Monday

Dr Leonid Bedah Diri Sendiri

SELAIN membedah untuk menyembuhkan para pesakit,tidak ramai doktor pakar bedah di dunia ini boleh membedah tubuhnya sendiri untuk membuang atau merawat penyakit yang dialaminya.Tapi jangan terkejut pakar bedah dari Rusia,Dr.Leonid Rogozov mampu melakukannya.

Semuanya bermula ketika beliau dihantar bertugas ke Stesen Penyelidikan Soviet Novolazarevskaya di Artartika dari bula September 1960 hingga Oktober 1962.Pada satu pagi 29 April 1961,Dr.Leonid merasakan tubuhnya semakin lemah.Secara tiba-tiba dia demam panas,loya dan sakit pada bahagian kanan abdomennya.

Memandangkan di stesen penyelidikan itu tidak mempunyai pegawai perubatan selain Dr.Leonid,maka doktor berusia 27 tahun itu terpaksa mendiagnosis dirinya sendiri.Hasil pemeriksaannya,dia mendapati tubuhnya menghadapi penyakit apendiks di peringkat akhir.Hanya pembedahan saja yang boleh merawat apendiks tersebut.

Kemudian pada 30 April 1961,kondisi kesihatan Dr.Leonid semakin teruk.Dia terbaring lemah di satu kawasan bernama Mirny.Kawasan itu berdekatan stesen penyelikan Soviet.Jaraknya lebih kurang 1,610 km dari Novolazarevskaya.Mengikut rancangan,Dr.Lionid harus diterbangkan ke Novolazarevskaya bagi membolehkan beliau dibedah segera.Malangnya,tidak ada satu pesawat pun yang pun yang boleh digunakan.Keadaan bertambah teruk apabila cuaca tidak mengizinkan sebarang aktiviti penerbangan di kawasan itu.Cuma ada satu jalan sahaja untuk menyelamatkan nyawa Dr.Lionid,iaitu dia perlu membedah dirinya.

Sekitar pukul 8.30 malam,para penyelidik di stesen kajian ini membentuk beberapa pasukan untuk membantu pembedahan Dr.Lionid.Persiapan pertama dimulakan dengan menyediakan bilik pembedahan.Segala barang kelengkapan di bilik Dr.Lionid dialihkan keluar.Cuma tinggal sebuah katil,dua meja dan lampu meja sahaja.


Menurut Gerbovich ketika Dr.Leonid menghiris lapisan kulit perutnya hingga mendedahkan sebahagian isi perutnya,keadaan itu adalah sesatu yang mengerikan.Para penyelidik yang membantu pembedahan ini hampir melarikan diri dan berpaling muka daripada melihat darah yang membuak keluar.

Dua ahli aerologi,Fedor Kabot dan Robert Pyzhov,kemudiannya mensteril kain cadar dan semua peralatan pembedahan.Percahayaan dalam bilik pula diubah kepada sinaran ultra violet.Ahli meteorologi,Alexandr Artemev pula diberikan tugas sebagai tukang hulur alat pembedahahan.

Zinovy Teplinsky yang bekerja sebagai mekanik,dipertanggungjawabkan memegang cermin dan menyesuaikan pencahayaan lampu meja.Manakala,Pengarah Stesen,Vladislav Gerbovich pula membantu Dr.Leonid sekiranya berlaku kecemasan.Tepat pukul 2.00 pagi,Dr.Leonid memakaikan sarung tangan getah ke tangan para pembantunya.Dia kemudian naik ke atas katil dan memilih kedudukan separuh baring.Ubat procaine sebanyak 20 mililiter disuntik ke bahagian abdomennya.

       Selepas 15 minit,dia membuat insisi sepanjang 10 hingga 12 sentimeter.Proses itu agak sukar dilakukan kerana keterbatasan penglihatan menyebabkannya tidak dapat mengagak kedalaman luka.Jadi dia perlu fokuskan penglihatannya pada cermin bagi mendapatkan belahan yang tepat.Mata Dr.Leonid tercangak-cangak memerhatikan cermin sambil tangannya meraba-raba.Keadaan itu menyebabkannya mudah letih.Jadi dia terpaksa berehat seketika sebelum meneruskan pembedahan ini.


      Selepas 30 hingga 40 minit berlalu,Dr.Leonid akhirnya berjaya mengeluarkan apendiks dari dalam perutnya.Dia melihat ketulan apendiks itu agak gelap dan hitam.Ini bermakna jika terlewat satu hari lagi,apendiks itu akan pecah. Menurut Gerbovich,ketika Dr.Leonid menghiris lapisan kulit perutnya hingga mendedahkan sebahagian isi perutnya,keadaan itu adalah sesatu yang membantu pembedahan ini hampir melarikan diri dan berpaling muka daripada melihat darah yang membuak keluar.Meskipun begitu ,Dr.Leonid tetap tenang dan menumpukan sepenuh perhatian pada kerjanya sehinggalah dia selesai membuang apendiks itu dan menjahit semula insisi yang terbuka itu.Setelah itu,para pembantunya kemudian mencuci dan membersihkan abdomen Dr.Leonid. Apabila semuanya selesai,Dr.Leonid mengambil ubat tidur dan berehat.Keesokkannya,suhu badannya meningkat naik kepada 38.1 darjah Celcius.Bimbang perkara buruk terjadi,dia terus mengambil ubat anti-biotik dan meminumnya.Empat hari selepas itu,fungsinya kumuhannya kembali normal.Dua minggu kemudian,dia sudah pulih sepenuhnya.


