Saturday

Tragisnya "Love In Paris"

Dunia kesihatan nasional heboh ketika seorang pesakit leukemia berusia 9 tahun meninggal dunia di RSAB Harapan Kita bersamaan dengan penggambaran sinetron 'Love In Paris' di bilik rawatan ICU. Orang tua menduga kerana kelewatan pengendalian akibat shooting, sehingga meninggal dunia.

Pihak RSAB membantah telah menelantarkan pesakit tersebut. Mungkin saja kedua-dua pendapat tersebut tidak ada yang salah. Meski kegiatan pengembaraan hanya merupakan co accident atau kebetulan bersamaan dan bukan sebagai penyebab langsung tetapi shooting di ICU adalah pengalaman buruk yang harus dielakkan di kemudian hari.


Pihak RS Harapan Kita membantah meninggalnya Ayu Tria (9) berkaitan shooting sinetron 'Love in Paris' itu tidak menggunakan bilik untuk pesakit. Saat itu, shooting berada di bilik tersendiri tidak bergabung dengan kawasan pesakit. Jadi, tidak benar ada pesakit yang terlantar.


Pengarah Urusan RSAB Harapan Kita pun juga meyakinkan bahawa pesakit tersebut sudah mendapatkan pertolongan sesuai dengan prosedur hospital. Bila dicermati pendapat dua pihak tersebut mungkin sama sama ada benarnya. Satu pihak merasa dirugikan satu pihak merasa tidak merugikan. Bila bantahan dari RS Harapan Kita benar, maka yang terjadi boleh saja kedua-dua kejadian tersebut bukan merupakan peristiwa sebab akibat tetapi co-accident atau yang terjadi kebetulan bersamaan. Ertinya, kejadian shooting bukan merupakan punca kejadian meninggalnya pesakit, tetapi berlaku secara serentak secara kebetulan.


Rawatan ICU di Hospital adalah jenis rawatan menggabungkan teknologi canggih dan kemahiran khusus dalam bidang perubatan dan keperawatan terhadap pesakit. Perkhidmatan ICU diperuntukkan bagi keperluan pesakit sakit kritikal yang memerlukan rawatan kecemasan dan rawatan khusus yang lain.Tujuan dari perkhidmatan ICU adalah memberikan perkhidmatan medik teritrasi dan berterusan serta mencegah fragmentasi pengurusan pesakit-pesakit kritikal yang memelukan rawatan teliti agar dapat dilakukan pengawasan ketat dan terus menerus. Dalam rawatan ICU memerlukan pemantauan ketat dan terus menerus serta dilakukan campur tangan segera untuk mencegah timbulnya penyulit yang merugikan ICU memberikan perkhidmatan antara lain pemantauan yang canggih dan terapi yang intensif.


Kumpulan pesakit yang dirawat di sini merupakan pesakit sakit kritikal tidak stabil yang memerlukan terapi intensif dan mengancam jiwa. Pesakit yang memerlukan perkhidmatan pemantauan canggih di ICU sangat berisiko. Pesakit dalam rawatan ICU adalah pesakit sakit kritikal yang tidak stabil status kesihatannya bila tidak mendapatkan terapi intensif akan dapat mengancam jiwa.


Selain itu, pesakit yang dirawat di ICU pada umumnya mengalami keadaan immunocomprimized atau daya tahan tubuh buruh sehingga mudah dijangkiti penyakit di sekitarnya sehingga harus steril. Sehingga orang yang memasuki kawasan ICU harus mengikuti prosedur yang steril dan bersih dengan cuci tangan, memakai baju khas dan masker.

baca lebih lanjut...


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...