Friday

Berada dekat dengan TV Tidak menjejaskan Mata Anda



السلام عليكم al-salāmu 'alaykum tetamu Allah yang dirahmati,bersyukur kepada Ilahi pada hari ini,kita masih dapat menghembuskan nafas,boleh buka blog,fb,twitter,....whatever jela~ sebelum aku exam,sempat menaip lagi,LOL!Post akan datang mungkin aku akan ceritakan tentang "Kebanyakkan Guna 10% Kemampuan Otak" atau lebih tepat ianya hanyalah mitos.sebelum itu anda mungkin minat ini    http://hantuwriter.blogspot.com/2011/10/mitos-mengenai-mata-anda-dan.html
selamat membaca~




Jadi, mengapa ibu bapa di seluruh dunia masih mengatakannya  kepada anak-anak mereka bahawa tengok TV pada jarak dekat boleh menjejaskan mata???dan kini perkara ini masih kekal dalam pemikiran rakyat.Yang anehnya, sebenarnya tempoh yang sangat singkat masa di mana duduk berhampiran dengan TV boleh merosakkan mata anda?
Kini, ahli sains boleh mengatakan dengan  bahawa amaran itu yang lama sudah ketinggalan zaman.Sebelum 1950-an, pancaran  tahap radiasi televisyen yang selepas berulang dan pendedahan lanjutan boleh meningkatkan risiko masalah mata pada sesetengah orang, kata Dr Norman Saffra, pengerusi oftalmologi di Maimonides Medical Center di Brooklyn.Ibu bapa juga harus berwaspada terhadap kanak-kanak yang terus mendekat dekat dengan skrin tv. Tetapi televisyen moden dibina dengan perlindungan yang betul, jadi radiasi ini ada lagi satu isu. "Ia bukan kisah isteri lama '; kisah teknologi yang lama," kata Dr. Saffra. "Berdasarkan pada dunia nenek kita hidup dan membesar di, ia adalah satu cadangan yang sesuai."
Jadi, jika menonton televisyen terlalu banyak sebenarnya tidak menjejaskan penglihatan anda, manakah asal usul amaran ini datang ? Cukup menarik sekali, pada satu masa dahulu, amaran itu adalah berdasarkan kebenaran. Kembali pada tahun 1960-an, semakin banyak keluarga mampu televisyen, dan ia adalah satu teknologi yang agak baru dan menarik. Sudah tentu, ini bukanlah LCD skrin rata televisyen yang kita nikmati hari ini. Dahulu, televisyen yang besar - penuh dengan tiub dan wayar dan mentol.

Sekitar 1967 atau, Ketua Electric Company (GE) mendedahkan fakta bahawa banyak warna pada televisyen,kerana kesilapan kilang, yang mengeluarkan X-ray yang berlebihan. Pendedahan yang terlalu lama kepada X-ray boleh membahayakan, dan pegawai-pegawai Perkhidmatan Kesihatan Awam menganggarkan radiasi dari tiub adalah 10 hingga 100,000 kali ganda kadar yang dianggap selama ini selamat dan normal. GE membetulkan masalah tersebut dengan meletakkan perlindungan tiub di dalam televisyen dengan kaca berplumbum.

Pada masa itu, pegawai-pegawai kesihatan menyatakan tahap radiasi yang berlebihan tidak akan menjejaskan kebanyakan penonton. Walau bagaimanapun, mereka telah memberi amaran kepada terhadap kanak-kanak yang duduk berhampiran dengan televisyen lebih daripada satu jam,walaupun GE dipanggil semula dan dibaiki set televisyen yang rosak. Walaupun tumpuan pada skrin untuk berjam-jam tidak boleh menyebabkan buta, ia boleh membawa kepada eyestrain.

Walau bagaimanapun, ibu-ibu di seluruh dunia semua semenjak merasakan ianya merupakan perkara buruk bagi anak-anak mereka yang duduk terlalu dekat dengan TV,sama sekali ianya bukanlah lagi "kes".Paling teruk duduk berlebihan berhampiran dengan TV hari ini hanya akan memberikan anda sakit kepala dan eyestrain kemungkinan juga, tetapi bagi kebanyakan orang mungkin tidak juga, dan bahkan bagi orang-orang ianya yang terjadi kepadanya.
Fakta Mengenai Eyestrain

Ia tidak mungkin bahawa menonton televisyen terlalu banyak, membaca buku-buku yang terlalu banyak atau merenung skrin komputer selama-lamanya akan merosakkan mata anda. Walau bagaimanapun, semua aktiviti-aktiviti ini boleh menyebabkan eyestrain, yang bukan sesuatu yang harus anda abaikan.

