Saturday

10 Lapangan Terbang Paling Berbahaya Untuk Mendarat

Jurutera yang ditugaskan untuk membina lapangan terbang berhadapan dengan cabaran yang tidak terkira banyaknya: lokasi yang ideal perlu ruangan yang mencukupi, tanah rata yang tidak berkesudahan, angin yang menggalakkan dan jarak penglihatan yang besar. Tetapi tempat-tempat di dunia sebenar jarang yang ideal, dan jurutera yang terpaksa bekerja dengan apa yang mereka ada, memastikan bahawa produk akhir adalah struktur yang paling selamat yang mungkin untuk juruterbang. Satu kaji selidik lapangan terbang di seluruh dunia bertukar menjadi sebuah beg bercampur-campur, yang terdiri daripada jalur-jalur pendaratan yang berbahaya dan berdaya tahan untuk bersaiz mega-kemudahan yang beroperasi seperti bandar-bandar kecil. Di sini, PM meneroka lapangan terbang di dunia yang paling luar biasa dan mengapa mereka menonjol.

Kansai International Airport

Osaka, Jepun


Tanah adalah sumber yang terhad di Jepun, jadi kira-kira 3 batu luar pesisir ke Osaka Bay untuk membina struktur yang amat besar. Kerja di pulau buatan manusia yang bermula pada tahun 1987, dan menjelang 1994, jet jumbo mendarat. Pelancong boleh mendapatkan dari lapangan terbang ke pulau utama Honshu melalui kereta api, kereta, atau pun feri berkelajuan tinggi.

Pulau buatan Kansai 2.5 batu panjang dan 1,6 kilometer lebar begitu besar sehingga ia boleh dilihat dari angkasa. Gempa bumi, siklon berbahaya, tidak stabil dasar laut, dan cubaan sabotaj dari penunjuk perasaan, hanya beberapa pemboleh ubah yang jurutera dipaksa untuk mengambil kira. Stewart Schreckengast, seorang profesor teknologi penerbangan di Universiti Purdue dan bekas perunding penerbangan dengan Mitre,memberi amaran bahawa perubahan iklim dan peningkatan paras laut menimbulkan ancaman yang sebenar kepada kewujudan lapangan terbang."Apabila ini dibina, jurutera mungkin tidak mengambil kira pemanasan global,"katanya. "Dalam 50 tahun atau lebih, ini mungkin di bawah air."
Gibraltar Airport

Gibraltar
Antara Maghribi dan Sepanyol terletak wilayah kecil British Gibraltar. Tarikh pembinaan lapangan terbang ialah pada Perang Dunia II, dan ia terus berkhidmat sebagai pangkalan untuk Tentera Udara Diraja United Kingdom, walaupun komersil penerbangan tanah pada setiap hari.

Winston Churchill Avenue, jalan paling sibuk di Gibraltar, kesan secara langsung diseluruh landasan. Railroad gaya melintasi pintu pagar memegang kereta kembali setiap kali pesawat mendarat atau berangkat. "Ada asasnya gunung di sebelah pulau dan bandar yang lain," kata Schreckengast. "Landasan pergi dari kiri ke kanan di pulau itu kerana itu ruang hanya rata di sana, jadi ia merupakan sebaik-baik yang mereka boleh buat. Ia merupakan satu operasi yang agak selamat setakat sebagai menjaga orang dari," katanya "Ia hanya berlaku untuk menjadi tempat terbaik dengan mendarat, jadi kadang-kadang ia jalan dan kadang-kadang landasan."
Madeira International Airport

Madeira, Portugal
Madeira adalah sebuah pulau kecil jauh di luar pantai Portugal, yang membuat lapangan terbang yang boleh mendarat pesawat komersil saiz penting kepada pembangunan. Landasan asal ini lapangan terbang hanya kira-kira 5000 kaki panjang, menimbulkan risiko besar walaupun juruterbang yang paling berpengalaman dan mengehadkan import dan pelancongan.

