Saturday

Waspada Dengan 'Periuk Ajaib'




Perkembangan teknologi termaju adalah rahmat kepada manusia kerana ia memudahkan tugas dan menjimatkan masa. Tetapi bukan semua teknologi boleh mendatangkan kebaikan.


Terbaru, terdapat sejenis periuk kembar yang dikatakan 'ajaib' (bukan bermaksud ia benar-benar ajaib) yang boleh membantu kita memasak makanan dengan lebih mudah, cepat dan lebih menariknya ia memiliki ciri-ciri tidak melekat (non-stick) dan kurang asap. Masakan anda akan mudah diuruskan, periuk juga mudah dicuci kerana tiada bahan-bahan masakan yang tinggal melekat pada permukaan periuk.



Apa yang hendak diperkatakan di sini, kita seharusnya tahu apakah jenis bahan yang digunakan dalam pengeluaran yang bertindak sebagai lapisan untuk menjadikan permukaan periuk tidak melekat.Selain dari itu, apa yang mengejutkan kami ialah sejenis bahan seperti gelang getah tebal dijadikan sebagai gasket untuk menghalang asap dan segala aroma dari terbebas keluar dari periuk itu apabila ia ditutup.Bahan getah yang dipanaskan ini sudah tentu akan bertindakbalas mengeluarkan bahan-bahan toksik dan seterusnya masuk dan bercampur dengan bahan masakan di dalam periuk. Jika ia dilakukan secara berterusan, tidak hairan lambat-laun mengapa pengguna itu boleh mendapat kanser. 



TSM tidak mengajak pengguna menolak kemajuan teknologi tetapi kita seharusnya lebih berhati-hati dan jangan mudah terpedaya. Sekalipun pengeluar mendakwa bahan yang digunakan ialah aluminium atau besi tahan karat, ia adalah bahan asas periuk itu. Apa yang kita perlu ketahui ialah bahan lapisan yang membuatkan ia tidak melekat. Terdapat beberapa jenis bahan merbahaya yang biasa digunakan untuk menjadikan periuk tidak melekat iaitu asid perfluorooctanoic (PFOA) dan asid perfluorooctanesulfonic (PFOS). Pada 2005, Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika (EPA) mengeluarkan laporan bahawa kedua-dua jenis bahan ini disahkan menepati ciri-ciri bahan yang dikategori sebagai karsinogen (penyebab kanser).



Menurut kajian terbaru yang dijalankan oleh Environment Health Perspectives pula, ia menemui kaitan antara asid perfluorooctanoic (PFOA), asid perfluorooctanesulfonic (PFOS) dengan penyakit osteoarthritis (OA - penyakit yang hampir sama dengan gout). Tumpuan dijalankan terhadap kedua-dua jenis bahan ini kerana ia telah digunakan secara meluas dalam persekitaran dan didapati mencemar hidupan liar dan manusia. Ia digunakan dalam beratus-ratus proses industri dan produk pengguna seperti kertas pembungkus makanan tak melekat, pakaian fabrik tak telap air dan tahan karat serta produk penjagaan diri. 



Mereka mendapati pendedahan terhadap PFOA dan PFOS berkait rapat dengan kemungkinan besar penyakit osteoarthritis.




Sebelum anda tertarik dengan sesuatu produk terbaru, tanyalah dahulu apakah produk itu selamat digunakan. Tanya penjual atau pengeluar apakah jenis bahan lapisan non-stick yang digunakan. Adakah mereka menggunakan PFOA dan PFOS. Jika jawapannya ya, lebih baik lupakan saja. Sebagai penjual dan pengeluar, keselamatan pengguna adalah perkara nombor dua. Yang pertama ialah menjana keuntungan dan memastikan produk laris dijual. 



Nasihat kami, kembali kepada cara lama. Gunakan periuk besi keluli tahan karat yang masih elok di dapur anda. Khidmatnya masih diperlukan. Elakkan memakan makanan yang dimasak di atas dapur 'ajaib' ini atau semua jenis periuk 'non-stick'.


http://thesecretmedicines.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

ヅ komen anda amat dialu-alukan
๏̯͡๏ tak puas hati sila komen
(>‿♥) jika terdapat kesalahan,sila tegur
''◠‿◠)Sekian,terima kasih

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...