "Life at Death (Hidup saat Kematian)", "Lessons from the Light (Pelajaran dari Cahaya) "," Heading toward Omega (Menuju ke Omega) ", dan" The Omega Project (Projek Omega) ". Orang yang menyaksikan keluarnya roh dari tubuh fizikal, dan ini telah dibuktikan kebenarannya.Dr Ken Ring juga telah meneliti NDE yang mengesahkan adanya reinkarnasi.

Fenomena menarik ini terjadi saat seseorang mengalami NDE adalah saat dimana jiwa mereka bertemu orang lain, biasanya orang yang dicintai. Mereka juga dapat mendengar pembicaraan orang di sekitarnya saat jiwa mereka keluar dari tubuh fisik. Dr Ring mengatakan, “Bukti ini telah menunjukkan bahwa kesadaran itu ada.”
Dr.Ring menulis satu artikel di "Journal of Near-Death Studies (Majalah Penelitian Menjelang Kematian)” sehubungan dengan NDE. Ia melaporkan, saat keluar dari tubuh fizikal semua orang hampir memiliki pengalaman yang sama. Termasuk “bergerak ke dalam terowongan kosong atau gelap menuju cahaya terang; bertemu dengan saudara dan teman yang telah meninggal; merasa tenang dan damai; merasa dikelilingi perasaan penuh cinta; merasa sangat cantik dan sangat rindu berada di sana. Saat orang kembali ke realiti dunia setelah mengalami NDE, mereka sangat terpengaruh oleh perasaan ini sepanjang sisa hidup mereka.” Ini hampir sama dengan penemuan Dr. Raymond Moody. 
                                                                    Dr. Bruce Greyson
Doktor berikutnya mendokumentasikan satu dari contoh yang paling meyakinkan dari seseorang yang telah mengalami pengalaman keluar dari tubuh fizikal atau NDE. Dr. Bruce Greyson adalah Carlson Professor of Psychiatry pada University of Virginia Health System. Ia merupakan salah seorang anggota dari Asosiasi Parapsikologi yang meriset pengalaman menjelang kematian. Ia menerima sembilan bantuan penyelidikan dimana ia sebagai kepala investigator telah melakukan presentasi ilmiah kepada lebih dari 60 konferensi nasional dan regional. Dr Greyson juga telah menerbitkan lebih dari 60 artikel. Ia telah menulis buku dengan judul, “The Near-Death Experience: Problems, Prospects, Perspectives (Pengalaman Menjelang Kematian: Masalah, Prospek, Perspektif)”, dan ia telah menjadi pengarang Majalah Penelitian Menjelang Kematian selama lebih dari dua puluh tahun. 

Dr. Greyson telah mendokumentasikan pola yang jelas atas pola kesehatan pasien dalam jangka panjang setelah mengalami fenomena menjelang kematian. Ia juga menulis terapi strategis demi membantu pesakit untuk menyesuaikan kehidupan setelah NDE.
Pengalaman menjelang kematian adalah peristiwa yang sangat mendalam,dimana hampir semua orang berubah setelah mnegalaminya. Seorang penjenayah berubah menjadi seorang yang berkhidmat kepada sesama manusia. Kesihatan mereka juga bertambah baik, masalah mental juga dapat diselesaikan Kebanyakan orang yang mengalami NDE tidak akan bertanya lagi adakah Tuhan ada. Mereka tahu Tuhan ada.Pengalaman mendalam dan penting dari NDE menunjukkan dengan jelas bahawa jiwa melampaui hidup dan Tuhan itu ada.



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...