Eyestrain adalah apabila mata anda menjadi terlalu letih dari penggunaan terlalu banyak. Anda boleh mendapatkan eyestrain dari menonton televisyen di dalam bilik yang gelap, menggunakan komputer yang berlebihan ataupun memandu. Membaca dalam cahaya samar-samar boleh menyumbang kepada eyestrain juga.Memberi tumpuan kepada mata anda pada sesuatu untuk tempoh yang lama, anda berisiko untuk eyestrain.

Gejala eyestrain termasuk:

* Sakit kepala
*Mata Sakit, pedih atau gatal
* Mata Lelah
* Mata berair
* Mata yang kering
* Sementara penglihatan kabur atau berganda
* Sensitif kepada cahaya
* Masalah memberi tumpuan antara kertas dan monitor komputer
* "Afterimages" apabila anda melihat dari monitor
 

 Setiap kelip mata selalu untuk membuatkan mata anda sentiasa lembap.Juga, pastikan cermin mata atau kanta lekap yang sesuai dan beli yang terkini untuk keperluan anda. Anda juga boleh membeli beberapa yang khas sesuai untuk kerja-kerja komputer.

Untuk mengelakkan atau mengurangkan isu-isu eyestrain pada masa depan, anda boleh membuat beberapa perubahan kepada persekitaran kerja dan rumah. Berikut adalah beberapa petua untuk mengelak eyestrain:

Di tempat kerja:

* Pastikan monitor anda lebih kurang selengan.
* bahagian atas monitor anda perlu kira-kira aras mata atau lebih rendah. Anda harus melihat sedikit ke bawah untuk membaca monitor.
* Ambil langkah-langkah untuk mengurangkan kesilauan - mematikan lampu overhed yang cerah
* Pastikan papan kekunci anda secara langsung di hadapan monitor anda agar mata anda tidak perlu bekerja terlalu keras.

Di rumah:

* Apabila mengait, menjahit, atau melakukan kerja lain sehingga rapat, pastikan cahaya adalah yang cerah cukup dan bersinar secara langsung kepada kerja anda.
* Semasa membaca di kerusi, sumber cahaya datang dari belakang kamu dan bersinar terus menyinari pada muka surat.
* Pastikan bilik berlampu  sambil menonton televisyen atau DVD. kontras yang terlalu banyak antara skrin dan selebihnya  boleh membuat mata bekerja terlalu keras.

Kebanyakan doktor mata akan memberi jaminan kepada anda bahawa menonton televisyen terlalu banyak tidak akan kekal merosakkan mata anda. Walau bagaimanapun, diperhatikan beberapa kajian yang menarik tentang subjek ini. Beberapa laporan ini telah menunjukkan hubungan antara myopia (rabun dekat) dan persekitaran.

Pertama, sedikit tentang mata anda dan myopia. Kornea dan kanta di bahagian mata imej tumpuan yang. Dalam mata normal, bahagian-bahagian ini mempunyai bentuk yang sempurna dan lengkung. Lengkung membiaskan cahaya sehingga membuat imej yang mendadak tertumpu tepat pada retina. Di mata lamur, kornea atau kanta biasanya lengkung terlalu banyak, menyebabkan kesilapan biasan. Ini akan menyebabkan cahaya untuk fokus di depan retina, membuat objek jauh kelihatan kabur.(tingkatan 2 dah belajar la.LOL)

Jika anda mengalami myopia, anda boleh melihat objek yang berhampiran dengan jelas, tetapi objek jauh daripada fokus. Anda mungkin terpaksa juling untuk melihat dengan lebih jelas. Myopia boleh menjadi sedikit atau teruk dan mudah dirawat dengan cermin mata pembetulan atau kanta lekap.

Sesetengah orang percaya bahawa faktor-faktor alam sekitar juga boleh menyebabkan myopia - seperti duduk terlalu dekat dengan monitor televisyen atau komputer, atau terlalu banyak membaca rapat.



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...