Saturday
10 Lapangan Terbang Paling Berbahaya Untuk Mendarat
Jurutera yang ditugaskan untuk membina lapangan terbang berhadapan
dengan cabaran yang tidak terkira banyaknya: lokasi yang ideal perlu
ruangan yang mencukupi, tanah rata yang tidak berkesudahan, angin yang
menggalakkan dan jarak penglihatan yang besar. Tetapi tempat-tempat di
dunia sebenar jarang yang ideal, dan jurutera yang terpaksa bekerja
dengan apa yang mereka ada, memastikan bahawa produk akhir adalah
struktur yang paling selamat yang mungkin untuk juruterbang. Satu kaji
selidik lapangan terbang di seluruh dunia bertukar menjadi sebuah beg
bercampur-campur, yang terdiri daripada jalur-jalur pendaratan yang
berbahaya dan berdaya tahan untuk bersaiz mega-kemudahan yang beroperasi
seperti bandar-bandar kecil. Di sini, PM meneroka lapangan terbang di
dunia yang paling luar biasa dan mengapa mereka menonjol.
Kansai International Airport
Osaka, Jepun
Tanah adalah sumber yang terhad di Jepun, jadi kira-kira 3 batu
luar pesisir ke Osaka Bay untuk membina struktur yang amat besar. Kerja
di pulau buatan manusia yang bermula pada tahun 1987, dan menjelang
1994, jet jumbo mendarat. Pelancong boleh mendapatkan dari lapangan
terbang ke pulau utama Honshu melalui kereta api, kereta, atau pun feri
berkelajuan tinggi.
Pulau buatan Kansai 2.5 batu panjang dan 1,6
kilometer lebar begitu besar sehingga ia boleh dilihat dari angkasa.
Gempa bumi, siklon berbahaya, tidak stabil dasar laut, dan cubaan
sabotaj dari penunjuk perasaan, hanya beberapa pemboleh ubah yang
jurutera dipaksa untuk mengambil kira. Stewart Schreckengast, seorang
profesor teknologi penerbangan di Universiti Purdue dan bekas perunding
penerbangan dengan Mitre,memberi amaran bahawa perubahan iklim dan
peningkatan paras laut menimbulkan ancaman yang sebenar kepada kewujudan
lapangan terbang."Apabila ini dibina, jurutera mungkin tidak mengambil
kira pemanasan global,"katanya. "Dalam 50 tahun atau lebih, ini mungkin
di bawah air."
Gibraltar Airport
Gibraltar
Antara Maghribi dan Sepanyol terletak wilayah kecil British Gibraltar.
Tarikh pembinaan lapangan terbang ialah pada Perang Dunia II, dan ia
terus berkhidmat sebagai pangkalan untuk Tentera Udara Diraja United
Kingdom, walaupun komersil penerbangan tanah pada setiap hari.
Winston
Churchill Avenue, jalan paling sibuk di Gibraltar, kesan secara
langsung diseluruh landasan. Railroad gaya melintasi pintu pagar
memegang kereta kembali setiap kali pesawat mendarat atau berangkat.
"Ada asasnya gunung di sebelah pulau dan bandar yang lain," kata
Schreckengast. "Landasan pergi dari kiri ke kanan di pulau itu kerana
itu ruang hanya rata di sana, jadi ia merupakan sebaik-baik yang mereka
boleh buat. Ia merupakan satu operasi yang agak selamat setakat sebagai
menjaga orang dari," katanya "Ia hanya berlaku untuk menjadi tempat
terbaik dengan mendarat, jadi kadang-kadang ia jalan dan kadang-kadang
landasan."
Madeira International Airport
Madeira, Portugal
Madeira adalah sebuah pulau kecil jauh di luar pantai Portugal, yang
membuat lapangan terbang yang boleh mendarat pesawat komersil saiz
penting kepada pembangunan. Landasan asal ini lapangan terbang hanya
kira-kira 5000 kaki panjang, menimbulkan risiko besar walaupun
juruterbang yang paling berpengalaman dan mengehadkan import dan
pelancongan.
