Sunday

Misteri Kuasa Vortex di Oregon




Oregon memang cantik dan divertisi alam semula jadi di wilayah barat laut Amerika Syarikat ini pernah digelar 'Shangri-La di ufuk barat'.Gelaran itu diberikan oleh sekumpulan biarawan Kristian yang datang mencari tapak untuk membina sebuah rumah ibadat suatu ketika dahulu.Tapi di sebalik keinahan dan kesuburan tanahnya,tersimpan pelbagai rahsia alam.Keunikan dalam Vortex di Oregon adalah salah satu hal yang jarang 
sekali yang terkenal di dunia dan tempat ini mempunyai diameter 165 kaki.Sering dikunjungi oleh pelancong sejak tahun 30-an. Keunikan kawasan ini ialah bagaimana penyapu boleh berdiri tanpa dipegang oleh tangan,termasuk kehadiran medan yang sangat besar magnetik di sana. Sehingga kini tiada siapa yang boleh menjelaskan mengapa tiada haiwan yang ingin memasuki kawasan tersebut.Vortex Oregon adalah medan yang mempunyai daya spherical.

Antaranya,kawasan ini merupakan lembangan yang penuh dengan gunung berapi pendam dan juga lava beku.Akibat aktiviti volkano di masa lampau,dikatakan kawasan ini mempunyai banyak keajaiban.Salah satu-nya adalah misteri tenaga Vortex.

Pusaran tenaga yang membentuk arus magnet menjadikan kawasan ini begitu anomali sekali.Dikatakan di antara semua Vortex yang terbentuk di situ,ada satu vortex yang berjaya mengubah Graviti hingga menyebabkan semua objek yang melintasinya akan menjadi contong.Terpegun dengan keadaan itu,masyarakat tempatan menamakannya sebagai Misteri Vortex Oregon.

Jika anda memandu sepanjang lebuh raya Interstate nombor lima dari arah utara California,anda akan berjumpa banyak rangkaian gunung-ganang yang membentuk gunung Shasta.Di bawah kaki gunung inilah terletaknya negeri Oregon.



                                                          The House of Mystery
ini adalah  House of Mystery kerana yang dilihat hari ini. Ia dibina pada tahun 1904 oleh Syarikat Perlombongan Old Grey Eagle Mining . Syarikat ini berhenti perlombongan emas pada tahun 1911.

Di sini terdapat sebuah pekan kecil yang diberi nama Gold Hill.Lokasinya kira-kira 200 km di selatan Portland,Oregon.Penduduk di pekan Gold Hill ini tidak ramai.Jumlahnya cuma 2000 orang saja.Jalan rayanya juga kecil dan hanya sepanjang 12 km saja.Di sebalik kehijauan alam sekitar kawasan ini,pengunjung tentu terpesona apabila mendapat ketenangan.

Lebih kurang 10 minit memandu di jalan pekan Gold Hill ini,anda akan bakal bertemu satu kawasan yang mempunyai Voltex yang paling kuat di Oregon.Di sini terdapat sebuah rumah kayu yang dipercayai dibina oleh peneroka-penoraka terdahulu.Di setiap sudut kawasan ini mempunyai tenaga Voltex.Sesetengah orang yang sensitif pada arus meagnetik boleh merasai sesuatu yang unik berlaku pada tubuh badan anda.

Arus mangnetik membentuk pusaran sejauh 300 meter sekelling kawasan ini.Sekiranyan anda berada lama dalam pusaran tenaga Voltex ini,anda akan berasa sedikit pening.Keadaan ini berlaku disebabkan oleh tekanan sistem perimbangan badan terganggu.Boleh dikatakan semua pengunjung yang datang ke sini mahu merasai pengalaman unik yang tidak boleh dijumpai di kawasan lain.

Bagai masyarakat asli Amerika,kawasan ini digelar'kawasan kuda gila'.Menurut kisahnya,setiap kuda yang melintasi kawasan ini,pasti akan menjadi degil,resah dan tidak tentu arah.Malah,ada yang lari lintang pukang.Ini kerana ia tidak mahu melintasi kawasan lingkaran magnet ini.Jika dlintasi haiwan ini akan mengalami masalah untuk menentukan arah.Kuda merupakan haiwan yang cukup sensitif dengan kompas bumi.Kuda liar boleh mengesan sesuatu kedudukan dengan menggunakan magnet bumi tetapi apabila ia berada dalam lingkaran tenaga yang kuat,arus elektrik statik menyebabkannya hilang pedoman.Keadaan inilah yang menyebabkan kuda takut untuk melalui kawasan berlingkaran magnet.

Jika kita berdiri atas tanah yang mempunyai lingkaran tenaga ini,Seseorang itu dapat merasakan secara fizikalnya  menjadi tinggi walaupun naturalnya,orang itu rendah.Pelancong yang datang berkemungkinan seseorang itu berasa terkejut,takut dan bimbang kerana mengalami keadaan aneh yang tidak pernah sangka-sangka selami ini.

Di rumah kayu unik ini,pengunjung dapat melihat kedudukannya yang senget dan tidak betul simetrinya.Keadaan ini berlaku,disebabkan oleh penjajaran Electro-magnetic Field(EMF) itu membentuk kutub magnet lalu menyebabkan kecondongan 19 darjah membelakangi tujahan graviti bumi.Jika diperhatikan keadaan sekeliling rumah ini,pokok-pook juga turut mengalami keadaan yang serupa.Tumbesaran semua pokok condong sebanyak 19 darjah.Keadaan ini seakan-akan cuba menentang hukum graviti bumi.

Inilah keajaiban semula jadi yang bukan diilustrasikan manusia.Sebenarnya,sejak zaman dahulu lagi,tenaga Vortex ini dikaitkan dengan semangat halus dan roh.Mengikut kepercayaan tersebut telah dipertahankan salama 1000 tahun.

Kemudian pada tahun 1850,kedatangan mubaligh Kristian ke kawasan ini telah membawa kepercayaan baru ke situ.Mengikut para mubaligh yang berpindah ke sini,tenaga Vortex di kawasan itu merupakan kedamaian dan kebahagiaan beribadat.Ia sesuai untuk  menumpukan perhatian pada proses meditasi.Apa pun,isah dan misteri Vortex ini merupakan sesuatu yang unik dan ajaib.

 Ini adalah salah satu fenomena yang berlaku di The Vortex Oregon. Anda sebenarnya boleh melihat dan mengambil gambar-gambar perubahan dalam ketinggian,seperti yang ditunjukkan di bawah. Apabila anda mempunyai gambar-gambar yangyang telah diambil anda juga boleh mengukur perbezaan ketinggian pada gambar.Anda dapat mengetahu perubahan saiz bersama-sama dengan anda.


                                              Gambar 1- Penampilan ketinggian yang sama

                                     Gambar 2- perubahan ketinggian setelah bertukar tempat

Gambar-gambar ini menunjukkan dua orang yang berdiri di atas paras platform di kawasan di belakang ,House of Mystery dekat dengan pusat kawasan terebut.





No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...