Wednesday

Amazon Buka Kedai Fizikal Pertama Lepas 20 Tahun Beroperasi Di Internet

Bermula sebagai kedai buku online, Amazon akhirnya membuka kedai fizikal pertama mereka selepas 20 tahun beroperasi di internet. Kedai yang diberi nama Amazon Books ini baru saja dibuka kepada umum pada selasa lepas (2 Nov 2015) di Seattle, USA.
Namun begitu menurut Amazon kedai buku fizikal mereka ini tidak akan kelihatan seratus peratus seperti kedai buku fizikal yang lain.
Dengan menggunakan kekuatan data pelanggan sedia ada yang telah dikumpulkan selama ini seperti  jumlah jualan, buku paling popular serta rating daripada pelanggan sedia ada akan digunakan sebaik mungkin untuk memutuskan buku manakah yang akan dijadikan stok dikedai fizikal tersebut.
amazon-books-2
Kindles, Fire tablet dan the Echo akan turut dipamerkan di rak-rak di sini.
Selain daripada meletakkan buku-buku yang akan dijual, Amazon juga akan turut menyediakan barangan elektronik mereka di kedai pertama mereka ini. Pengunjung yang datang ke Amazon Books berpeluang untuk mencuba Kindles, the Echo, the Fire TV, dan Fire Tablets.
Tapi ini tidaklah menjadikan Amazon Books sebuah kedai menjual barang-barang teknologi. Ia tetap sebuah kedai buku dengan menyediakan seksyen tambahan untuk barangan teknologi dan yang tidak begitu berkaitan dengan teknology – seperti Barnes & Noble.

amazon-books-3
Satu perkara yang menjadikan Amazon Books berbeza dan lebih menarik adalah setiap buku yang diletakkan di rak-rak buku akan turut dipamerkan rating daripada Amazon.com dan review sebenar daripada para pelanggan mereka. Harga di Amazon Books juga sama seperti harga di Amazon.com (dan jika ada perubahan harga, kemungkinan besar harga buku tersebut berubah sewaktu pelanggan sedang memegangnya).
Amazon Books yang beroperasi di Seattle’s University Village ini akan dibuka 7 hari seminggu kecuali pada hari perayaan umum. Menurut Amazon kedai buku mereka ini menjadi lokasi kedai fizikal yang kekal.
amazon-boks-4
amazon-books-6
Secara teorinya Amazon telah mula bereksperimen dengan kedai buku fizikal pada tahun ini, dan kemungkinan akan membuka lebih banyak lagi kedai buku di lokasi lain di masa depan.
Meskipun tiada khabar angin tentang pembukaan kedai buku fizikal ke 2 dan seterusnya, tetapi jika percubaan pertama ini berjaya membawa keuntungan kepada Amazon sudah semestinya mereka akan membesarkan lagi empayar perniagaan dengan membuka lebih banyak cawangan, sesuatu yang satu ketika dulu Amazon pernah cuba musnahkan – kedai buku fizikal.


No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...