Monday

Katak yang membunuh Manusia/Poison Dart Frog

السلام عليكم al-salāmu 'alaykum kakifb,kakiTwitter(macam adik beradik cola dengan pepsi ja)ataupun sama saja dutchlady kurang cream atau dutchlady kurang gula,kalau kurang cream,gula banyak,kalau kurang gula,cream banyak.LOL. =SAMA sahaja)-,-'',para pembaca,dan yang melewati blog saya,terima kasih banyak-banyak.Moga-moga sihat,nak tanya sikit ja.masa azan apa yang korang buat??jawab azan kan??jangan nak tipu,aku mengaku,aku tak hafal..........jujur iea....cuma ada aku terbaca tafsiran juzud Al-Quran..,NAK LEBIH AFDAL???baca kat kat bawah ni.

Daripada Jabir bin Abdillah bahawa Rasullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda barang siapa yang bila mendengar seruan (azan) menyebut . 'Ya Allah,Tuhan dari seruan yang sempurna dan sembahyang yang berdiri ini,berikanlah kepada muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam wasilah dan fadhilat,dan bangkitkanlah buat dia makam yang terpuji,yang telah engkau janjikan'

barang siapa yang mengucapkan ini pantaslah dia mendapat syaf'atku dihari kiamat.dirawikan oleh Bukhari.


hafal 10-13 min ja.maklumlah,IQ aq rendah sikit.kalau tak pun,taip dalam phone ja,(sms)save dlm draft,masa dengar  azan buka dalam draft phone,bacalah~buat selalu masa dengar seruan azan.k...share2 la sikit kat status fb tu..."Daripada Jabir bin Abdillah bahawa Rasullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda barang siapa yang bila mendengar seruan (azan) menyebut . 'Ya Allah,Tuhan dari seruan yang sempurna dan sembahyang yang berdiri ini,berikanlah kepada muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam wasilah dan fadhilat,dan bangkitkanlah buat dia makam yang terpuji,yang telah engkau janjikan'
 barang siapa yang mengucapkan ini pantaslah dia mendapat syaf'atku dihari kiamat.dirawikan oleh bukhari.
__________________________________________________________________________________
Sebenarnya,ular bukanlah haiwan pembunuh yang terhebat di dunia.Ini kerana,kebanyakkan biasa ular sudah mempunyai antidot yang menawarkan bisanya.Pembunuh paling berbisa di dunia bagi haiwan daratan sebenarnya adala katak.Katak kokoa of Columbia,dari Amerika Selatan merupakan pembunuh paling dasyat di dunia.Hanya 0.2 miligram toksin batrachotoxin yang ada pada kulitnya sudah cukup untuk membunuh manusia dewasa hanya dalam tempoh dua saat. Katak yang kat bawah tu lah,kalur biru tu,katak kakoa la tu.berani tangkap katak tu???jangan lah cuba...mati awal,tak pasal....terutama yang muda,tak sempat nak kawin.

Fakta Ringkas:

jenis: amfibia
pemakanan: karnivor
Purata jangka hayat di hutan:3 hingga 15 tahunSaiz:1 dalam (2.5 cm)
Nama kumpulan:Tentera
Status Perlindungan:terancam
Tahukah anda:Pemangsa yang hanya semula jadi kebanyakkan keluarganya katak racun damak ialah ular yang dipanggil Leimadophis epinephelus, yang telah membangunkan ketahanan racun katak.



                                                               Blue Poison Dart Frog



katak racun damak ialah anggota daripada keluarga Dendrobatidae, memakai warna yang paling brilian dan indah di muka bumi. Bergantung kepada habitat individu, yang meluas dari hutan tropika Costa Rica ke Brazil, pewarna mereka yang boleh menjadi kuning, emas, tembaga, merah, hijau, biru, atau hitam. Reka bentuk yang menarik dan corak warna mereka yang dipanggil warna aposematic.

                                                    Strawberry Poison Dart Frog
  Strawberry Poison Dart Frog kurang berbisa kepada manusia daripada katak racun damak yang lain, tetapi toksinnya akan menyebabkan bengkak dan rasa bahang.


Sesetengah spesies memaparkan tabiat keibubapaan yang luar biasa, termasuk membawa kedua-dua telur dan berudu di belakang mereka.Walaupun ia adalah"backpacking" bukan yang unik di kalangan amfibia, katak jantan racun arrow yang luar biasa dalam jagaan mereka menghadiri klac, kadang-kadang secara eksklusifnya,melaksanakan tugas-tugas transportasi yang penting.

Dendrobatids termasuk sebahagian daripada haiwan yang paling bertoksik di muka bumi. Kedua-dua inci panjang (lima sentimeter panjang) golden poison dart frog mempunyai racun yang cukup untuk membunuh 10 orang dewasa. Orang pribumi Emberá Colombia menggunakan racun yang kuat bagi abad ke hujung damak sumpitan mereka apabila memburu.

Dyeing Poison Dart Frog

Para saintis tidak pasti sumber ketoksikan katak racun damak, tetapi ia tidak mustahil mereka mengasimilasikan racun tumbuhan yang dibawa oleh pemangsa mereka, termasuk semut, anai-anai dan kumbang.


Golden Poison Dart Frog
Golden Poison Dart Frog mempunyai racun yang cukup untuk membunuh 10 manusia dewasa.mampu hidup 10 tahun sahaja.

Komuniti penyelidikan perubatan telah meneroka kegunaan perubatan yang mungkin untuk beberapa racun racun dart katak. Mereka telah membangunkan versi sintetik satu sebatian yang menunjukkan sebagai ubat penahan sakit.


maaf,kalau tersalah apa-apa. : )   .komen2...plzzzz...kalau  ter-login acc google, nk komen guna fb acc,log out,pastu tekan button login.select fb.sign in with fb.aq tak pandai sgt trick blogger sikit,maaf kalau menyusahkan..

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...