Wednesday

Pilih Mainan Yang Selamat Untuk Anak-anak


Berkata A‘isyah radiallahu ‘anha:
            Sesungguhnya aku biasa bermain dengan anak-anak patung aku di sisi Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. Apabila rakan-rakan aku datang (untuk bermain sama) mereka beralih pulang kerana takut kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. Lalu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memanggil mereka kembali (untuk bermain-main) dengan aku.[127]
.[127]Sahih: Dikeluarkan oleh Ahmad, Muslim dan al-Thabarani (al-Mu’jam al-Kabir), lihat Sahih Muslim – no: 2440. (Kitab Keutamaan Para Sahabat, Bab Keutamaan ‘A‘isyah radiallahu ‘anha)
________________________________________________
  Bila Anda sedang memilih-milih hadiah mainan untuk anak, maka pastikan Anda juga memperhatikan faktor kejaminan dan keselamatan mata  Anak Anda. Beberapa jenis mainan seperti senapang angin ataupun senjata paintball sangat berbahaya dan dapat menyebabkan cedera mata.

Menurut American Academy of Ophthalmology (AAO), cedera mata yang disebabkan mainan bahkan bisa saja membuat anak  menjalankan operasi mata.

"Banyak mainan yang memiliki potensi untuk menyebabkan cedera mata," kata Dr David Hunter, seorang doktpr spesialis mata anak dan juru bicara untuk AAO

"Ibu bapa perlu waspada dalam memberikan mainan pada anak dan mengawasi anak ketika bermain. Hal itu dapat menjadi langkah preventif . Penting bagi orang tua untuk memilihkan mainan anak sesuai dengan usia mereka. Selain itu pengawasan penggunaan mainan juga perlu dilakukan,” tambahnya.

Lebih dari 250.000 kasus cedera kerana mainan terjadi di Amerika Serikat, demikian laporan dari  Consumer Product Safety Commission Amerika Serikat. Kebanyakan dari kes yang cedera itu terjadi pada anak usia di bawah 15 tahun, dengan jenis cedera di bagian kepala atau wajah.
 
Sumber :HealthDay News


Untuk menghindari cedera mata yang disebabkan oleh mainan, berikut beberapa tips dari AAO :

1.  Jangan membeli mainan dengan tekstur dan bagian tajam atau menonjol.

2.  Pastikan anak mendapat pengawasan yang tepat ketika mereka sedang bermain dengan mainan atau permainan yang dapat menyebabkan cedera mata.

3.  Saat berolahraga, berikan anak pelindung mata yang sesuai.

4.  Periksa label mainan untuk rekomendasi usia dan pilihlah mainan yang sesuai dengan usia dan kedewasaan anak.

5. Ibu Bapa digalakkan bermain sekali dengan anak-anak,senang untuk mengawasi mereka~

carian anda:hadis patung,mainan patung,ibu bermain bersama anak-anak,hadis mainan,cara bermain dengan anak,nak anak selamat


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...