Setahun selepas itu,dia meninggalkan Artartika dan pulang semula ke Leningrad.Dr Leonid kemudiannya menyambung pelajaran peringkat PhD dan meneruskan kerjayanya sebagai Pakar Bedah hinggalah dia mininggal dunia pada 21 September 2000 kerana menghidap kanser perut.

Read more ...

Friday

Sejarah Angka 1,2,3,4,5...9

Cabang ilmu aritmetik dari cabang ilmu matematik dengan angka ini mencapai kemuncak perkembangannya di tangan al-Khawarizmi pada pertengahan abad ke-9. Buku al-Khawarizmi yang berjudul On The Calculation with Hindu Numerals (ditulis lebih kurang pada tahun 825) dan buku al-Kindi yang berjudul Kitab fi Isti’mal al-Adad al-Hindi atau On the Use of the Indian Numerals (ditulis lebih kurang pada tahun 830), merupakan dua rujukan pertama yang berperanan besar dalam memperkenalkan sistem angka dari India ke Timur Tengah dan dunia Barat. Dan keduanyalah kita pada saat ini mengenal angka-angka 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8 dan 9 (yang dalam bahasa Inggeris kini disebut sebagai(Arabic Numerals); menggantikan angka Romawi yang rumit apabila digunakan dalam kiraan atau mencatat data nombor

*Bahkan,sehingga abad ke-15,bangsa Eropah masih lazim menggunakan angka Romawi yang tentu sahaja amat sukar untuk diterapkan dalam kiran kerana angka Romawi memang tidak dirancang untuk penambahan dan pengurangan. Andaikata kita hendak menambahkanangka 456 dengan angka 734. Dengan angka Romawi, angka yang mudah tersebut akan dltulis CDLVI + DCCXXXIV….mengelirukan sekali, bukan? Bayangkan bagaimana kelirunya para pedagang abad pertengahan Eropah yang hendak mengira keuntungan perdagangan mereka! Angka Arab telah diperkenalkan ke Eropah oleh Gerbert de AuriIlac pada sekitar abad ke-10. Namun, tokoh yang dikenali rapat dengan pengetahuan dan dunia Islam ini malah dimusuhi dan dikatakan sebagai tukang sihir. Angka Arab ini akhirnya popular setelah diimport oleh Leonardo Fibonacci pada abad ke-12. 


Angka Arab ini telah mulai digunakan di Baghdad  pada abad ke-8 Masihi ketika seorang terpelajar dan India memperkenalkan sistem angka India pada tahun 771.
Sehingga masa itu budaya Mesir, Yunani, dan lain-lain menggunakan angka mereka sendiri dengan cara yang serupa dengan orang-orang Rom. Oleh itu, bilangan 323 menyatakan seperti ini:

Mesir 999 nn III

Yunani HHH ÆÆ III

Roman CCC XX III
Sumbangan India adalah untuk pengganti satu tanda tunggal (dalam kes ini bermaksud "3" dan bermaksud "2") menunjukkan beberapa tanda-tanda dalam kelompok masing-masing di antara tanda-tanda yang sama. Dengan cara ini orang-orang India boleh menyebabkan kekeliruan Roman CCC XX 111 sebagai: 3 2 3.

Dengan cara ini baru nombor bertulis menjimatkan tetapi tidak sempurna. II CCC angka Roman, misalnya, membentangkan masalah. Jika 3 dan 2 masing-masing digantikan dengan Roman kelompok CCC dan II, hasil bertulis 32. Jelas sekali, bilangan yang dimaksudkan bukan 32 tetapi tiga ratus dua
Kini sistem baru boleh menunjukkan  perbezaan yang kemas antara XXX II (32) dan CCC II (302).
*Sistem angka dan India ini kemudian diambil dan diubah mengikut keperluan oleh para ilmuwan Muslim sehingga menjadi angka arab (Arabic Numerals) yang kita kenal sekarang. Perkara ini perlu dilakukan kerana angka India kurang fkeksibe( bila digunakan dalam kiraan (walaupun tidak sekaku angka Romawi). Sistem  angka India ditulis dan belakang sehingga bilangan 19 akan ditulis sebagal 91 (menurut laman web Islam City (http://www.islamicity.com/mosque/ihame/Ref6.htm,namun perkara mini memerlukan rujukan dan kajian lebih lanjut).

