Wednesday

Cik Suzyana Naim:Skeptikal Masyarakat Terhadap Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Tulisan ini dikongsikan oleh Cik Suzyana Naim mengenai pandangan skeptikal masyarakat terhadap jurusan Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Baca lagi:



let me tell u all a story ..

saya seorang pelajar diploma jurusan pendidikan awal kanak-kanak di kolej swasta di KL . kalau nak ceritakan kelebihan ambik course ni mungkin still tak layak lagi . sebab saya baru semester 6 daripada 8 semester . still ada 2 semester . tapi , saya boleh ceritakan serba sedikit pengalaman diri sendiri bila ambik course ni . 

mula-mula ambik course ni dulu memang rasa tak dak hala tuju . rasa macam , "eh, kenapa aku ambik yang ni? macam la xdak course lain" . that time rasa rendah diri sangat bila tengok kawan-kawan semua ambik course yang besar-besar macam akaun (saya course akaun masa form 4 & 5), ekonomi , medik , engineering semua . kadang-kadang rasa menyesal ambik course ni . orang sekeliling pon selalu pandang rendah bila dapat tau saya amik course ni . 

depa pon selalu la tanya sambil buat muka sinis , "kenapa amik course tu ? minat budak ka ? nak jadi cikgu tadika ka ?" di sini saya nak bagitau dekat semua , memang dulu saya menyesal , tapi sekarang saya bangga saya ambik course ni . sebab semakin banyak ilmu yang saya dapat , semakin saya kagum dengan para guru and ibu bapa . 

childhood education jugak dah ubah hidup saya daripada tak suka budak (sebab saya tak ada adik) , tak boleh tolerate dengan budak , sampai saya rasa sayang sangat dengan budak and boleh cakap and handle perangai budak dengan sabar . dan untuk pengetahuan semua jugak, skop untuk childhood education jugak bukan hanya setakat jadi cikgu tadika . fyi, kami di sini belajar tentang semua benda , daripada baby dalam perut sampai ke alam remaja . 

daripada ilmu parenting sampai ke medik diteruskan dengan perubatan untuk orang-orang kurang upaya . tak lupa jugak , kami jugak belajar pasai bisnes . kami ada peluang kerja yang luas bukan saja cikgu tadika tapi penasihat kekeluargaan , pakar kaunseling , trainer fisioterapi , boss di tadika sendiri and macam-macam lagi yang berkaitan dengan kanak-kanak , penyakit kanak-kanak and psikologi sebab childhood education adalah tiket permulaan ke bidang psikologi . so , janganlah pandang cikgu tadika ni tak dak mata . 

jangan la berbangga kalau awak ambik course-course yang hebat sebab semuanya bermula daripada cikgu tadika . dia la yang mula ajar ABC 123 dekat kita sampai kita boleh berjaya sampai sekarang . btw , lelaki jugak janganlah nak perlekeh kengkawan lelaki anda yang ambik childhood education sebab honestly saya cakap , saya tabik lelaki yang ambik childhood education sebab lelaki yang ambik childhood education ada potensi jadi bapak yang baik untuk anak-anak depa nanti . bukan saya nak promot course ni . 

tapi ni based on pengalaman yang saya tengok daripada kawan-kawan dan pensyarah-pensyarah lelaki saya sendiri . bukan la nak cakap laki yang tak ambik childhood education ni tak bagus . ada ja yang bagus . tapi sebab saya tengok sekarang ni ramai sangat yang suka perlekeh golongan macam kami (termasuk orang bawah tu) . sedangkan kita tak tau yang mungkin orang yang ambik childhood education ni lebih bagus daripada anda walaupun kerja depa biasa-biasa , gaji depa tak berkepuk macam anda . 

so , jangan la terlalu sombong dengan apa yang anda ada sebab Allah boleh tarik balik apa yang anda ada bila-bila masa ja . sekian tazkirah malam ni . semoga orang yang suka memperlekehkan orang lain tu diberi hidayah . btw , last but not least , untuk pengetahuan semua , kalau tak salah saya Malaysia sekarang dah buat syarat semua yang bakal jadi ibu bapa pergi kelas parenting sebab banyak sangat kes dera budak zaman sekarang . 

so , disini anda akan nampak , pentingnya course chilhood education zaman sekarang . terima kasih sudi luang masa membaca . selamat hari guru . hari-hari hari guru 

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...