Friday

Buaya Terbesar Di Dunia yang Pernah Ditangkap?


السلام عليكم al-salāmu 'alaykum; selamat sejahtera ke atas kamu semua.moga-moga sihat selalu dan dipanjangkan umur~kali ni,nak cerita pasal buaya pulak dah.Secara jujurnya aku tak minat pasal ini.saja ja bagi menyemak post kat sini../share ilmu kan,dapat pahala.Untuk pengetahuan anda,kebanyakan serangan buaya berlaku kerana orang ramai telah banyak memburu haiwan pemangsa,so buaya ni,nak makan apa?yang tinggal orang jela,nak salahkan siapa kan?buaya kan predator,dia patut memburu nak teruskan hidup,macam manusia menempuh setiap hari pi kerja,nak dapat duit,nak beli makanan..tak makan berminggu matila.kalau hampa asyik bunuh haiwan pemangsa,dia makan apa?cangak lagi..Dalam kes-kes ini, "buaya hanya beralih kepada sumber makanan yang berikutnya, dan aku pun sedih juga la,kadang-kadang ianya  berlaku kepada manusia,"         "buaya bukanlah penjahatnya sebenarnya!!!" Kes-kes identiti salah juga boleh berlaku, apabila buaya berpendapat bahawa manusia adalah spesies mangsa tipikal. Terdapat juga "penyangak"(istilah)haiwan yang sengaja membunuh orang. selamat membaca kisahnya~peace no war hacker,don't hack my website.aku sumpah,sapa hack website aku,dia pendek umur ,mandi tak sabun,tidur tak wangi.makan tak senang,bau busuk sampai mati
 
Buaya tangkap masih hidup ,penduduk bandar Bunawan memburu selama tiga minggu,buaya tersebut didakwa sepanjang 21 kaki (sepanjang 6,4 meter) ia  merupakan pernah buaya yang ditangkap di Filipina  pada bulan September 4, menurut Associated Press.Seorang ketua bahagian hidupan liar di Kementerian Alam Sekitar Filipina, Josefina de Leon berkata, buaya tersebut mungkin yang terbesar pernah ditangkap di dunia.




2369-paun (1.075 kilogram) buaya yang disyaki menyerang beberapa orang . Haiwan, yang dinamakan Lolong, selamat ditangkap dan sedang ditempatkan di bangunan sementara di kampung consuelo, perbandaran Bunawan.

Pegawai-pegawai hidupan liar Persekutuan telah cuba untuk mengesahkan sama ada reptilia itu adalah buaya terbesar yang pernah ditangkap.

 Buku Guinness World Records menyenaraikan 17,97-kaki-panjang (sepanjang 5.48 meter), di Australia yang ditangkap buaya air masin sebagai yang terbesar dalam kurungan.

Sama ada buaya itu adalah pelaku serangan? ia mustahil untuk mengetahui melainkan jika haiwan itu dibunuh dan dipotong terbuka.Pegawai-pegawai tidak mendorong haiwan tersebut untuk memuntahkannnya.buaya itu disyaki membaham seorang petani yang hilang pada Julai lalu di bandar Bunawan dan membunuh seorang budak perempuan berusia 12 tahun dengan kepalanya putus dua tahun lalu.


Penduduk kampung telah mengadakan pesta untuk meraikan tangkapan buaya tersebut, yang mana seratus orang terpaksa tarik dengan tali dari sungai , menurut Associated Press.





Buaya air masin -gergasi yang yang ditangkap baru-baru ini, yang digambarkan pada September 6-dianggap sebagai spesis berisiko kepupusan rendah oleh Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Semulajadi.

Kira-kira satu ribu spesis berkeliaran di swamplands selatan Filipina, di mana tangkapan baru ditemui.
Walaupun spesies yang tidak berada di bawah ancaman serta-merta, ia dilindungi dari memburu oleh undang-undang.

Filipina Setiausaha Alam Sekitar dan Sumber Asli Ramon Paje memberitahu AP bahawa buaya telah ditangkap kerana ia merupakan ancaman kepada masyarakat. Tetapi dia menambah bahawa kehadiran reptilia itu adalah satu peringatan bahawa habitat yang tinggal di negara ini perlu dilindungi.


Perseketuan Filipina ,wildlife official  Ronnie Sumiller, yang mengetuai pasukan yang menangkap binatang raksasa mungkin buaya lebih besar dikesan dalam paya berdekatan.

"Ada satu yang lebih besar, dan ia boleh menimbulkan masalah," Sumiller memberitahu kepada agensi berita.



Orang yang cuba Untuk melihat buaya air masin gergasi itu di dalam sangkar sementara di consuelo,Filipina, dalam pada September 6.

Datuk Bandar Bunawan ,Elorde memberitahu Associated Press bahawa dia mempunyai rancangan untuk menjadikan "bintang  terbesar" di sebuah taman eko-pelancongan, yang mana katanya akan meningkatkan pemahaman orang ramai peranan reptilia yang sering digunakan dalam persekitaran.

"Jika anda melakukannya dengan betul, terutama bagi negara-negara yang kurang maju ... ia adalah satu idea yang hebat."


Walaupun buaya air masin belum  cepat menghilang,buaya Filipina dianggap kritikal dan terancam.'Oleh Kesatuan Antarabangsa Untuk Pemuliharaan Alam Semulajadi.

Spesies air tawar  yang paling terancam di dunia, bilangan buaya Filipina hanya 250 di hutan, menurut Associated Press.


Adakah buaya adalah penjahat??apa pandangan anda pula,???tak habis baca dah,sila tinggalkan komen anda.




No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...