 Pada abad ke-10, para ahli matematik dan Timur Tengah juga menambahkan angka-angka pecahan perpuluhan seperti 0.5, ¼ dan 0.75 dengan menggunakan titik (koma) sebagai penanda pecahan. Pengiraan model ini sudah ditulis dalam sebuah risalah karya seorang ahli matematik dari Syria bernama Abul Hasan al-Uqlidisi yang ditulis pada tahun 952-953. Di dunia Arab sendiri sehingga masa moden, angka Arab atau Arabic Numerals (1,2,3.. .9) hanya digunakan oleh ahli maternatik sahaja. Para ilmuwan muslim lain lebih memilih sistem angka Babylonia, sementara para pedagang menggunakan nombor abjad Arab. Ragam simbol angka “Arab model Barat” yang agak berbeza mula banyak digunakan pada lebih kurang abad ke-10 di wilayah Maghrib (Afrika Utara) dan Andalusia  (Sepanyol Islam).Angka-angka yang mirip angka Arabic model sekarang ini disebut angka Ghubbar yang bermakna “meja pasir atau meja debu”
*Sistem angka dan India ini kemudian diambil dan diubah mengikut keperluan oleh para ilmuwan Muslim sehingga menjadi angka arab (Arabic Numerals) yang kita kenal sekarang. Perkara ini perlu dilakukan kerana angka India kurang fkeksibe( bila digunakan dalam kiraan (walaupun tidak sekaku angka Romawi). Sisten, angka India ditulls dan belakang sehingga bilangan 19 akan ditulls sebagal 91 (menurut laman web Islam City (http://www.islamicity.com/mosque/ihame/Ref6.htm  namun perkara ini memerlukan rujukan dan kajian lebih lanjut).
Di Barat sendiri, sistem angka Arab pertama kali disebutkan dalam manuskrip berjudul Codex Vigilanus yang ditulis di Sepanyol tahun 976.
*The Persistence of Cultures in World History atau Kebudayaan Yang “Terus Kekal” dalam Sejarah Dunia:Persia/Iran karya Dr.Laina Farhat-Holzman.
Sejak tahun 980- an, Gerbert dan Aurillac (yang kemudian menjadi Paul Silvester II) mula memperkenalkan penggunaan sistem angka ke Eropah, di mana dia kemudian ditolak kerana membawa pengetahuan baru dan aneh dan dunia Islam. Gerbert memang pernah belajar di Barcelona semasa masih muda dan tidak menutup kemungkinan bahawa dia juga pernah menimba ilmu pengetahuan Islam di Andalusia. Sejak saat itulah, sistem angka Arab mulai digunakan di Eropah untuk menggantikan sistem angka Romawi yang rumit. Bagi perkara ini, dunia banyak berhutang pada karya al-Khawarizmi dengan kitab Pengiraan dengan Sistem Angka India. Kitab ini kemudian diterjemahkanke dalam bahasa Latin dengan judul Algoritmi de Numero Indorum. Nama al-Khawarizmi sendiri kemudian diserap menjadi algoritma. Namanya diabadikan menjadi sebuah istilah baru dalam bahasa Latin iaitu algorithmus yang bermakna ‘kaedah pengiraan.’

Read more ...

AL-KHAWARIZMI & SUMBANGAN

 

LATAR BELAKANG TOKOH


            Nama sebenar al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusoff.  Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara ejaan lagi.

            Beliau telah dilahirkan di Bukhara.  Pada tahun 780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi.  al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan 230M.  Ada yang mengatakan al-Khawarizmi hidup sekitar awal pertengahan abad ke-9M.  Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism, Usbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.

 

PENDIDIKAN


            Dalam pendidikan telah dibuktikan bahawa al-Khawarizmi ialah seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas.  Pengetahuan dan kemahiran beliau bukan sahaja meliputi bidang syariat tapidi dalam bidang falsafah, logik, aritmetik, geometri, muzik, kejuruteraan, sejarah Islam dan kimia.

            Al-Khawarizmi sebagai guru aljabar di Eropah.  Beliau telah menciptakan pemakaian Secans dan Tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.  Dalam usia muda beliau bekerja di bawah pemerintahan Khalifah al-Ma’mun, bekerja di Bayt al-Hikmah di Baghdad.

            Beliau bekerja dalam sebuah observatory iaitu tempat menekuni belajar matematik dan  astronomi.  Al-Khawarizmi juga dipercayai memimpin perpustakaan khalifah.  Beliau pernah memperkenalkan angka-angka India dan cara-cara perhitungan India pada dunia Islam.  Beliau juga merupakan seorang penulis Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.

            Al-Khawarizmi adalah seorang tokoh yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab.  Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau pelajari dalam bidang matematik dan menghasilkan konsep-konsep matematik yang begitu popular sehingga digunakan pada zaman sekarang.


PERANAN DAN SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI

Gelaran Al-Khawarizmi
Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di Barat ialah al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau al-Gorism.  Nama al-gorism telah dikenali pada abad pertengahan.  Negara Perancis pula al-Gorism  muncul sebagai Augryam atau Angrism.  Negara Inggeris pula ia dikenali sebagai Aurym atau Augrim.

Sumbangan Al-Khawarizmi Melalui Karya
Sumbangan hasil karya beliau sendiri, antaranya ialah :
  1. Al-Jabr wa’l Muqabalah : beliau telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.
  2. Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Beliau telah mengajukan contoh-contoh persoalan matematik dan telah mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan persoalan yamng dikemukakan oleh Neo. Babylian dalam bentuk dugaan yang telah dibuktikan kebenarannya oleh al-Khawarizmi.
  3. Sistem Nombor : Beliau telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada zaman sekarang.
Ini adalah contoh-contoh sebahagian beliau yang telah dihasilkan dalam penulisan karya dan ia telah menjadi popular serta dipelajari oleh semua masyarakat yang hidup di dunia ini.

Hasil Karya Al-Khawarizmi

Sepertimana yang telah kita ketahui, Al-Khawarizmi dapat menghasilkan karya-karya agong dalam bidang matamatik.  Hasil karya tersebut terkenal pada zaman tamadun Islam dan dikenali di Barat.
Antara hasil karya yang telah beliau hasilkan ialah :
  1. Sistem Nombor : ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin iaitu De Numero Indorum.
  2. ‘Mufatih al-Ulum’ : yang bermaksud beliau adalah pencinta ilmu dalam pelbagai bidang.
  3. Al-Jami wa al-Tafsir bi Hisab al-Hind : Karya ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin oleh Prince Boniopagri.
  4. Al-Mukhtasar Fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Pada tahun 820M dan ia mengenai algebra.
  5. Al-Amal bi’ Usturlab’
  6. Al-Tarikh
  7. Al-Maqala Fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabilah.

