Drinking-soda
Pengambilan secara kerap minuman bergas sarat dengan gula mungkin menyebabkan tisu otak bertukar, kata pakar.
Satu kajian mendapati pengambilan jangka panjang minuman manis menjurus kepada hiperaktif dan mengubah ratusan protein dalam otak.
Perubahan sama ke atas otak dapat dilihat dalam penyakit berkaitan kanser sehingga Alzheimer.
Penyelidikan itu dilakukan ke atas tikus namun saintis Australia berkata ia menyediakan bukti bahawa diet bergula mempunyai kesan sebaliknya ke atas kesihatan fizikal.          
Penyelidik kanan Jane Franklin berkata, “ di kalangan masyarakat Barat, ada peningkatan membimbangkan dalam pengambilan minuman bergula”.
Pengambilan Kalori
“Bagi kebanyakan orang dewasa, minuman ini mewakili sebahagian besar pengambilan kalori harian mereka.
“Penyelidikan kami mengatakan bahawa pengambilan jangka panjang minuman bergula berbanding air kosong boleh menyebabkan perubahan berkekalan terhadap kelakuan dan perubahan mendalam dalam bahan kimia otak.
“Jika anda haus, minum air kosong. Minuman ringan perlu dinikmati secara sederhana.”
Amaran itu muncul di tengah kebimbangan meningkat berhubung kesan kesihatan minuman ringan yang dinikmati jutaan rakyat Britain setiap hari.

Serangan jantung, diabetes, peningkatan berat badan tulang rapuh, kanser pankreas dan prostat, lemah otot dan lumpuh semuanya disebut sebagai punca masalah.
Kajian terbaru memfokuskan otak berbanding tubuh.
Franklin dari Universiti Macquarie di Sydney, membandingkan tikus yang minum air bergula selama sebulan dengan makhluk itu yang diberi air kosong.
Air dengan kandungan sukrosa mengandungi secara kasar kepekatan sama gula dalam minuman ringan.
Jadi hiperaktif
Tikus yang minum air gula menjadi hiperaktif dan pemeriksaan tisu diambil daripada hanya satu bahagian otak menunjukkan perubahan dalam tahap hampir 300 protein berbeza.
Penyelidik memberitahu persidangan tahunan Persatuan Sains Saraf Antarabangsa, “ ada sebahagian besar organisasi yang mengkaji kesan diet tinggi sukrosa untuk kesihatan jantung, obesiti dan perkembangan diabetes, namun kurang diketahui kesannya terhadap kesihatan mental dan fungsi sel otak.
“Kajian itu menunjukkan diet tinggi sukrosa boleh secara ketara menukar bahan kimia otak dan kelakuan”.
Sumber –Berita Harian