Jurutera meluaskan landasan kepada lebih daripada 9000 kaki dengan membinasebuah jambatan galang besar-besaran di atas kira-kira 200 tiang. Jambatan, yang mana ia sendiri adalah lebih 3000 kaki panjang dan 590 kaki lebar, cukup kuat untukmenangani berat 747s dan jet yang sama. Pada tahun 2004, PersatuanAntarabangsa bagi Bridge dan Kejuruteraan Struktur memilih projek pembesaranuntuk Anugerah Struktur Cemerlang, menyatakan bahawa reka bentuk danpembinaan kedua-duanya "sensitif kepada pertimbangan alam sekitar dan estetik."
Don Mueang International Airport

Bangkok, Thailand
Dari jauh Don Mueang International kelihatan seperti mana-mana lapangan terbang size sederhana lain. Walau bagaimanapun, memukul-mukul-dab di tengah-tengah daripada kedua-dua landasan padang golf 18-lubang.

Schreckengast, yang telah bekerja di projek-projek perundingan di lapangan terbangini, kata salah satu daripada masalah utama ialah bahawa 'taxiways' hanya terletak pada akhir daripada landasan. "Kami mencadangkan bahawa mereka membina sebuah 'taxiway' tambahan di tengah-tengah, dari sisi ke sisi, dan mereka berkata'benar-benar tidak, yang akan mengambil hijau dan salah satu laluan perairan.'" Lapangan terbang dan kursus ini pada asalnya operasi ketenteraan, tetapi telah dibuka kepada lalu lintas komersil. Ancaman keselamatan, bagaimanapun,mempunyai akses orang ramai kepada sayur-sayuran yang terhad.
Ice Runway

Antarctica
Runway Ais adalah salah satu daripada tiga padang terbang utama yang digunakanuntuk menarik bekalan dan penyelidik Stesen McMurdo Antartika. Daripada namanya, tidak ada landasan berturap di sini hanya panjang ais dan salji yang telitirapi.

Tidak ada kekurangan ruang pada Runway Ais, jadi super-saiz pesawat sepertiHercules C-130 dan C-17 Globemaster III boleh mendarat dengan agak mudah.Cabaran sebenar adalah memastikan bahawa berat pesawat dan kargo tidakpayudara ais atau mendapatkan pesawat yang terperangkap dalam salji lembut.Sebagai ais landasan mula berpecah, pesawat diarahkan semula ke Pegasus Fieldatau Williams Field, kedua-dua servis padang terbang lain benua.
Congonhas Airport

Sao Paulo, Brazil
Kebanyakan kota besar mempunyai lapangan terbang, tetapi jarang sekali merekamembina hanya 5 kilometer dari pusat bandar, terutamanya di metropolis sepertiSao Paulo. Berdekatan Congonhas ke pusat bandar boleh disebabkansebahagiannya kepada fakta bahawa ia telah siap dibina pada tahun 1936, denganbandar yang mengalami pembangunan pesat dalam dekad yang berikut.

Walaupun mempunyai lapangan terbang hanya 5 kilometer dari pusat bandar bolehmenjadi kemudahan kepada penumpang, ia meletakkan tekanan pada kedua-duajuruterbang dan krew kawalan trafik udara. "Ia menjadi satu cabaran dari segi keselamatan untuk mendapatkan pesawat di sana," kata Schreckengast."Kemudian anda membuang sekatan bunyi bising dan ini ketibaan yang betul-betuljanggal dan laluan berlepas yang diperlukan untuk meminimumkan bunyi cetakananda dan ia menjadi agak mencabar untuk juruterbang." Mujurlah, ramai Sao Paulobangunan-bangunan tinggi yang cukup jauh dari lapangan terbang bahawa merekabukan penghalang serta-merta bagi juruterbang mendarat atau berlepas.

Courchevel International Airport

Courchevel, Perancis
Panduan ke resort ski ikonik Courchevel memerlukan navigasi Alps Perancis yangmenggerunkan sebelum membuat pendaratan penjanaan rambut di CourchevelLapangan Terbang Antarabangsa. Landasan 1700 kaki kira-kira lama, tetapimengejutkan bukit besar ke arah tengah-tengah jalur.

