Friday

Mitos mengenai mata anda dan Penglihatan

السلام عليكم al-salāmu 'alaykum.apa khabar?moga-moga sihat~sekarang ni ramai perempuan suka pakai yang macam korea tu,contact lense kan??betul la tu kot...tergedik-gedik,nak buat cun,ada yang beli semata-mata nak tunjuk gambar mata dia dalam fb...buat cun boleh..jadi diri sendiri dari bagus,LOL!










Makan lobak Meningkatkan Penglihatan Anda 
Fakta: lobak merah adalah Vitamin A yang tinggi,nutrien yang penting untuk penglihatan yang baik. Makan lobak akan memberikan anda jumlah  vitamin A yang kecil yang diperlukan untuk penglihatan yang baik, tetapi vitamin A tidak terhad kepada makanan arnab, ia juga boleh dijumpai dalam susu, keju, kuning telur,dan hati.





Duduk Terlalu Dekat dengan TV Merosakkan Penglihatan Anda 
Fiksyen: Duduk dekat hanya sekadar perlu untuk televisyen boleh memberikan anda sakit kepala, tetapi ia tidak akan merosakkan penglihatan anda.


 Membaca dalam Gelap yang akan melemahkan penglihatan anda
 Fiksyen: Seperti dengan duduk terlalu dekat dengan televisyen, anda boleh berasa eyestrain atau mendapat sakit kepala dari membaca dalam gelap, tetapi ia tidak akan melemahkan mata anda.
  
 
Melihat Lurus pada Matahari Merosakan Penglihatan AndaFakta: Melihat matahari tidak hanya boleh menyebabkan sakit kepala dan memutarbelitkan wawasan anda buat sementara waktu, tetapi ia juga boleh menyebabkan kerosakan mata yang kekal. Mana-mana pendedahan kepada cahaya matahari menambah kesan kumulatif daripada sinaran ultraungu mata anda. Pendedahan UV telah dikaitkan dengan gangguan mata seperti degenerasi makula, Retinitis solar, dan dystrophies kornea. Masa yang paling berbahaya untuk Ahd merenung semasa gerhana matahari. Kecerahan matahari tersembunyi; tetapi sinaran berbahaya yang tidak dapat dilihat yang kekal membakar mata anda tidak dikurangkan. 

Menggunakan pemanis tiruan Adakah Mata Anda akan Sensitif ke CahayaFakta: Jika anda menggunakan pemanis tiruan, seperti cyclamates, mata anda mungkin lebih sensitif kepada cahaya. Terdapat faktor-faktor lain yang akan membuat mata anda lebih sensitif kepada cahaya juga. Mereka termasuk antibiotik, pil perancang, ubat tekanan darah tinggi, diuretik, dan ubat kencing manis.

Menggunakan lampu malam di dalam Bilik  Menyumbang untuk rabun dekat 
Fiksyen: Ia telah difikirkan bahawa menggunakan lampu malam di dalam bilik tidur anak anda boleh menyumbang kepada rabun, bagaimanapun tidak ada bukti yang mencukupi untuk menyokong tuntutan ini. Penyimpanan lampu malam di dalam bilik bayi anda sebenarnya boleh membantu mereka belajar untuk memberi tumpuan dan membangunkan kemahiran koordinasi mata penting apabila mereka adalah terjaga.

Tiada Apa yang Boleh Lakukan Untuk Mencegah Kehilangan Penglihatan 
Fiksyen: Pada tanda pertama gejala-gejala seperti penglihatan kabur, sakit mata, kilauan cahaya,.... Anda perlu berjumpa dengan doktor anda. Jika dikesan cukup awal, bergantung kepada punca, terdapat rawatan yang boleh membetulkan, berhenti, atau sekurang-kurangnya melambatkan kehilangan penglihatan.


Menggunakan Kaca atau Contacts akan melemahkan penglihatan
Fiksyen: mata anda tidak akan berkembang lebih lemah akibat daripada menggunakan lensa pembetulan. Preskripsi anda boleh berubah dari masa ke masa disebabkan oleh penuaan atau kehadiran penyakit, tetapi ia bukan kerana preskripsi semasa anda. 









No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...