Ketokohan al-Khawarizmi

Setiap tokoh mempunyai sifat ketokohannya yang tersendiri.  Ketokohan al-Khawarizmi dapat dilihat dari dua sudut iaitu dari bidang matematik dan astronomi.  Namun bidang matematik akan diperjelaskan secara terperinci berbanding astronomi kerana ia melibatkan kajian yang dikaji.

            Dalam bidang matematik, al-Khawarizmi telah memperkenalkan aljabar dan hisab.  Beliau banyak menghasilkan karya-karya yang masyhor ketika zaman tamadun Islam.  Antara karya-karya yang  beliau hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’.  Sistem nombor adalah salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman tamadun Islam.

            Banyak kaedah yang diperkenalkan dalam setiap karya yang dihasilkan.  Antaranya ialah kos, sin dan tan dalam trigonometri penyelesaian persamaan, teorem segitiga sama juga segitiga sama kaki dan mengira luas segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam geometri.  Masaalah pecahan dan sifat nombor perdana dan teori nombor juga diperkenalkan.  Banyak lagi konsep dalam matematik yang telah diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.

            Bidang astronomi juga membuatkan al-Khawarizmi dikenali pada zaman tamadun Islam.  Astronomi dapat ditakrifkan sebagai ilmu falaq [pengetahuan tentang bintang-bintang yang melibatkan kajian tentang kedudukan, pergerakan, dan pemikiran serta tafsiran yang berkaitan dengan bintang].

            Seawal kurun ketiga lagi lagi, al-Khawarizmi telah menghasilkan dua buah yang salah satu daripadanyatelah diterjemahkan ke Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke atas Muslim dan orangSpanyol dan Kristian.

            Penggunaan matematik dalam astronomi sebelum tamadun Islam amat sedikit dan terhad.  Ini disebabkan oleh kemunduran pengetahuan matematik yang terhad kepada pengguna aritmetik dan geometri sahaja.

Peribadi al-Khawarizmi

Keperibadian al-Khawarizmi telah diakui oleh orang Islam dan juga Barat.  Al-Khawarizmi telah dianggap sebagai sarjana matematik yang masyhur oleh orang Islam dan ia diperakui oleh orang Barat.  Ini dapat dibuktikan bahawa G.Sartonmengatakan “pencapaian-pencapaian yang tertinggi telah doperolehi oleh orang-orang Timur....”  Maka temasuklah al-Khawarizmi itu sendiri.

            Al-Khawarizmi patu disanjungi kerana beliau adalah seorang yang pintar. Menurut Wiedmann pula berkata....’ al-Khawarizmi mempunyai personaliti yang teguh dan seorang yang bergeliga sains’.  Setiap apa yang dinyatakan oleh penulis, ini telah terbukti bahawa al-Khawarizmi mempunyai sifat keperibadian yang tinggi dan sekaligus disanjung oleh orang Islam.

Strategi Pengislaman Sains Matematik
Pengislaman sains matematik seharusnya berlandaskan dengan beberapa perkara iaitu, ia hendaklah berlandaskan tauhid, syariah dan akhlak.  Ini kerana ia perlu bagi tokoh-tokoh yanh beragama Islam supaya melaksanakan setiap pekerjaan atau tugasan yang mengikut undang-undang Islam.

  1. Tauhid
Tauhid merupakan landasan falsafah matematik Islam sepertimana dengan ilmu-ilmu Islam yang lain.  Mengikut matlamat  Islam, semuanya Ayyatullah [tanda-tanda Allah iaitu symbol kebesaran, kewujudan dan keEsaan Tuhan.  Ungkapan yang wujud sewajarnya mencorakkan kegiatan matematik.  Setiap falsafah dan epistemology sains matematik kita tidak harus diterima bulat-bulat tanpa syarat.

  1. Syariah
Berasaskan kepada undang-undang yang mengenali tindak tanduk masyarakat.  Keharmonian dan tanggungjawab kepada umat dan hak diri.  Dari sudut ini, ahli matematik Islam yang cuba menyelesaikan masaalah yang melibatkan perbuatan hukum syariah seperti judi, riba dan mencabar kebenaran hakiki daripada agama samawi untuk memperkukuhkan lagi Institusi.  Oleh itu, matematik Islam hendaklah berkembang selari dengan keperluan manusia dan perkembangan ini juga harus di dalam sudut syariah.


  1. Akhlak
Ciri-ciri akhlak mulia hendaklah disemaikan kedalam matematik dan juga ia perlu dimasukkan kedalam ilmu-ilmu Islam yang lain agar manusia dapat menerapkan nilai murni.  Ilmu yang dipelajari contahnya akhlak yang terdapat dalam bidang matematik ini adalah penemuan aljabar yang melambangkan keadilan.  Ini kerana keadilan itu dituntut oleh agama Islam itu sendiri.  Melalui asas pradigma tauhid dan sya’iyah itu dapat memperkukuhkan lagi pembinaan akhlak.

Cabang Matematik

Antara cabang yang diperkanalkan oleh al-Khawarizmi seperti geometri, algebra, aritmetik dan lain-lain.