"Anda mengambil kira menuruni bukit dan tanah akan naik bukit," kataSchreckengast. Beliau menambah bahawa bukit, yang mempunyai gred 18.5 peratus, begitu curam bahawa pesawat kecil mungkin boleh mendapat momentumyang cukup bergolek ke bawah dengan enjin tidak selamat meluncur tepi. Mendarat di Courchevel adalah jelas tidak ada tugas yang mudah, jadi juruterbang yang diperlukan untuk mendapatkan pengesahan sebelum cuba untuk menakluk landasanyang berbahaya.
Princess Juliana International Airport

Simpson Bay, Saint Maarten
Tiada apa-apa jua kata menyeronokkan dalam matahari seperti enjin mengaum danbau ekzos jet. Mendarat di pulau Caribbean ini memaksa juruterbang untuk terbanglebih jalur kecil pantai, jelas pagar saiz yang layak dan lulus di atas jalan yang hanyasebelum mencecah landasan.

Tidak lapangan terbang ramai yang diapit oleh harta direka bentuk di tepi laut yangdipenuhi dengan pelancong yang berdiri di bawah pesawat masuk. Walaupunpelancong tidak benar-benar dalam bahaya cara-kecuali Schreckengastpendengaran mereka mengatakan bahawa lori yang memandu di jalan raya kecil di antara pantai dan landasan boleh berisiko. "Cabaran kita adalah untuk memastikantidak sebuah trak yang besar separuh yang datang melalui apabila kapal terbangmendarat. Ia menjadi halangan tegak, dan, jika trak ringan, letupan jet boleh meletupkan alih.
Svalbard Airport

Svalbard, Norway
Svalbard merupakan satu kelompok pulau Norway yang duduk di Lautan Artik.Walaupun terdapat tiga lapangan terbang dalam Nusantara, dua yang digunakanterutamanya oleh pelombong pengangkutan, Lapangan Terbang Svalbard adalahterbuka kepada perjalanan perdagangan, menjadikannya lapangan terbang utaradunia bahawa pelancong boleh menempah tiket ke.

Jurutera menggunakan iklim kejam sejuk di rantau ini untuk memihak kepada mereka semasa pembinaan dan membina landasan di atas lapisan permafrost.Lapangan terbang ini telah siap pada tahun 1975, tetapi sedikit perubahanbermusim menyebabkan bahagian-bahagian landasan untuk menjadi tidak sekata,memaksa keperluan untuk repave landasan beberapa kali. Projek A telah dilancarkan pada tahun 1989 bertujuan penebat seksyen menyusahkan landasandari tanah, yang membuktikan yang agak berjaya. Walau bagaimanapun, kajian2002 menunjukkan bahawa peningkatan suhu di kawasan itu mungkinmeningkatkan keperluan dan kekerapan usaha penyelenggaraan dan repaving
Juancho E. Yrausquin Airport

Saba, Netherlands Antilles
Panduan ke pulau ini seperti syurga-boleh terima kasih menyedihkan bit untuklandasan sepanjang 1300 kaki, lebih panjang sedikit daripada landasan pesawatpengangkut yang paling.

Kapal terbang yang besar tidak mendarat di sini, tetapi landasan yang kecil sukarwalaupun untuk Cessnas dan pesawat yang serupa. "Cara X sedikit tidak tanah di sana," kata Schreckengast, bekas juruterbang Tentera Laut yang tidak asing untukmendarat kurang dari landasan yang panjang. "Ia mencabar, tetapi jika anda tidakmempunyai sesuatu seperti itu, penduduk di sini tidak mendapatkan apa yang mereka rutin perlu, seperti mel." Memandangkan jumlah yang terhad tanah dantopografi rolling pulau ini, tidak banyak pilihan lain wujud.

lapangan terbang paling bahaya di dunia


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...