Jurutera meluaskan landasan kepada lebih daripada
9000 kaki dengan membinasebuah jambatan galang besar-besaran di atas
kira-kira 200 tiang. Jambatan, yang mana ia sendiri adalah lebih 3000
kaki panjang dan 590 kaki lebar, cukup kuat untukmenangani berat 747s
dan jet yang sama. Pada tahun 2004, PersatuanAntarabangsa bagi Bridge
dan Kejuruteraan Struktur memilih projek pembesaranuntuk Anugerah
Struktur Cemerlang, menyatakan bahawa reka bentuk danpembinaan
kedua-duanya "sensitif kepada pertimbangan alam sekitar dan estetik."
Don Mueang International Airport
Bangkok, Thailand
Dari jauh Don Mueang International kelihatan seperti mana-mana lapangan
terbang size sederhana lain. Walau bagaimanapun, memukul-mukul-dab di
tengah-tengah daripada kedua-dua landasan padang golf 18-lubang.
Schreckengast,
yang telah bekerja di projek-projek perundingan di lapangan terbangini,
kata salah satu daripada masalah utama ialah bahawa 'taxiways' hanya
terletak pada akhir daripada landasan. "Kami mencadangkan bahawa mereka
membina sebuah 'taxiway' tambahan di tengah-tengah, dari sisi ke sisi,
dan mereka berkata'benar-benar tidak, yang akan mengambil hijau dan
salah satu laluan perairan.'" Lapangan terbang dan kursus ini pada
asalnya operasi ketenteraan, tetapi telah dibuka kepada lalu lintas
komersil. Ancaman keselamatan, bagaimanapun,mempunyai akses orang ramai
kepada sayur-sayuran yang terhad.
Ice Runway
Antarctica
Runway Ais adalah salah satu daripada tiga padang terbang utama yang
digunakanuntuk menarik bekalan dan penyelidik Stesen McMurdo Antartika.
Daripada namanya, tidak ada landasan berturap di sini hanya panjang ais
dan salji yang telitirapi.
Tidak ada kekurangan ruang pada Runway
Ais, jadi super-saiz pesawat sepertiHercules C-130 dan C-17 Globemaster
III boleh mendarat dengan agak mudah.Cabaran sebenar adalah memastikan
bahawa berat pesawat dan kargo tidakpayudara ais atau mendapatkan
pesawat yang terperangkap dalam salji lembut.Sebagai ais landasan mula
berpecah, pesawat diarahkan semula ke Pegasus Fieldatau Williams Field,
kedua-dua servis padang terbang lain benua.
Congonhas Airport
Sao Paulo, Brazil
Kebanyakan kota besar mempunyai lapangan terbang, tetapi jarang sekali
merekamembina hanya 5 kilometer dari pusat bandar, terutamanya di
metropolis sepertiSao Paulo. Berdekatan Congonhas ke pusat bandar boleh
disebabkansebahagiannya kepada fakta bahawa ia telah siap dibina pada
tahun 1936, denganbandar yang mengalami pembangunan pesat dalam dekad
yang berikut.
Walaupun mempunyai lapangan terbang hanya 5
kilometer dari pusat bandar bolehmenjadi kemudahan kepada penumpang, ia
meletakkan tekanan pada kedua-duajuruterbang dan krew kawalan trafik
udara. "Ia menjadi satu cabaran dari segi keselamatan untuk mendapatkan
pesawat di sana," kata Schreckengast."Kemudian anda membuang sekatan
bunyi bising dan ini ketibaan yang betul-betuljanggal dan laluan
berlepas yang diperlukan untuk meminimumkan bunyi cetakananda dan ia
menjadi agak mencabar untuk juruterbang." Mujurlah, ramai Sao
Paulobangunan-bangunan tinggi yang cukup jauh dari lapangan terbang
bahawa merekabukan penghalang serta-merta bagi juruterbang mendarat atau
berlepas.
Courchevel International Airport
Courchevel, Perancis
Panduan ke resort ski ikonik Courchevel memerlukan navigasi Alps
Perancis yangmenggerunkan sebelum membuat pendaratan penjanaan rambut di
CourchevelLapangan Terbang Antarabangsa. Landasan 1700 kaki kira-kira
lama, tetapimengejutkan bukit besar ke arah tengah-tengah jalur.