Geometri
Ia merupakan cabang kedua dalam matematik.  Isi kandungan yang diperbincangkan dalam cabang kedua ini ialah asal-usul geometri dan rujukan utamanya ialah Kitab al-Ustugusat[The Elements] hasil karya Euklid : geometri dari segi bahasa berasal daripada perkataan yunani iaitu ‘geo’ bererti bumi dan ‘metri’ bererti sukatan.  Dari segi ilmunya pula geometri itu adalah ilmu yang mengkaji hal yang berhubung dengan magnitud dan sifat-sifat ruang.  Geometri ini mula dipelajari sejak zaman firaun [2000SM].  Kemudian Thales Miletus memperkenalkan geometri Mesir kepada Grik sebagai satu sains dedukasi dalam kurun ke6SM.  Seterusnya sarjana Islam telah mengemaskanikan kaedah sains dedukasi ini terutamanya pada abad ke9M.

Algebra/aljabar
Ia merupakan nadi untuk matematik algebra.  Al-Khawarizmi telah diterjemahkan oleh Gerhard of Gremano dan Robert of Chaster ke dalam bahasa Eropah pada abad ke-12.  sebelum munculnya karya yang berjudul ‘Hisab al-Jibra wa al Muqabalah yang ditulis oleh al-Khawarizmi pada tahun 820M.  Sebelum ini tak ada istilah aljabar.
Read more ...

Monday

7 yang akan diberi perlindungan oleh Allah kelak

Sebuah Hadiths Sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim,yang mereka terima dari Abu Hurairah:

"Berkata Nabi s.a.w.:  "Adalah tujuh yang akan diberi perlindungan oleh Allah kelak,pada hari yang tidak ada tempat berlindung,kecuali perlidunganNya:

1.Imam yang Adil.

2.Pemuda yang sejak pertumbuhannya semula telah kuat beribadat kepada Allah.

3.Dan seorang yang hatinya terikat kepada mesjid,sehingga walaupun dia telah keluar dari mesjid itu,dia kembali juga ke sana.

4.Dan orang cinta-mencintai,berkumpul atas nama Allah,berpisah pun atas nama Allah.

5.Seorang yang mengeluarkan shadaqah,apapun macam shadaqahnya,selalu disembunyikannya,sehingga tangan kirinya tidak tahu,berapa yang dikeluarkan oleh tangan kanannya.

6.Seorang yang dipanggil dicumbu oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan tinggi lagi cantik,dia tolak dengan perkataan "Aku takut kepada Allah!"

7.Seorang yang ingat kepada Allah di waktu dia sepi sendirinya,lalu titik air
matanya."

Read more ...

Bimbingan Rasul SAW Merawat Rasa Sakit dengan Ruqyah

Hadis riwayat Muslim dalam Shahihnya, dari Usman bin Abil Ash diceritakan bahawa ia pernah datang menemui Rasulullah s.a.w. menceritakan sakit yang dialaminya di bahagian tubuhnya semenjak Ia masuk Islam. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda:

“Letakkan tanganmu di atas bahagian tubuhmu yang sakit, kemudian ucapkan ‘bismillah ‘tiga kali, dan bacalah doa berikut sebanyak tujuh kali:
 
Aku berlindung dengan kemuliaan dan kekuasaan Allah dan keburukan yang kudapati dan kutakuti akan berlaku. "
Dalam rawatan ini terdapat beberapa hal, di antaranya: Menyebut nama Allah, menyerahkan urusan kepada-Nya, memohon perlindungann dengan kemuliaan dan kekuasaan-Nya dan bahaya rasa sakit. Semua cara itu dapat menghilangkan rasa sakit, kemudian diulang-ulang agar lebih mujarab dan lebih mengena. Sama halnya dengan meminum ubat yang juga mesti berulang-ulang agar boleh mengeluarkan zat penyakit.Bilangan yang 7 kali itu mengandungi keistimewaan tersendiri.
Di dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim ada hadis yang diriwayatkan bahawa Nabi apabila menjenguk keluarganya yang sedang sakit, baginda mengusap tubuhnya dengan tangan kanan baginda sambil berkata:

“Ya Allah Tuhan sekalian manusia, lenyapkanlah rasa sakitnya, berikanlah kepadanya kesembuhan kerana Engkau Maha Menyembuhkan, tidak ada kesembuhan melainkan kerana pertolongan-Mu;kesembuhan yang tidak diiringi dengan sakit yang lain."

Ruqyah seperti itu mengandungi unsur tawassul kepada Allah melalui kesempurnaan rububiyah dan rahmat-Nya dengan memberi kesembuhan, sebab memang Allah satu-satunya yang boleh memberi kesembuhan. Sesungguhnya kesembuhan itu hanya berasal dari-Nya. Lalu ruqyah ini sudah mengandungi tawassul kepada Allah melalui tauhid, ihsan dan keyakinan kepada Rububiyah Allah.

Read more ...

Sunday

Creative Facebook Timeline Covers Collection














if u hate facebook timeline,make this picture as ur Fb Timeline Covers ,free ~~.......




Read more ...

Saturday

Tukang Siul Profesional

Setiap orang ada kelebihan tersendiri dan bakat yang terpendam.Fred Lowery,merupakan salah seorang tukan siul profesional yang begitu berjaya sekitar tahun 1940-1950-an.Beliau seorang yang buta sejak umur 7 tahun lagi.Pada umurnya 2 tahun,dia mengalami demam denggi yang teruk sehingga menyebabkan dia telah dihantar ke Texas School di Austin yang disediakan khas untuk golongan cacat penglihatan.


Semasa dia berada di sekolah tersebut,Fred telah menyedari bahawa dia mempunyai kebolehan bersiul dengan baik dengan bunyi yang sangat merdu.Selain itu,Fred juga pandai meniru bunyi burung dan aksinya itu mendapat sokongan rakan dan guru sekolahnya supaya menunjukkan bakat serta kebolehannya di sekolah muzik Ernest Nicholast School.



