Friday

Kepala Ikan Transparent | LOL


Pelbagai jenis ikan yang yang mempunyai bentuk fizikal yang pelik. Namun pernahkah kita melihat ikan yang yang berkepala transparent ini? Ikan ini dikenali sebagai Macropinna Microstoma adalah satu-satunya spesies ikan dalam keluarga Macropinna dari ordo Opisthoproctidae ( Barreleye). Yang membezakan spesies ini dengan ikan lain pada adalah bahagian kepalanya yang transparent di mana didalamnya berisi cecair , dan juga matanya dapat terlihat dengan jelas. Jom lihat gambar di bawah ini.










Dah macam hantu plak gmbar ikan ni...






Matanya memiliki bentuk yang agak lucu ckit dan unik,ianya dapat bergerak ke depan dan kebelakang serta keatas bawah sampai berputar 360 darjah, sehingga ikan ini dapat melihat kebelakang melalui bahagian kepalanya yang transparent. Macropinna Microstoma memiliki mulut kecil dan sebahagian besar tubuhnya ditutupi dengan skala yang besar.

Pada umumnya Ikan ini mampu diam dan hampir tak bergerak di dalam air, pada kedalaman sekitar 600 meter (2.000 kaki) sampai 800 meter (2.600 kaki), dengan menggunakan sirip yang besar untuk menjaga kestabilannya, sambil sesekali matanya berputar mengawasi sekelilingnya. Pada keadaan cahaya yang minima ikan ini mampu mengesan mangsanya melalui siluet. Kim Bruce Robison, yang telah sekian lama mengamati spesies ini mengatakan bahawa ketika mangsanya seperti ikan-ikan kecil dan ubur-ubur mulai terlihat, maka matanya berputar seperti teropong, dan menghadap ke depan dengan merubah posisinya dari horisontal ke posisi vertikal untuk menangkap mangsanya.

Macropinna Microstoma pertama kalinya ditemukan pada tahun 1939, oleh Chapman, dan pada masa itu sempat pula di abadikan gambarnya, namun pada gambar yang diambil Chapman pada waktu itu tidak terlihat kepala yang transparent dari spesies ini. Ini Semua kuasa tuhan, perkara ini tidak mustahil bagiNYA.


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...