Sunday

Mason Wartman Tinggalkan Kerjaya di Wall Street Demi 1 Dollar Pizza

RosasPizza_Mason1
Lelaki ini bernama Mason Wartman. Dia bekas graduan Germantown Academy dalam pengajian perniagaan di Babson, Boston pada 2006. Dia pernah bekerja bahagian penyelidikan kewangan di Wall Street sebelum memutuskan untuk berhenti kerja gara-gara pizza berharga 1 Dollar.
RosasPizza_Mason6
Pada usia 26 tahun, Mason Wartman telah memulakan bisnes restoran pizza dengan modal simpanannya sejumlah USD 250,000 yang dikumpul olehnya sepanjang bekerja di Wall Street sebagai penyelidik sell-side equity/.
Wartman telah memberitahu kepada ABC News di dalam temubualnya bahawa dia:
“I had plateaued at my Wall Street job and had always wanted to own my own business.”
Rupa-rupanya Wartman telah mempunyai visi buka bisnes sendiri dengan idea tersendiri semasa bekerja di Wall Street lagi. Jadi, tidak pelik apabila dia berjaya mengumpul sejumlah wang yang besar untuk merealitikan visinya itu.
Kata-kata Warman apabila ditanya tentang bisnes di blog Philly.com:
“I love the idea of a simple business.”
“You’re doing one thing and doing it well.”
20150119_dn_Z1HINK19C
ht_pizza_philadelphia_wpvi_js_150107_16x9_992
Nama restoran Wartman diambil dari nama ibunya. Keistimewaan konsep restoran pizzanya yang bernama Rosa’s Fresh Pizza ini telah menarik perhatian orang ramai. Dengan lokasi yang strategik berdekatan Thomas Jefferson University Hospital, Wartman telah menjual sepotong pizza dengan berharga 1 Dollar sahaja.
2014-fall-cover
Ia bertambah menarik apabila Wartman membuka peluang kepada orang ramai untuk melakukan Pay-It-Forward kepada golongan tidak berkemampuan dengan membenarkan pelanggan membeli sepotong pizza in advance untuk golongan tersebut. Setiap pelanggan yang mengambil tindakan itu diberi peluang meletakkan mesej mereka di papan ini:
mason-wartman-1024
Menurut Wartman, setakat ini 8,300 pizza telah berjaya diberikan kepada mereka yang memerlukan melalui program Pay-It-Forward ini. Ini bermakna USD 8,300 telah berjaya dikumpul sejak Wartman menjalankan konsep idea tersebut. Satu pencapaian yang membanggakan! Restoran ini telah memberi pizza di antara 30 hingga 40 orang gelandangan setiap hari. Konsep idea ini telah membantu ramai orang untuk memiliki hidup yang lebih baik seperti yang telah ditulis di dalam nota ini:
mason-wartman-pizza-postit-thank-you-note
“We keep our food reasonably priced so that our paying customers are able to pre-purchase slices that we give to homeless people in the area,”
kata Wartman kepada ABC News.
Walaubagaimana pun, operasi bisnes agak perlahan kerana terletak di kawasan yang tidak maju. Tetapi pendedahan media membuatkan orang ramai datang untuk merasai pizzanya dan turut menderma melalui pra-pembayaran . Keadaan ini menggembirakan Wartman kerana dia menyukai sekiranya konsep idea ini turut dilakukan di tempat-tempat lain.
Wartman di dalam rancangan Ellen:



No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...