Persoalannya, bagaimana Fred mampu menjadi tukang siul profesional?Sedangkan dia tidak pernah mempelajari sebarang teknik khusus?

Ketika itu, era penyiaran radio sedang berkembang secara pesatnya di seluruh dunia. Disebabkan keboleh annya itu, Fred telah diminta oleh stesen radio Dallas WFAA untuk menjadi ikon radio mereka. Malah dia juga telah digelar sebagal “Texas Redbird’ disebabkan kepakarannya bersiul seperti burung. Dia begitu dikagumi oleh rakan-rakannya kerana teknik siuIannya begitu hebat sehingga mereka tidak dapat membezakan antara bunyi burung sebenar dengan siulan Fed.

Walau bagaimanapun, sambutan pada ketika itu tidak begitu memihak kepadanya.Ini
kerana pada zaman itu, irama siulan masih belum diterima sebagai satu aliran muzik yang mampu menarik minat pendengar.Malah fenomena Fred ketika itu dianggap sebagai satu pembaharuan dalam sejarah muzik.
Justeru, pada tahun 1930, Fred teIah memutuskan untuk mencuba peluang baru di New York. Setelah beberapa bulan mencuba nasib, akhirnya dia telah mendapat tawaran kerja  oleh seorang tauke kelab malam bernama Vincent Lopez. Dia telah bekerja dengan Vincent hampir 4  tahun sebagai penghibur di kelab
tersebut. Akhirnya, dia diberhentikan kerana penonton sudah jemu dan tidak mahu melihat seorang lelaki buta bersiul ketika mereka Sedang makan.

Walau bagaimanapun, nasib menyebelahinya apabila dia diterima bekerja bersama Horace Heidt yang merupakan seorang pemain muzik di salah sebuah kelab malam yang Iebih besar dan mempunyai pengunjung yang ramai. Di situ kehidupan Fred bermula sebagai penyanyi latar untuk satu filem yang bertajuk
Pot of Gold dengan bergandingan bersama Horace.

Selepas kejayaan itu, Fred mula bergerak solo untuk membina kerjayanya. Dia juga bergandingan dengan
seorang penyanyi wanita bernama Dorothy Rae. Persembahan mereka menjadi terkenal di kelab yang termasyhur.

Sepanjang tempoh itu, Fred telah berjaya menerbitkan beberapa buah album siulan yang kebanyakannya menjadi bunyi latar bagi filem. Salah satunya album yang bertajuk Walking Along Kicking the Leaves berjaya menjadi sebuah album siulan terbaik. Dia juga berjaya memenangi beberapa pertunjukan televisyen kerana siulannya yang begitu halus dan mempesonakan.
FAKTA RINGKAS:
Henry Bardy, 58, merupakan salah seorang tukang siul jalanann yang terkenal. Dia telah berjaya mengelilingi dunia hannya berbekalkan siulannya yang merdu.
Hinnie Ronalde juga merupakan salah seorang legenda siuIan yang berjaya. Kebanyakan filem  era 40-an menggunakan siulan Ronnie. Antaranya ‘Bird song at Eventide’ dan ‘Ave Maria’



Read more ...

Friday

Bimbingan Rasul SAW untuk Merawat Penyakit dengan Ruqyah ilahiyah

Hadis riwayat Abu Daud dalam Sunanya menerusi hadis Abu Darda bahawa ia mengkhabarkan:Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sesiapa yang merasa sakit atau mendapati kawannya sakit,hendaklah ia mengucapkan:”Ya Allah Tuhan kami yang ada di atas langit,Maha Suci nama-Mu dan agama-Mu di langit dan di bumi,seperti juga rahmat-Mu di atas langit,turunkanlah rahmat-Mu itu ke bumi.Ampunilah dosa dan kesalahan kami;Engkau adalah Tuhan orang-orang soleh.Turunkanlah rahmat dari sisi-Mu,kesembuhan dari kesembuhan-Mu terhadap penyakit ini.”Nescaya dengan izin Allah akan sembuh”.

Manakala dalam Shahih Muslim diriwayatkan dari Abu Sa’id Al-Khudri bahawa Jibril pernah datang menemui Nabi dan berkata: “Wahai Muhammad, adakah engkau sakit?” Baginda menjawab “Ya.”
Jibril berkata: “Dengan nama Allah aku meruqyahmu dan segala penyakit yang menggangumu, dan dan setiap jiwa yang jahat, serta dari ‘ain yang membuatmu celaka. Dengan nama Allah, aku meruqyahmu.”

Jika ada orang bertanya: “Apa pendapat anda tentang hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud: “Tidak ada ruqyah melainkan terhadap penyakit ‘ain atau gigitan binatang berbisa,” iaitu binatang beracun?”

Jawapannya “Rasulullah s.a.w. tidak,menolak bolehnya ruqyah untuk selain itu, tetapi maksud hadis itu adalah bahawa tidak ada ruqyah yang lebih bermanfaat daripada ruqyah terhadap ‘ain dan gigitan binatang berbisa. Itu ditunjukkan oleh topik perbincangan dalam hadis, sebab ketika Sahal bin Hunaif diserang ‘ain, Ia bertanya “Adakah ruqyah itu baik?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Tidak ada ruqyah melainkan terhadap penyakit ‘ain atau gigitan binatang berbisa.” Makna itu juga ditunjukkan oleh banyak hadis tentang ruqyah yang bersifat umum mahupun khusus. Hadis riwayat Abu Daud menerusi hadis Anas, mengkhabarkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Tidak ada quqyah melainkan terhadap penyakit ‘ain,gigitan binatang buas atau luka berdarah”.
Adapun dalam Shahih Muslim disebutkan:
“Rasulullah s.a.w memberi keringanan untuk ruqyah terhadap ‘ain,gigitan binatang berbisa dan penyakit semut.”


