Friday

Nokia Antik Selamatkan Nyawa Pendaki Sesat

Sedekad yang lalu majoriti di kalangan kita menggunakan telefon bimbit buatan Nokia kerana ianya terkenal dengan ketahanan bateri dan sukar untuk dimusnahkan.
Jutaan ‘Meme’ boleh ditemui di internet mengenai ketahanan telefon Nokia terutamanya Nokia 3310 yang hampir mustahil untuk dimusnahkan.
Nokia sendiri kini mementingkan telefon pintar dengan skrin sesentuh dari telefon biasa mereka yang sudah terjual lebih daripada 1.5 billion unit.
Di Taiwan ada kejadian menarik yang mungkin akan membuatkan anda mahu menyimpan sebuah telefon Nokia yang lama untuk kegunaan ketika kecemasan.
Liu Quanming (70) dilaporkan hilang selepas menyertai ekspidisi meredah hutan bersama beberapa orang teman 20 Jun yang lalu, selepas hilang operasi menyelamat dijalankan dan beliau dapat diselamatkan selepas hilang selama 5 hari.
Pihak polis mengesan kedudukan beliau menggunakan isyarat dari telefon Nokia beliau yang sudah digunakan selama 10 tahun. Jika beliau menggunakan telefon pintar kami yakin peranti tersebut sudah kehabisan bateri.

Telefon yang digunakan bukanlah daripada keluarga telefon pintar dan kini dianggap agak kuno, tetapi kebanyankkan telefon bimbit nokia seawal tahun 2000 sering diberikan kredit oleh kerana kualiti dan kadar jangka hayat baterinya yang panjang.
Walaupun fungsi yang ada pada telefon ini boleh dikatakan agak ketinggalan dengan standard peranti pintar harini, tetapi di dalam kes Liu ia merupakan diantara hidup dan mati.
Sumber: NBC
Oleh: hzqahmd


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...