Saturday

Selfie Phenomena


Selfie Phenomena



Selfie? Binatang apa tu? Okay, maybe some of u are getting used with this word but some might be not.. selfie tu maksudnya ambil gambar sendiri.. 0.0 Saintifiknya ialah gambar diambil sendiri menggunakan telefon bimbit dan dimuat naik ke laman sosial.. get it? Hihi.. Okay, kenapa pula aku sibuk- sibuk nak post perihal remeh yang semua orang buat including myself ni.. haiyoo.. Urm, tak sangka benda alah ni boleh jadi sebagai topik dominan kan.. Takpe, kita teroka perlahan- lahan okay. 

Tahu tak, tahun 2013 dikenali sebagai tahun selfie sebab fenomena ni. Masyarakat sekarang diserang dengan fenomena selfie atau mengambil gambar sendiri untuk dikongsi dengan rakan di laman sosial. Plus, kecanggihan teknologi dan kewujudan smart phone serta digital camera menyebabkan selfie yang menampilkan banyak aksi dan mimic muka terus menjadi kegilaan setiap lapisan masyarakat. Bukan setakat selfie je yang wujud, macam- macam bentuk ayat yang muncul seperti helfie pose dengan hair style, welfie yakni pose ketika sedang bersenam, belfie iaitu pose yang tampil dengan bahagian belakang tubuh dan shelfie memaparkan aksi dengan perabot..

Okay, bukan saja je aku post perihal ni tanpa sebarang tujuan kalau tak melibatkan batang hidung sendiri. Kita ambil pendekatan untuk mengetahui dengan lebih lanjut okay. Seorang pakar dalam bidang sosial menyifatkan selfie sebagai revolusi untuk mengumpulkan maklumat autobiografi mengenai diri sendiri dan orang sekeliling. Dia juga memberitahu bahawa selfie merupakan medium terbaik untuk menampilkan diri secara semula jadi.

Tapi ada juga pihak yang berpendapat selfie sebenarnya mewujudkan budaya narsisisme iaitu keadaan individu yang terlalu memuja atau mengagumi diri sendiri. Istilah tersebut dikatakan berasal daripada mitos Yunani mengenai seorang lelaki bernama Narcissus yang jatuh cinta dengan bayang- bayangnya sendiri. Pakar dari Amerika juga menyifatkan orang yang melakukan selfie terutamanya dalam skop makanan, jelas ketara mengalami gangguan physcology. Ni yang nak marah ni.


Penulis dari Amerika menyifatkan selfie tidak ubah seperti pertandingan yang mengejar populariti di sekolah tinggi.. tapi aku tak menolak kenyataan yang bersifat kritikan dan sarkastik itu. Tambahnya lagi, media sosial menjadi medium utama bagi remaja memaparkan aksi pelik dan comel semata- mata untuk menarik perhatian rakan sebaya. Kebanyakkan mereka mempamerkan sikap bangga diri individu terutama jika mereka mempunyai paras rupa yang cantik.. Nak sentap boleh dipersilakan sekarang.

Ada yang beranggapan mereka lebih menyayangi diri sendiri dengan adanya selfie. Entah, pendapat orang kan. Tapi ada je yang menyatakan mereka seronok ambil gambar sendiri. Komen yang sebati dalam diri selfie.. kan? Semakin jelas menunjukkan budaya narsisisme makin menular di seluruh dunia. Ada je yang kata wujudnya selfie ni sebab takde keyakinan diri. That’s y cuba expose dalam sisi lain. Wallahualam

Kajian penyelidik di Britain mendapati terlalu banyak berkongsi gambar selfie boleh merosakkan hubungan dengan dunia sebenar. Perkara yang membimbangkan apabila ada pihak cuba mengeksploitasi mana- mana gambar untuk tujuan porno.. nauzubillah, khuatir pula mendengarnya. Tapi feedback yang diterima berbeza oleh anak- anak muda, mereka kata laman sosial boleh merapatkan hubungan yang terjalin. Apa pun, tepuk dada tanya selera. Niat tu penting..

Selfie ni ada juga kebaikan antaranya sebagai agen penyelamat bagi orang desperate yang perlukan bantuan.. seorang yang cedera parah di Kentucky terselamat apabila post gambar selfie yang berlumuran darah di internet untuk meminta bantuan. Malah, ada juga pencuri yang mencuri smart phone seorang wanita berjaya dikesan kerana gambar yang diambil pencuri tu tersebar di laman sosial wanita berkenaan. macam- macam kan?

Tepuk dada tanya selera.. apa niat anda? Jika ditanya pada aku, tiada tujuan  lain melainkan untuk tampak cantik. Damn answer.. cantik ke? Terpesong.. kalau exam tu guarantee takde dalam skema dan fail.. ingat, cuba kita jauhkan diri dari sifat bangga diri, riak atau sombong. In sha Allah, nasihat untuk diri dan kalian. Ingat, sombong itu sifat Allah, ibarat selendang Allah. Bukan kita iaitu manusia yang serba lemah dan kekurangan. Cuba muhasabah balik, check mana yang lemah dan baiki. Kita cuba, takpe kalau masih fail tu anda masih dalam ruang percubaan.. Semangat tu yang penting. Kalau niat tu betul, dah bagus dah.


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...