Read more ...

Bimbingan Rasul SAW Merawat Luka Buah Pinggang yang Menyebabkan Kejang-Kejang

Di dalam kitab Gharibul Hadis, Abu Ubaid menyebut menerusi hadis Abu Usman An-Nahdi bahawa ia mengkhabarkan: “Beberapa orang melalui sebuah pohon lalu memakan buahnya, namun tiba-tiba tubuh mereka seperti dihempas angin hingga kejang-kejang. Kemudian Nabi s.a.w  bersabda:

“Sejukkan
air dalam kantung kulit lalu siramkan kepada mereka di antara dua azan.”

Kemudian Abu Ubaidah melanjutkan: “Mereka pun menyejukkan air tersebut. Maksud kantung kulit di sini adalah tempat minuman sejenis ghirbah. Di sini yang disebutkan adalah kantung air dan kulit, bukan gentong tanah hat, kerana bersifat dapat menyejukkan air. Maksud di antara azan di sini adalah antara azan Subuh dan qamat. Qamat di sini disebut juga sebagai azan.” Begitulah diceritakan oleh Abu Ubaid.

Sesetengah pakar perubatan menegaskan: Rawatan Nabi s.a.w. ini termasuk yang paling elok untuk jenis penyakit tersebut kalau Ia berlaku di negeri Hejaz, iaitu negeri yang bersuhu panas dan kering. Panas semulajadi akan menjadi lemah di dalam perut para penduduk negeri ini. Menjiruskan air pada waktu yang disebut dalam riwayat tersebut —iaitu waktu paling sejuk dalam sehari- bermakna mengumpulkan semua panas semulajadi yang menyebar dalam tubuh sesorang  yang mengusung tenaga tubuhnya hingga semakin kuat membentuk tenaga letup.Tenaga itu terhimpun dari seluruh tubuh hingga ke bahagian dalam tubuh yang menjadi sarang penyakit ini,kemudian tenaga letup itu akan mendorang penyakit keluar hingga hilang dengan izin Allah s.w.t jika Hippocrates dan Gelenius serta pakar perubatan lainnya menuliskan ramuan ubat ini untuk penyakit tersebut,pasti pakar perubatan lain akan tunduk dan merasa hairan terhadap pengetahuan mereka.

Read more ...

Thursday

Pengaruh Muzik ke atas Minda

Muzik dapat memberikan inspirasi kepada ramai orang, termasuk para saintis. Misalnya, baru-baru ini dua orang penyelidik melihat otak pemuzik jazz. Mereka tertarik dengan hasil yang diperolehi apabila penghibur muzikal jazz secara spontan membuat gubahan muzik. Mencipta muzik dikenali sebagai improvisasi atau menggubah. Ia agak berbeza dengan mempersembahkan tulisan nota-nota di atas kertas yang kebanyakannya dilakukan oleh penghibur biasa.
Enam pemain piano jazz profesional bersetuju membenarkan otak mereka diimbas oleh sekumpulan pengkaji dari Johns Hopkins Hospital di Baltimore dan National Institute di Deafness and Other Communication Disorders di Bethesda, Md.
Dalam eksperimen tersebut pemuzik berbaring di dalam satu tiub dalam alat yang dikenali sebagai functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI). Mesin tersebut merakamkan aliran darah. Jadi apabila seseorang melakukan atau memikirkan tentang sesuatu, para saintis dapat melihat bahagian otak yang manakah paling aktif bekerja.
Dalam alat fMRI, papan kekunci piano diletakkan di atas riba ahli-ahli muzik yang sedang diuji. Dalam satu latihan, mereka memainkan skala nota muzik mengikut turutan. Kemudian, mereka menggunakan nota-nota yang sama untuk menggubah sebuah lagu.
Dalam latihan yang lain, ahli-ahli muzik menghafal satu komposisi muzik jazz dan memainkannya ketika berbaring dalam alat fMRI. Ketika mengalunkan muzik, mereka mendengar satu rakaman alat muzik jenis lain yang dipasang mengiringi bahagian yang berkaitan. Kemudian, ahli-ahli muzik akan menggubah lagu ketika mendengar muzik latar sama.
Keputusan daripada kedua-dua latihan menunjukkan bahawa otak memproses maklumat dari permainan muzik dengan cara tertentu semasa penggubahan. Terdapat aktiviti tambahan dalam bahagian otak yang  dikaitkan dengan keupayaan menggambarkan tentang diri pemain muzik yang sedang diuji. Pada masa yang sama, terdapat kurang aktiviti di bahagian otak yang dikaitkan dengan tindak tanduk perancangan dan pengawalan. Kedua-dua bahagian terletak berhampiran otak di bahagian hadapan.
“Apa yang kami boleh simpulkan dari ujikaji ini ialaha, ketika anda memainkan muzik anda sendiri, anda menutup dorongan dari sel otak (impuls) yang mungkin menghalang aliran idea-idea bernas,” kata Charles J. Limb, salah seorang daripada penyelidik. Beliau juga merupakan seorang peniup saksofon jaz terlatih.
Penggubahan muzik ialah satu teknik penting dalam persembahan kreatif. Selepas ujikaji ke atas ahli muzik, penyelidik merancang untuk mengesan aktiviti yang sama dalam otak penyajak, pelukis dan artis-artis lain.
____________________________________________________________________


Sumber : ScienceNews
kredit to:MajalahSains. 

Read more ...

Sunday

KisahTarzan diinspirasi oleh Kisah Hayy karya Ibnu Thufail

Teringat masa aku kecil-kecil :)  ,aku memang suka tengok cerita ni,tetapi tak sampai nak tiru aksi mcm tarzan.Jadi hari ini,aku nak kongsikan serba sedikit tentangnya.Kisah Hayy bin Yaqdzan karya Ibnu Thufail ternyata juga amat dikenali ramai dan berpengaruh dalam penulisan novel dan kisah tentang manusia yang hidup di hutan.Salah satu novel yag mengisahkan tentang perkara ini adalah The Jungle Book karya Rudyad Kipling.Novel ini mengisahkan tentang pengembaraan Mougly,seorang bayi manusia diasuh dan dibesarkan oleh serigala,kera binatang hutan lain.Hubung kait kisah Mougliy dengan kisah Hayy amat ketara dengan pemilihan latar belakang lokasi yang mengambil hutan tropika di India.Ibnu Thufail juga menceritakan kisah Hayy dengan latar belakang pulau Wak-Wak di laut Hindi.Kisah Mougliy yang diasuh oleh binatang di hutan juga mengingatkan pembaca pada kisah Hayy yang berjudul Hayy bin Yaqdzan:Manusia dalam asuhan Rusa.

Rupanya,kisah manusia rimba karya seorang penulis Amerika bernama Edgar Rice Bourrough ini juga sedikit banyak mendapat inspirasi dari kisah Hayy.Pada tahun 1971,F.Lacassin menulis buku berbahasa Perancis mengenai kisah Tarzan karya Bourrough setebal lebih dari 500 muka surat.Dalam tulisannya mengenai karya sastera yang menjadi rujukan Bourrough dalam menulis kisah Tarzan, didapati bahawa kisah Tarzan adalah diinspirasi oleh Kisah Hayy karya Ibnu Thufail.

-_-',masa aku darjah 1 aku selalu tengok  cerita Tarzan.Malahan ada kawan aku yang meniru aksi Tarzan dalam kelas semasa cikgu tiada...LOL!tetapi aksi parkour lebih hebat malah membayakan diri sendiri.

Read more ...

Friday

Bimbingan Rasul SAW Merawat Penyakit Melalui Dorongan Jiwa Dan Pembinaan Mental


Hadis riwayat Ibnu Majah menerusi hadis Abu Said Al-Khudri,mengkhabarkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Jika kamu menjenguk orang sakit,maka hiburlah ia menghadapi takdir.Walaupun ia tidak akan mengubah sesuatu,tetapi dapat memperbaiki suasana jiwa sakit."

Hadis ini mengandungi sebuah etika yang mulia sekali,termasuk cara merawat yang paling elok pula,iaitu:membimbing kepada keadaan yang biasanya dapat memperbaiki jiwa si sakit.Misalnya dengan ucapan yang menurut adatnya boleh menguatkan jiwa,menguatkan stamina bahkan juga merangsang panas tubuh secara wajar hingga boleh membantu menghalau penyakit atau sekurang-kurangnya meringankannya.Demikianlah sasaran maksima yang selalu diiginkan oleh seorang pakar perubatan.

Menghiburkan jiwa orang sakit dan memperbaiki mentalitinya serta perkara-perkara yang menimbulkan kegembiraan amatlah berpengaruh secara ajaib dalam merawat sakitnya atau sekurang-kurangnya meringankannya,sebab roh dan tenaga tubuh semakin kuat kerana hiburan tersebut,justeru tubuh menurut adatnya akan dapat melenyapkan unsur berbahaya yang ada padanya.

Masyarakat selalu menyaksikan sebahagian orang sakit yang membaik staminanya kerana dijenguk oleh orang-orang yang dicintai dan dimuliakannya.Dengan melihat,berbual dan bermesra dengan mereka,keadaanya menjadi lebih baik.Demikianlah salah satu manfaat mengunjungi orang sakit berkenaan  dengan keadaan si sakit.Kedua,kebaikan untuk orang yang menjenguk.Ketiga,kebaikan untuk keluarga si sakit.Keempat,kebaikan untuk masyarakat.

semoga memberi manfaat ~ sebagai contoh,seorang doktor  mengangarkan pesakit hidup dah tak lama dah....hanya Allah s.w.t yang Maha Mengetahui ajalnya~ ,takkan lah doktor tu nak kata "awak hidup tak lama dah,lagi 2 minggu katakanlah selamat tinggal kepada dunia kerana awak berada dalam keadaan yang sangat kritikal,lagipun cost perubatan awak sangat tinggi" .rasanya tak semua doktor macam tu kan???kalau doktor beritahu macam tu,pesakit semakin resah dan bimbang.Kalau pesakit yang tak dapat control jiwa dan perasannya,boleh jadi semakin teruk jadinya.Apatah lagi kalau orang sakir jantung atau yang sebelum dah banyak buat dosa,tak pernah solat,melangkah kaki ke pusat pelacuran,berjudi, dll.Saat ajal dah tau nak dekat,masa tu lah baru nak menyesal...nak termenung.Sekurangnya,seseorang tu kembali ke jalan yang benar.bertaubatlah~

diri terpesong,
sorong papan tarik papan,
baru sekarang,
mau minta tolong!

“Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah
kami kembali.”

Surah Al-Baqarah ayat 156.

sebarang kesalahan dari saya,saya mohon maaf.

Read more ...

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...