"Anda
mengambil kira menuruni bukit dan tanah akan naik bukit,"
kataSchreckengast. Beliau menambah bahawa bukit, yang mempunyai gred
18.5 peratus, begitu curam bahawa pesawat kecil mungkin boleh mendapat
momentumyang cukup bergolek ke bawah dengan enjin tidak selamat meluncur
tepi. Mendarat di Courchevel adalah jelas tidak ada tugas yang mudah,
jadi juruterbang yang diperlukan untuk mendapatkan pengesahan sebelum
cuba untuk menakluk landasanyang berbahaya.
Princess Juliana International Airport
Simpson Bay, Saint Maarten
Tiada apa-apa jua kata menyeronokkan dalam matahari seperti enjin
mengaum danbau ekzos jet. Mendarat di pulau Caribbean ini memaksa
juruterbang untuk terbanglebih jalur kecil pantai, jelas pagar saiz yang
layak dan lulus di atas jalan yang hanyasebelum mencecah landasan.
Tidak
lapangan terbang ramai yang diapit oleh harta direka bentuk di tepi
laut yangdipenuhi dengan pelancong yang berdiri di bawah pesawat masuk.
Walaupunpelancong tidak benar-benar dalam bahaya cara-kecuali
Schreckengastpendengaran mereka mengatakan bahawa lori yang memandu di
jalan raya kecil di antara pantai dan landasan boleh berisiko. "Cabaran
kita adalah untuk memastikantidak sebuah trak yang besar separuh yang
datang melalui apabila kapal terbangmendarat. Ia menjadi halangan tegak,
dan, jika trak ringan, letupan jet boleh meletupkan alih.
Svalbard Airport
Svalbard, Norway
Svalbard merupakan satu kelompok pulau Norway yang duduk di Lautan
Artik.Walaupun terdapat tiga lapangan terbang dalam Nusantara, dua yang
digunakanterutamanya oleh pelombong pengangkutan, Lapangan Terbang
Svalbard adalahterbuka kepada perjalanan perdagangan, menjadikannya
lapangan terbang utaradunia bahawa pelancong boleh menempah tiket ke.
Jurutera
menggunakan iklim kejam sejuk di rantau ini untuk memihak kepada mereka
semasa pembinaan dan membina landasan di atas lapisan
permafrost.Lapangan terbang ini telah siap pada tahun 1975, tetapi
sedikit perubahanbermusim menyebabkan bahagian-bahagian landasan untuk
menjadi tidak sekata,memaksa keperluan untuk repave landasan beberapa
kali. Projek A telah dilancarkan pada tahun 1989 bertujuan penebat
seksyen menyusahkan landasandari tanah, yang membuktikan yang agak
berjaya. Walau bagaimanapun, kajian2002 menunjukkan bahawa peningkatan
suhu di kawasan itu mungkinmeningkatkan keperluan dan kekerapan usaha
penyelenggaraan dan repaving
Juancho E. Yrausquin Airport
Saba, Netherlands Antilles
Panduan ke pulau ini seperti syurga-boleh terima kasih menyedihkan bit
untuklandasan sepanjang 1300 kaki, lebih panjang sedikit daripada
landasan pesawatpengangkut yang paling.
Kapal terbang yang besar
tidak mendarat di sini, tetapi landasan yang kecil sukarwalaupun untuk
Cessnas dan pesawat yang serupa. "Cara X sedikit tidak tanah di sana,"
kata Schreckengast, bekas juruterbang Tentera Laut yang tidak asing
untukmendarat kurang dari landasan yang panjang. "Ia mencabar, tetapi
jika anda tidakmempunyai sesuatu seperti itu, penduduk di sini tidak
mendapatkan apa yang mereka rutin perlu, seperti mel." Memandangkan
jumlah yang terhad tanah dantopografi rolling pulau ini, tidak banyak
pilihan lain wujud.
lapangan terbang paling bahaya di dunia
No comments:
Post a Comment
ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih